A Budapest Airport a sztrájk miatt az utasoknak és a légitársaságoknak okozott...
A Budapest Airport a sztrájk miatt az utasoknak és a légitársaságoknak okozott károk minden eszközzel történő enyhítésére törekszik. A vállalat átérzi felelősségét a ferihegyi nemzetközi repülőtér működőképességének biztosításában és igyekszik konstruktív magatartásával hozzájárulni a jelenlegi sztrájk gyors befejezéséhez és a repülőtéri szolgáltatások garantálásához.
A felek megállapodtak, hogy a sztrájktárgyalások folytatódnak december 15-én hétfőn 11.00 órától a Budapest Airport tárgyalójában a vezérigazgató részvételével. A Budapest Airport reméli, hogy a sztrájkoló dolgozók is megértik: egy elhúzódó munkabeszüntetés nemcsak a saját, hanem a repülőtéren mellettük dolgozó légitársaságok és földi kiszolgáló szervezetek alkalmazottainak munkahelyeit is veszélybe sodorhatja.
A Budapest Airport egyúttal felszólítja a sztrájkot szervező szakszervezetek képviselőit, hogy hagyjanak fel a munkába állni szándékozó dolgozók törvénytelen zaklatásával, az értelmetlen lejárató sajtókampánnyal. Saját szavahihetőségüket ássák alá az olyan ostoba hírek terjesztésével, minthogy a „ Malév tönkretétele a Budapest Airport igazi célja”. Mint annyi más szakszervezeti állításnak, ennek is az ellenkezője igaz: a Budapest Airport hosszú ideje minden tőle telhetőt megtesz legfontosabb ferihegyi partnere, a Malév működőképességének megőrzése érdekében.
Most lássuk a szakszervezetek követeléseit és a Budapest Airport azokra adott válaszát:
Pont | Szakszervezeti követelés: | A Budapest Airport javaslata: |
1. | Az állítólagos létszámleépítések leállítása. A BA hozza nyilvánosságra, milyen, munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra. | Az olyan nagyvállalatoknál, mint a BA, a létszám folyamatosan változik a természetes fluktuáció miatt is. |
122 munkavállaló távozott a vállalattól rendes felmondással vagy közös megegyezéssel. Ezek közül 21 a munkavállalók által kért korengedményes nyugdíjazás volt. | ||
Idén 172 új munkavállaló dolgozik velünk. | ||
A munkaügyi központ vizsgálata megerősítette, hogy a BA mindig a jogszabályok szerint jár el. | ||
2. | A vállalat hagyjon fel az állítólagos létszámleépítésekkel, a munkarendek kiszámíthatatlansága a magánéletet is tervezhetetlenné teszi. | A munkarendek jelenleg a KSZ -ben vannak szabályozva, ami január közepéig még érvényben van. A KSZ-ről hónapok óta tárgyalunk, a munkáltató vállalta, hogy az eredeti 4 órás helyett minimum 6 órás beosztást garantál. A munkarendek nem lesznek kiszámíthatatlanok, hiszen azt mindenkor a Munka Törvénykönyve szerint előre közöljük. |
A munkáltató még jóval a KSZ felmondása előtt megkezdte a tárgyalásokat a módosításról, a tárgyalások 5 hónapig folytak a szakszervezetek bevonásával. | ||
Többek között a BA a KSZ bármilyen módosításától függetlenül már felajánlotta a cafeteria rendszer biztosítását minden munkavállaló számára. | ||
Részletes információk jelentek meg erről a Heti Hírekben. | ||
A BA-nak biztosítania kell versenyképességét, termelékenységét, és a munkaidő jobb kihasználását, vagyis a forgalomhoz való fokozottabb igazítását. A munkarendek ilyen jellegű módosítása érdekében a tárgyalások során a BA már felajánlotta, hogy 5%-al magasabb műszakpótlékokat fizet, mint ami a Munka Törvénykönyve alapján járna. | ||
3. | Az elmúlt három évben állítólag elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ugyanez a különleges körülmények ösztönző esetében is. | Amennyiben bebizonyosodik, hogy létezik bármilyen munkajogi jogszabály, ami alapján a BA nem megfelelően teljesített volna kifizetéseket e tekintetben az elmúlt 3 évben, a vállalat kifizeti ezeket az összegeket. A BA a szakszervezetekkel közösen kiválaszt egy független munkajogi szakértői irodát, amely ismételten megvizsgálja, hogy valóban vannak-e elmaradt kifizetések. |
4. | A határozott idejű munkaszerződéseket váltsák fel határozatlan idejűekkel. | Az Utasbiztonsági Osztályon jelenleg 309 főből 74 határozott idejű szerződéssel rendelkező munkavállaló van. Az összes biztonsági ellenőr munkaszerződését határozatlan idejűre alakítottuk. Az új munkarend kialakítása után végleges döntés születik a határozatlan idejű szerződésekről az utasbiztonsági területen is. |
