2008. január. 28. 05:50 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. január. 28. 11:35 Plázs

Mi kell a nőnek egy szállodában?

A férfiak és a nők közti különbségek kutatása kimeríthetetlen téma, semmi sem banális, minden tanulságos. Egy új, szállodákról szóló felmérés a nők specifikus igényeire akarja felhívni a figyelmet – noha már régóta léteznek szállodák férfimentes övezettel.

Tekintettel vannak-e a nőkre egyes szállodák az általuk kínált szolgáltatásoknál, illetve a belső kivitelezésnél? S ha igen, mennyire? E kérdésekre kereste a választ egy német kutató a Női szoba, avagy hogyan képzel el egy üzletasszony egy hotelszobát? címmel készített felmérésében. A kölni International School of Design professzornője, a 38 éves Uta Brandes, aki maga is sokat utazik, különböző országokból származó női építészeket, dizájnereket, menedzsereket kérdezett meg. Ezután tanítványait kölni szállodákba küldte - empirikus vizsgálat végett.

Szállodai enteriőr. Elengedhetetlen a kellemes
környezet
© hvg.hu
A kutatás eredményét valószínűleg nagy érdeklődés fogadja majd, mert azok a szállodaüzemeltetők, akiknek sok a női vendégük, piaci előnyre tehetnek szert azáltal, hogy tudomásul veszik a hölgyek igényeit. Németországban az üzletemberek 25 százaléka nő, de más országokban ez az arány jóval magasabb, s mindenhol növekvő tendenciáról beszélhetünk.

A felmérés eredményei szerint a nők igényei leginkább a koruktól függnek,  a 30 és 40 év közöttiek a legigényesebbek. "Most demanding" (a legtöbbet megkívánó) nőknek nevezi őket a szakzsargon, ami annyit jelent: nehezebb esetek, mint a férfiak. Ez legfőképpen abban nyilvánul meg, hogy semmiféle reklamációtól nem riadnak vissza. S melyik szállodatulajdonos örül az elégedetlen vendégnek? A legfontosabb tehát, amit érdemes szem előtt tartani, hogy az üzletasszonyok a szállodában ki akarnak kapcsolódni, lazítani és kipihenni a hétköznapi megpróbáltatásokat. S ilyenkor szívesen nélkülözik a férfiak társaságát. Elsősorban a szaunában nem szeretnek férfiakba botlani, ötven fölött pedig még a bárban is szívesen lemondanak az erősebb nemről.

Természetesen vannak szállások, amelyek egy ideje már próbálnak igazodni a női ügyfélkör igényeihez. Az Egyesült Államokban például létezik a "nőbarát szállodák" kategória. Máshol, Norvégiától Dubaiig, kiválasztott szállodákban úgynevezett „Ladies Floors”-okat hoztak létre – emeleteket, ahol férfi vendégek semmilyen körülmény között nem szállásolhatók el. Némelyik arab és ázsiai helyen is az ilyen elkülönítés ajánlott. Ha nem lenne férfimentes övezet a szállodában, a házastársak nem is engednék, hogy feleségük ott egyedül szálljon meg. Egy bangkoki repülőtéri szálloda pedig külön liftet tart fenn a női vendégeknek, a nők ezzel közelíthetik meg a férfimentes zónát. Sanghajban olyan szállodát is lehet találni, ahol külön női kiszolgáló személyzet lesi a hölgyek kívánságait.

Az ilyen és hasonló szállodák, amelyek elsősorban az üzleti úton lévő női vendégek valós vagy éppen vélt igényeit eleve számításba veszik, szociológiai szempontból valódi kincsnek számítanak. Még akkor is, ha a nőkről szóló összes klisé így beigazolódni látszik. Ilyen helyeken a személyzet pótharisnyát is tart. A szobákban az egészalakos tükör elengedhetetlen tartozék. Az úgynevezett túlélőcsomag nem tartalmaz semmi olyat, ami a túléléshez szükséges lenne, csupán egy pótsminkkészletet.

Wellness minden mennyiségben (Oldaltörés)

A kutatást vezető Brandes rájött, hogy a nők számára az érzékiség, a biztonság és a kellemes környezet a legfontosabb kritériumok. Az érzéki kritérium alatt a nők többek között azt értik, hogy a szállodában wellness-részleg és jó minőségű krémek találhatók. A kellemes környezetet az garantálja, ha a személyzet a nap huszonnégy órájában elérhető és még figyelmes is. A biztonságra az amerikai nők fektetik a legnagyobb hangsúlyt. Férfi kísérőt – például az operába – az ázsiai nők értékelnek a legkevésbé.

Wellness-szolgáltatások. Testi, lelki felfrissülés
© hvg.hu
A célcsoport igényei nyilvánvalóan kevés ráfordítással kielégíthetők: több pakolási lehetőség, szoknyafogasokk, professzionális hajszárító, barátságos színekk és friss illat a szobában. A nők örülnek az olyan extráknak, mint az arcszauna és a jógaszőnyeg. A felmérés szerint a test- és a lélekápolás egy specifikus nárcizmus kifejezési módja, amelynek az úton lévő nők előszeretettel áldoznak. A hölgyek nem érzik jól magukat ott, ahol észrevehetően a férfi vendégek igényeihez igazodik a szálloda: a fizetős televíziózási lehetőség (Pay-TV) például férfidolog.

Mindent egybevéve elmondható: a nők visszafogott, kifejezetten jó vendégek, a legszívesebben a szállodában vagy a közvetlen közelében tartózkodnak. A bárpultosok kedvelik őket, mert a nők kreatívabbak az italrendelésnél, és még tekintélyes alkoholfogyasztás után is kedvesek. A pult mögött álló profik megfigyelésein alapul az az állítás is, hogy a nadrágot viselő nőket kevesebbszer szólítják le, mint akik szoknyát hordanak. De persze vannak negatívumai is a női részlegnek.  A gyengébb nem nagyobb rendetlenséget hagy maga után, sőt, kevesebb borravalót ad.

A kellemes környezetet tudatosan is létre lehet hozni. Nem árt, ha a szállodaigazgatók ezt megjegyzik, mert kezd a dolog komollyá válni. Uta Brandes elhatározta, hogy kiad egy üzletasszonyoknak szóló szállodaajánlót, pillanatnyilag ugyanis hiányzik a minőségi mérce a nőbarát szállodákkal kapcsolatban. Itt az ideje, hogy a helyi szállodatulajdonosok ráérezzenek, mit akarnak a nők. 

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.