Kult hvg.hu 2024. október. 09. 15:31

Van-e esélyünk egy újabb irodalmi Nobel-díjra?

Csütörtökön magyar idő szerint 13 órakor derül ki, ki kapja idén az irodalmi Nobel-díjat, amiről Alfred Nobel végakarata szerint a Svéd Akadémia tagjai döntenek.

Évekre visszamenőleg az látszik, hogy a legnagyobb fogadóirodák nagyrészt jól értékelték az esélyeket, mert általában ott volt az elsők között az az író/költő, aki végül megkapta a díjat, igaz, általában nem az abszolút favorit lett végül a befutó. Ugyanakkor tavaly a norvég Jon Fosse egy nappal a díj kihirdetése előtt vezette a fogadóirodák listáját, és másnap meg is kapta a rangos elismerést.  

Idén, egy nappal a díj kihirdetése előtt a legnagyobb fogadóirodánál, a Landbrokes-nál a legkisebb oddszot (7/2) a kínai Can Xue győzelméért adják, azaz őt tartják szerda kora délután a legesélyesebbnek. A Landbrokes-nál nem, de más irodáknál az ausztrál Alexis Wright is esélyesnek számít a győzelemre.

A Landbrokes-nál az “esélydobogón” van még az ausztrál Gerald Murnane (12/1) és a japán Haruki Murakami (14/1). Nagyjából azonos sanszot adnak (16/1) a görög Ersi Sotiropoulosnak, a kanadai Margaret Attwoodnak és az amerikai Thomas Pynchonnak.

A kisebb fogadóirodáknál kis oddszokat fizetne még Mircea Cartarescu, Ngugi Wa Thiong’o és Yoko Tawada győzelme.

Az utóbbi években két magyar író – Krasznahorkai és Nádas Péter – is rendre felbukkan az esélyesek között. Csütörtökön mindkét író 25/1-es oddsz-szal szerepel a Landbrokes-listán. A fogadási esélyek (oddszok) azonban óráról órára is változhatnak.

Hogy bejön-e ezúttal a fogadóirodák „jövendölése”, az csütörtökön egy órakor derül ki, amikor megtudjuk, ki nyeri végül az idei díjat.

A Nobel-díj történetében csak egyszer díjaztak magyar szerzőt: 2002-ben Kertész Imre nyerte el a díjat „egy írói munkásságért, amely az egyén sérülékeny tapasztalatának szószólója a történelem barbár önkényével szemben”.

hvg360 Lengyel Tibor 2024. december. 04. 11:45

Felszállóban a kínai hátterű új magyar légitársaság – a Légi Selyemút hátterében ott egy Tiborcz-érdekeltség is

Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is. A személyszállításnál majd az újabb terminállal bővített, már visszaállamosított Budapest Airport lehet a kínai elosztóbázis.