5. | A pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget. | A BA vezetése osztja ezeket az aggodalmat. A sürgős teendőkről korábban megállapodtunk, akcióterv készült. Ennek ellenére egy független szakértővel, a BA és a szakszervezetek képviselőivel közösen a sztrájk után haladéktalanul végiglátogatják a kérdéses létesítményeket, és listát készítenek a teendőkről, amelyet mindkét fél képviselői aláírnak. A BA vállalja, hogy az összes intézkedést határidőre megvalósítja. A periódus végén ismételt közös bejárás keretében a felek ellenőrzik, hogy minden intézkedés megtörtént-e. |
6. | Új KSZ aláírása esetén vállalja, hogy amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai. | A BA vezetése tárgyalásokat kezdeményezett az új Kollektív Szerződés megkötéséről, ezek júniusban kezdődtek. Heti rendszerességgel tárgyaltunk a szakszervezetekkel. A - jelenleg csak felfüggesztett - tárgyalások sikere, és az új KSZ aláírása esetén a BA vezetése vállalja annak fenntartását legalább 1 évig "vis major" felmondási lehetőség beépítése esetén (pl. szeptember 11-i terrortámadásokhoz hasonló esemény, SARS, drámai forgalomcsökkenés, stb.). Fontos tudni, hogy a KSZ-szel kapcsolatos sztrájk akár jogellenes is lehet, és azt is, hogy a KSZ -ről a sztrájkbizottsággal nem, hanem csak a szakszervezetekkel lehet érvényesen megállapodni. |
7. | Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén. | A BA eddig is mindig betartott minden, a szakszervezeti képviselőkre és tagokra vonatkozó jogszabályt, és ez a jövőben sem lesz másképp. A biztonsági előírásokat és a repülőtérrendet azonban a szakszervezeti vezetőknek is be kell tartaniuk. |
8. | A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket és három évre fagyassza be azokat. | Egy vállalat vezetése sohasem mondhat le erről a jogról (és kötelezettségről), hogy a céget a szabad piac és a szabad piaci versenynek megfelelően irányítsa, vezesse. A szervezet időről-időre ezen igényekhez való igazítása a menedzsment (és nem a szakszervezetek) egyik legfontosabb feladata és felelősségi köre annak biztosítására, hogy a társaság a változó üzleti körülmények közepette is fenn tudjon maradni, ügyfeleit (a mi esetünkben az utasokat és légitársaságokat - ők fizetik a bérünket!) jól ki tudja szolgálni, és hosszú távon is garantálni tudja a munkahelyek biztonságát. Az átalakítások nem mindig kiszervezést jelentenek, pl. a létesítmény-üzemeltetés esetében egy, a BA 100%-os tulajdonában lévő leányvállalat alapítását tervezzük, amelyet a BA egy meghatározandó ideig (amiről meg kell állapodni) nem értékesít. |
9. | A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot. | A BA mindig betartja a Munka Törvénykönyvének előírásait. A sugárzással kapcsolatos aggályt az ÁNTSZ kivizsgálta, és egyértelműen megállapította, hogy a gépek nem okoznak és nem okozhatnak pótszabadságra jogalapot adó sugárzást. Az ÁNTSZ hivatlos véleményét hétfőn hozzáférhetővé tesszük az intranetenés igény szerint írásban is. |
10. | A megszületett jogerős bírósági ítélet alapján szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét. | A BA már felkérte az MNV Zrt.-t, hogy tegye meg a szükséges lépéseket a bírósági ítéletnek megfelelően. |
11. | A szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat. | A kért adatokat már korábban átadtuk a szakszervezeteknek. A 2010-ig tartó, illetve az azután következő időszak tekintetében a BA több mint 65 milliárd forintot fektet be a repülőtér fejlesztésébe (az építkezések már elkezdődtek, láthatóak). Ha a vállalat fejlődik, növekszik, a munkahelyek száma is növekedhet, de azt nem tudjuk garantálni, hogy 2010-ig egyetlen munkavállalót sem bocsájtunk el. |
12. | A meglévő bérfeszültségek rendezése. | A közelmúltban két fázisban már jelentős lépéseket tettünk a bérfeszültségek csökkentésére, miközben az idén átlag 9 %-os béremelés volt a vállalatnál. Nyitottak vagyunk a további lépések egyeztetésére a bértárgyalások keretében. |
Budapest Airport