Plázs travelline.hu 2008. december. 14. 18:45

Miért is sztrájkolnak Ferihegyen?

A Budapest Airport a sztrájk miatt az utasoknak és a légitársaságoknak okozott...

A Budapest Airport a sztrájk miatt az utasoknak és a légitársaságoknak okozott károk minden eszközzel történő enyhítésére törekszik. A vállalat átérzi felelősségét a ferihegyi nemzetközi repülőtér működőképességének biztosításában és igyekszik konstruktív magatartásával hozzájárulni a jelenlegi sztrájk gyors befejezéséhez és a repülőtéri szolgáltatások garantálásához.

A felek megállapodtak, hogy a sztrájktárgyalások folytatódnak december 15-én hétfőn 11.00 órától a Budapest Airport tárgyalójában a vezérigazgató részvételével. A Budapest Airport reméli, hogy a sztrájkoló dolgozók is megértik: egy elhúzódó munkabeszüntetés nemcsak a saját, hanem a repülőtéren mellettük dolgozó légitársaságok és földi kiszolgáló szervezetek alkalmazottainak munkahelyeit is veszélybe sodorhatja.

A Budapest Airport egyúttal felszólítja a sztrájkot szervező szakszervezetek képviselőit, hogy hagyjanak fel a munkába állni szándékozó dolgozók törvénytelen zaklatásával, az értelmetlen lejárató sajtókampánnyal. Saját szavahihetőségüket ássák alá az olyan ostoba hírek terjesztésével, minthogy a „ Malév tönkretétele a Budapest Airport igazi célja”. Mint annyi más szakszervezeti állításnak, ennek is az ellenkezője igaz: a Budapest Airport hosszú ideje minden tőle telhetőt megtesz legfontosabb ferihegyi partnere, a Malév működőképességének megőrzése érdekében.

Most lássuk a szakszervezetek követeléseit és a Budapest Airport azokra adott válaszát:

Pont
Szakszervezeti követelés:
A Budapest Airport javaslata:
 
 
 
1.
Az állítólagos létszámleépítések leállítása. A BA hozza nyilvánosságra, milyen, munkaerőt érintő tervei vannak a következő időszakra.
Az olyan nagyvállalatoknál, mint a BA, a létszám folyamatosan változik a természetes fluktuáció miatt is.
 
 
122 munkavállaló távozott a vállalattól rendes felmondással vagy közös megegyezéssel. Ezek közül 21 a munkavállalók által kért korengedményes nyugdíjazás volt.
 
 
Idén 172 új munkavállaló dolgozik velünk.
 
 
A munkaügyi központ vizsgálata megerősítette, hogy a BA mindig a jogszabályok szerint jár el.
 
 
 
2.
A vállalat hagyjon fel az állítólagos létszámleépítésekkel, a munkarendek kiszámíthatatlansága a magánéletet is tervezhetetlenné teszi.
A munkarendek jelenleg a KSZ -ben vannak szabályozva, ami január közepéig még érvényben van. A KSZ-ről hónapok óta tárgyalunk, a munkáltató vállalta, hogy az eredeti 4 órás helyett minimum 6 órás beosztást garantál. A munkarendek nem lesznek kiszámíthatatlanok, hiszen azt mindenkor a Munka Törvénykönyve szerint előre közöljük.
 
 
A munkáltató még jóval a KSZ felmondása előtt megkezdte a tárgyalásokat a módosításról, a tárgyalások 5 hónapig folytak a szakszervezetek bevonásával.
 
 
Többek között a BA a KSZ bármilyen módosításától függetlenül már felajánlotta a cafeteria rendszer biztosítását minden munkavállaló számára.
 
 
Részletes információk jelentek meg erről a Heti Hírekben.
 
 
A BA-nak biztosítania kell versenyképességét, termelékenységét, és a munkaidő jobb kihasználását, vagyis a forgalomhoz való fokozottabb igazítását. A munkarendek ilyen jellegű módosítása érdekében a tárgyalások során a BA már felajánlotta, hogy 5%-al magasabb műszakpótlékokat fizet, mint ami a Munka Törvénykönyve alapján járna.
 
 
 
3.
Az elmúlt három évben állítólag elmaradt pótlékokat a Munka Törvénykönyve rendelkezéseinek értelmében fizessék ki. Ugyanez a különleges körülmények ösztönző esetében is.
Amennyiben bebizonyosodik, hogy létezik bármilyen munkajogi jogszabály, ami alapján a BA nem megfelelően teljesített volna kifizetéseket e tekintetben az elmúlt 3 évben, a vállalat kifizeti ezeket az összegeket. A BA a szakszervezetekkel közösen kiválaszt egy független munkajogi szakértői irodát, amely ismételten megvizsgálja, hogy valóban vannak-e elmaradt kifizetések.
 
 
 
4.
A határozott idejű munkaszerződéseket váltsák fel határozatlan idejűekkel.
Az Utasbiztonsági Osztályon jelenleg 309 főből 74 határozott idejű szerződéssel rendelkező munkavállaló van. Az összes biztonsági ellenőr munkaszerződését határozatlan idejűre alakítottuk. Az új munkarend kialakítása után végleges döntés születik a határozatlan idejű szerződésekről az utasbiztonsági területen is.
 
