A webkettes éra egyik gyöngyszeme, a Twitter nevet viselő iWiW-hez hasonló, ám annál...
A webkettes éra egyik gyöngyszeme, a Twitter nevet viselő iWiW-hez hasonló, ám annál jóval interaktívabb oldal nem csupán a megosztási kényszerben szenvedők kirakata. A Twitter bizonyítottan a legforróbb hírforrás, hiszen a twitterezők szinte az események bekövetkeztének pillanatában már tudósíthatnak a várt és váratlan helyzetekről.
A közösségi üzenetküldő most az üzleti életben is főszerepet kapott, a turizmussal az élen. Észak-Amerikában közel 200 desztinációs marketing szervezet (destination marketing organization, DMO) használja a Twittert – és ami megtörténik az USA-ban, az előbb-utóbb Európában is megjelenik.
Martin Stoll, a GoSeeTell Network vezetője szerint „előnye a turisták számára az, hogy a Twittert használva választ kaphatnak anélkül, hogy felemelnék a telefont, vagy küldenének egy emailt – ráadásul az üzenetváltások közül a legjobbak nyilvánosságra is kerülnek. Lehetőséget adva, hogy mások is bekapcsolódjanak.”
A további hozzászólások pedig magukba foglalhatnak akár olyan, DMO által közvetített szálláshelyek által felajánlott kedvezményes lehetőségeket is, amelyek például egy adott hétvégi fesztiválprogramhoz kapcsolódnak, vagy akár egy helybéli lakos javaslatát kedvenc éttermére vonatkozóan.
A tengerentúlon Chicago (@VisitChicago) és Arizona (@ArizonaTourism) áll az élen, figyelemmel kísérve és terjesztve a helyi legfrissebb ajánlatokat. Noha a felhasználók tábora még viszonylag alacsony, számuk folyamatosan emelkedik. Európa viszonylag későn kapcsolódott be, a brit VisitBritain-nek „jelenleg nincsenek ilyen irányú tervei”, míg a VisitScotland (@VisitScotland) alkalmanként él a twittelés lehetőségével. A múlt héten viszont a hollandok (@VisitHolland) elindítottak egy komoly Twitter alkalmazást.
Ahogyan szélesíti saját Twitter-hálózatát a párbeszédekben résztvevő aktív felhasználó, úgy talál egyre kevésbé útikönyv jellegű utazási tapasztalatokat. Ha ugyanis nincs olyan twittelője, aki segítene gyerekbarát hotelt találni számára Firenzében, üzenetének továbbításával másoktól már beszerezheti a megbízható ajánlatokat – a tömeget használva forrásként.
A Twitter ugyanis kiváló a kapcsolatépítésben: olyanokkal hozza össze a felhasználót, akikkel még sosem találkozott élőben. Ezt párosítva a „barátkozások” (follow) aszimmetrikus természetével – nem mindenki, akit egy felhasználó bejelöl, jelöl vissza – masszív tudásbázist nyújt.
A felhasználói közösség és tartalom alkalmazhatóságának egyik extrém példája "Twitchhiker" Paul Smith, aki a minap autóstoppal vágott neki a Newcastle - Új-Zéland útvonalnak, rábízva magát a 3000 fős Twitter-közösségre támogatás és erőforrás szempontjából. „Úgy gondolom, hogy megvan a kellő jóindulat, amely átsegít az utamon” – mondta.
Az internetes utazási irodák is gyorsan kaptak az alkalmon. A Twitter felhasználóinak több mint fele 35 évnél idősebb, vagyis megfelelnek az utazásszervezők célcsoportjának. Andy Washington, a lastminute.com (@lastminute_com) kereskedelmi igazgatója kifejtette: „Mikor az utolsó pillanatban lefoglalunk egy nagyszerű ajánlatot, gyakran csak a Twitter-en népszerűsítjük, mivel a twittelők nagyon időérzékenyek. A fogyasztók szívesen csatlakoznak hozzánk, ezáltal ugyanis hozzáférhetnek az általunk kínált legjobb vételhez.”
Bőven van oka van annak, amiért a vállalatok nem hagyhatják figyelmen kívül a Twittert: „Nem egy példa volt már arra, hogy a Twittert vevőreklamációhoz használtuk, késedelem nélkül oldva meg a problémát.”
Ám még ennél is többet tud ez a site. Múlt héten a TravelPortland (@TravelPortland) bemutatta a virtuális "Twisitor Center" központját, mely többek között olyan kérdésekre ad választ az Oregonba utazóknak, hogy melyik gyorsétteremben található ingyenes Wi-Fi hozzáférés. Az elképzelések szerint hamarosan további centerek nyílnak majd.
Kevin May, a turisztikai magazin, a Travolution szerkesztője is optimista a Twitterrel kapcsolatban: „Azt kell látnom, hogy ez jobban működik, mint a hagyományos média, hiszen ez egy olyan csatorna, amelyen keresztül az utazási vállalatok információkat szerezhetnek vagy üzletet köthetnek – gyorsan. Ráadásul, ez egy ideális eszköz arra vonatkozóan, hogy nyomon kövesd valójában mi is folyik az úti cél helyszínén éppen.”
Elképzelhető, hogy ez csak a jéghegy csúcsa annak, amit a Twitter kínál az utazóknak. Rugalmassága a folyamatos átváltozás képességét adja. De legalább egy kicsit közelebbi pillantást vetve rá megtudhattuk, hogy rajta keresztül megtalálhatjuk kedvenc városunkat, a legjobb hotelt, pincészetet, légitársaságot, vagy éppen úti könyv írót is.
Forrás: Telegraph