Plázs travelline.hu 2008. november. 06. 09:24

A legjobb párosítás: wellness egy várkastélyban

Az ünnepek és a hozzájuk kapcsolódó hosszú hétvégek a...

Az ünnepek és a hozzájuk kapcsolódó hosszú hétvégek a belföldi turizmusban fontos szerepet játszanak. Egy, a Magyar Turizmus Zrt. által nemrégiben végzett kutatás eredményei szerint  a magyarok egyharmada az augusztus 20-i ünnephez kapcsolódóan (ekkor a megkérdezettek 36,3%-a utazik), illetve Pünkösdkor (31,7%) kel útra. Ezen kívül nagyon népszerű az október 23-ához kapcsolódó hosszú hétvége (28,4%), a húsvéti (26,1%) és az év végi/szilveszteri időszak (18,0%).  A nyári időszakon kívül tett utazások során a legtöbben a városlátogatás, a gyógy- és wellness-fürdők, valamint a várak és kastélyok iránt érdeklődnek. Emellett a kulturális látnivalók és műemlékek, a bor és gasztronómia, a fesztiválok, valamint a nemzeti parkok és a természetjárás is érdeklődésre tarthat számot, ezeket a válaszadók közel egyharmada nevezte meg. 

Az egyes utazási tevékenységek népszerűségi listája

Az egyes korosztályok között jelentősebb különbségek nem figyelhetők meg, a városlátogatás, valamint a gyógy- és wellness-fürdők iránt kortól függetlenül mindenki érdeklődik. Az aktívabb szabadidő-eltöltési formák – úgymint a természetjárás – iránt a fiatalabb (45 év alatti) korosztályok érdeklődnek nagyobb arányban, míg a bor és gasztronómia a 25-54 éves korosztály körében népszerűbb. A belföldi úti célok kiválasztását – minden korosztályban – elsősorban a látnivalók, a programlehetőségek, valamint az árak és akciók befolyásolják. Emellett az úti cél hangulata, az elérhető szolgáltatások köre és a szálláshelyek kínálata is szerepet játszanak a választásban.  A magyarországi utazások során a válaszadók legszívesebben az internetről (70,0%) tájékozódnak, de a prospektusok (69,6%) továbbra is fontos szerepet játsszanak az információgyűjtésben. Utazási irodát a válaszadók egynegyede (25,1%) keres fel, míg az ismerősök ajánlásait 4,2% említette. Míg az internetet a fiatalabb korosztályok egyöntetűen az első helyen említik, az idősebb (45 évtől kezdődően) korosztályok körében a világháló a prospektusokat követően, a második helyen szerepel az információforrások népszerűségi listáján. Az utazási irodák szerepe az életkor növekedésével párhuzamosan nő.

A legnépszerűbb úti célok

A felmérés még a gazdasági válság kirobbanása előtt készült, így lehet, hogy mára már egy kicsit módosulnának azok a válaszok, amelyeket a tervezett utazásokkal kapcsolatban adtak.  2009. május végéig a válaszadók 90 százaléka tervezett utazást, ráadásul nem is egyet, hanem átlagosan több, mint kettőt.  Az utazást tervezők közül 95% belföldi, 38% külföldi, illetve 31% belföldi és külföldi úti célt is választanak. Összességében az utazások hattizede belföldre, négytizede külföldre irányul. A konkrét magyarországi úti célt is megnevezők első helyen a Nyugat-Dunántúl (19,7%) turisztikai régióhoz tartozó települést említettek, amit az Észak-Alföld (19,2%), a Balaton (18,3%) és Észak-Magyarország (15,6%) követ. 2009. május végéig belföldi utazást legtöbben október, május és december hónapokban terveznek, a legkevesebben január-februárban szándékoznak útnak indulni. A válaszadók a főszezonon kívüli időszakban átlagosan 3,5 éjszakás belföldi utazásokat tesznek, amelyeken átlagosan 3,2 fő vesz részt. Ennél hosszabb utazásra általában az 55 év felettiek indulnak. Belföldön a legnépszerűbb szálláshely a panzió (43,5%), a háromcsillagos szálloda (40,8%) és a fizetős magánszálláshely (25,5%). Négy- vagy ötcsillagos szállodai szolgáltatást a válaszadók 15,7%-a vesz igénybe magyarországi utazása során, a barátoknál, rokonoknál megszállók aránya 13,4%. A négy- és ötcsillagos szállodákat nagyobb arányban a 35-44 évesek választják, a 45-64 évesek körében a panziókat a háromcsillagos szállodák követik népszerűségben.

-GYL-