Nemcsak fontos társadalmi kérdéseket feszegető darabokat, hanem azok köré szerveződő programokat is tervez az Örkény Színház leendő igazgatója.
„Mácsai Páltól jött a felkérés, és ő kezdeményezte a fenntartónál, hogy hosszabb idő álljon rendelkezésünkre, hiszen én nem az Örkényből érkezem” – mondta a HVG-nek adott interjúban Gáspár Máté, akit Mácsai visszavonulása előtt több mint egy évvel választottak ki az utódjának a zökkenőmentes átadás-átvétel érdekében. Elárulta: az volt az első kérdése, hogy a színház kiszemelt művészeti vezetője, Polgár Csaba és a társulat mit szól a felkéréséhez, hiszen ellenükben nem vállalta volna el. A velük folytatott beszélgetések megnyugtatták, hogy támogató közeg várja.
„Mácsai felkérése arról szólt, hogy az Örkénynek az elkövetkező időszakban még korszerűbbnek, nyitottabbnak, európaibbnak, a szó jó értelmében provokatívabbnak kellene lennie. Ebben az én tapasztalataim bizonyára segítenek. Gyakran mondjuk, hogy a függetlenek megtermékenyítik a kőszínházi gondolkodásmódot és gyakorlatot, de szerintem ez fordítva is lehetséges. Sőt alapvetően úgy érzékelem, hogy a vállalati és civil szférában egyaránt elmosódnak a korábbi merev szervezeti keretek, kialakulnak az egymástól tanulás rutinjai. Engem épp az érdekel ebben a feladatban, hogy egy intézményi bázison működő színházból hogyan lehet nyitott, társadalmi jelenségekre reflektáló szellemi műhelyt, kulturális közteret létrehozni, ami visszahat a városra is” – magyarázta.
Gáspár Párizsban tanult színházművészetet, majd elvégezte az Eötvös Loránd Tudományegyetemen a francia szakot. 1997-ben létrehozta az első ingyenes színházi magazint, a Pesti Est Súgót. Ott kereste meg a Krétakör alapítója, Schilling Árpád, aki mellett tizenkét évig volt az akkor egyik legfontosabb független színház ügyvezető igazgatója. 2010-től a Nyílt Társadalomért Alapítványhoz igazolt, majd a Polgár Alapítvány igazgatója lett, mindkét helyen romaügyekkel foglalkozott. A Pozsonyi Pagony Könyvkiadó társtulajdonosa, amelyet felesége, Sárdi Dóra két barátnőjével közösen talált ki, amikor „nem találtunk az azóta már Berlinben egyetemista Miksa fiunknak színvonalas mesekönyvet”. A Színház és Filmművészeti Egyetemen tanított színházi menedzsmentet és művészetközvetítést, de 2020 nyarán, aznap, amikor bejelentették az intézmény új kuratóriumának névsorát, beadta a felmondását. Ez a gesztus keltette fel Mácsai Pál figyelmét. Akkor találkozott újra az őskrétakörös Bodó Viktorral is, akinek – a végül Budapest Nagyregényként megvalósult – városi kulturális ötletével kereste meg a főváros vezetését, ahol aztán a Budapest Brand Nonprofit Zrt. művészeti vezetőjeként szerződtették. Ebben a minőségében közreműködött a Budapest 150 programsorozat létrehozásában.
A fővárosi közgyűlés 2025 márciusától az Örkény Színház igazgatójává nevezte ki.
A teljes interjú a HVG e heti számában és a hvg360-on lesz olvasható.