Kult hvg.hu 2024. november. 29. 15:34

Dúró Dóra: Visszataszító véres orgia került a Nemzeti színpadára – Vidnyánszky: A színház dolga, hogy kísérletezzen

„Férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal borítják el” – ecsetelte a Mi Hazánk elnökhelyettese a látottakat.

A Mi Hazánk Mozgalom elnökhelyettese csütörtök délután a Facebook-oldalán arról írt, hogy szerinte a Nemzeti Színház Vér vagyok – egy középkori tündérmese című darabja „undorító, visszataszító jelenetei alapvető kérdéseket vetnek fel a Fidesz kultúrpolitikája, a Nemzeti Színház küldetése és Vidnyánszky Attila személye kapcsán is”.

Dúró Dóra bejegyzése szerint az előadásban „férfiak tölcsérrel művért isznak nők széttárt lábai közül, miközben a színpadot vérrel és provokatív aktusokkal borítják el”. Azt is kifogásolja, hogy a darabot Jan Fabre, egy szexuális zaklatásért elítélt belga rendező jegyzi. „Ez az ember kapott helyet a magyar színházművészet legfontosabb szerepelőjétől Magyarország első számú színházában, hogy gusztustalan provokációját adófizetői pénzen a magyar közönség elé tárja” – írta a politikus.

Dúró leszögezi, hogy a Nemzeti Színház színpadán helyük van a magyar és nemzetközi klasszikusoknak, valamint a nemzeti értékeket közvetítő minőségi kortárs daraboknak, „de nincsen helyük a nemi identitással játszadozó, öncélú provokációknak és mocskos, véres performanszoknak!”.

Vidnyánszky Attila az Origón reagált.

„Elgondolásom szerint a nemzeti kultúra elidegeníthetetlen része a művészi szabadság: ez az erény napunk ideológiai harcaiban hatalmas veszélyben van” – írja, majd azt javasolja Dúrónak, hogy „a Vér vagyok produkciót ne a bulvármédia lejárató szándékú híradásai, hanem személyes élménye alapján ítélje meg”.

Vidnyánszky szerint a Nemzeti Színháznak igenis dolga, hogy kísérletezzen, és gondolati-esztétikai értelemben is úttörő legyen. „Ez az oka annak, hogy meghívtam Jan Fabre rendezőt is, mert ő a kortárs nemzetközi színház egyik kiemelkedő alakja, akinek a Vér vagyok című, woke-, háború- és erőszakellenes előadása manapság fontos üzenetet hordoz.”