 
 
5.
A pihenő- és mellékhelyiségek állapota továbbra is méltatlan egy európai repülőtérhez. Ezekben
 biztosítsák az alapvető higiéniát és felszereltséget.
A BA vezetése osztja ezeket az aggodalmat. A sürgős teendőkről korábban megállapodtunk, akcióterv készült. Ennek ellenére egy független szakértővel, a BA és a szakszervezetek képviselőivel közösen a sztrájk után haladéktalanul végiglátogatják a kérdéses létesítményeket, és listát készítenek a teendőkről, amelyet mindkét fél képviselői aláírnak. A BA vállalja, hogy az összes intézkedést határidőre megvalósítja. A periódus végén ismételt közös bejárás keretében a felek ellenőrzik, hogy minden intézkedés megtörtént-e.
 
 
 
6.
Új KSZ aláírása esetén vállalja, hogy amellett három évig kitart. Ellenkező esetben nem vehetőek komolyan a cég tárgyalási szándékai.
A BA vezetése tárgyalásokat kezdeményezett az új Kollektív Szerződés megkötéséről, ezek júniusban kezdődtek. Heti rendszerességgel tárgyaltunk a szakszervezetekkel. A - jelenleg csak felfüggesztett - tárgyalások sikere, és az új KSZ aláírása esetén a BA vezetése vállalja annak fenntartását legalább 1 évig "vis major" felmondási lehetőség beépítése esetén (pl. szeptember 11-i terrortámadásokhoz hasonló esemény, SARS, drámai forgalomcsökkenés, stb.). Fontos tudni, hogy a KSZ-szel kapcsolatos sztrájk akár jogellenes is lehet, és azt is, hogy a KSZ -ről a sztrájkbizottsággal nem, hanem csak a szakszervezetekkel lehet érvényesen megállapodni.
7.
Hagyjanak fel a szakszervezeti tagok, tisztségviselők zaklatásával. Tegyék lehetővé, hogy a szakszervezeti vezetők szabadon mozogjanak a repülőtér területén.
A BA eddig is mindig betartott minden, a szakszervezeti képviselőkre és tagokra vonatkozó jogszabályt, és ez a jövőben sem lesz másképp. A biztonsági előírásokat és a repülőtérrendet azonban a szakszervezeti vezetőknek is be kell tartaniuk.
 
 
 
8.
A BA Zrt. állítsa le a kiszervezéseket és három évre fagyassza be azokat.
Egy vállalat vezetése sohasem mondhat le erről a jogról (és kötelezettségről), hogy a céget a szabad piac és a szabad piaci versenynek megfelelően irányítsa, vezesse. A szervezet időről-időre ezen igényekhez való igazítása a menedzsment (és nem a szakszervezetek) egyik legfontosabb feladata és felelősségi köre annak biztosítására, hogy a társaság a változó üzleti körülmények közepette is fenn tudjon maradni, ügyfeleit (a mi esetünkben az utasokat és légitársaságokat - ők fizetik a bérünket!) jól ki tudja szolgálni, és hosszú távon is garantálni tudja a munkahelyek biztonságát. Az átalakítások nem mindig kiszervezést jelentenek, pl. a létesítmény-üzemeltetés esetében egy, a BA 100%-os tulajdonában lévő leányvállalat alapítását tervezzük, amelyet a BA egy meghatározandó ideig (amiről meg kell állapodni) nem értékesít.
 
 
 
9.
A vállalat ismerje el, hogy a röntgengépek kezelői ionizáló sugárzásnak vannak kitéve, és biztosítsa a Munka Törvénykönyve értelmében az ezért járó évi öt nap pótszabadságot.
A BA mindig betartja a Munka Törvénykönyvének előírásait. A sugárzással kapcsolatos aggályt az ÁNTSZ kivizsgálta, és egyértelműen megállapította, hogy a gépek nem okoznak és nem okozhatnak pótszabadságra jogalapot adó sugárzást. Az ÁNTSZ hivatlos véleményét hétfőn hozzáférhetővé tesszük az intranetenés igény szerint írásban is.
 
 
 
10.
A megszületett jogerős bírósági ítélet alapján szerezze vissza a Magyar Államtól a BA Zrt. üdülőjét, azt kizárólag eredeti rendeltetése szerint hasznosítsa, és biztosítsa a munkavállalók számára a kedvezményes üdülés lehetőségét.
A BA már felkérte az MNV Zrt.-t, hogy tegye meg a szükséges lépéseket a bírósági ítéletnek megfelelően.
 
 
 
11.
A szakszervezetek részére adja át az idén elbocsátott munkavállalók létszámát és munkakörét tartalmazó kimutatást, valamint vállalja, hogy 2010-ig nem bocsát el munkavállalókat.
A kért adatokat már korábban átadtuk a szakszervezeteknek. A 2010-ig tartó, illetve az azután következő időszak tekintetében a BA több mint 65 milliárd forintot fektet be a repülőtér fejlesztésébe (az építkezések már elkezdődtek, láthatóak). Ha a vállalat fejlődik, növekszik, a munkahelyek száma is növekedhet, de azt nem tudjuk garantálni, hogy 2010-ig egyetlen munkavállalót sem bocsájtunk el.
 
 
 
12.
A meglévő bérfeszültségek rendezése.
A közelmúltban két fázisban már jelentős lépéseket tettünk a bérfeszültségek csökkentésére, miközben az idén átlag 9 %-os béremelés volt a vállalatnál. Nyitottak vagyunk a további lépések egyeztetésére a bértárgyalások keretében.

Budapest Airport