Kult hvg.hu 2023. október. 04. 16:17

Olyan kevés támogatást kapott egy társulat, hogy nem futja előadásokra, de kötelező játszaniuk

Minimum egy bemutatót kötelező létrehoznia, és minimum 15 előadást le kell játszania a Mundruczó Kornél nevével fémjelzett Protonnak, hogy legalább azt a szemmel alig látható támogatást ne kelljen visszafizetniük, amit kiutaltak nekik.

A Túlélés Olimpiája

címre keresztelte el új évadát a Mundruczó Kornél előadásai mellett olyan bemutatókról is ismert Proton Színház, mint Reisz Gábor mindig teltházas színházi rendezése, a Komolyan röhejes vagyok. Az alighanem a 6,5 milliárd forint közpénzből, Vidnyánszky Attila irányítása alatt megrendezett Színházi Olimpiára is utaló név valóban arról szól, vajon sikerül-e legalább a legminimálisabb szinten túlélnie a nemzetközi színtéren is sikeres társulatnak.

„A 2023-as évre 7,5 millió Ft működési támogatást kaptunk, ami körülbelül a fele az eddig kapottnak, mindez úgy, hogy működést kiegészítő támogatást már második éve nem kapunk, és idén külföldi vendégjátékunk, tehát egyéb bevételünk sincs” – írják az esemény Facebook-oldalán. Összehasonlításként: a teljes társulat egy éves működésére, próbahelybérlésére, színészi fizetésekre, könyvelőre és a művészi munkára kiutalt 7,5 millió forintból egy kőszínházban egyetlen egy új előadást is csak nagyon megszorított nadrágszíjjal tudnak létrehozni.

Ahhoz, hogy a 7,5 millió Ft működési támogatást ne kelljen visszafizetnünk – hiába nem fedezi ez költségeinket –, minimum 1 bemutatót létre kell hoznunk és 15 előadást le kell játszanunk legalább 2 000 nézőnek 2024. február 29-ig, a pályázati időszak végéig

– teszik hozzá.

„Magyarországon csak veszteséggel tudjuk játszani az előadásainkat, a jegyeladásból származó bevétel nem fedezi azoknak költségét, ugyanis nagyszínházi díszletekkel, komplex technikával dolgozunk, adott esetben akár helyszínspecifikus színdarabokat hozunk létre, ezek mind megdrágítják a műsorra tűzést” – idézi a Színház.Online Büki Dórát, a Proton Színház ügyvezető igazgatóját. „Egy társulat és egy-egy előadás értékét nemzetközi viszonylatban leginkább az jelzi, milyen helyekre hívják meg őket. Ami a Proton Színházat illeti, előadásai az évek során több mint 120 fesztiválon és színházban vendégszerepeltek. (…) Minden évnek, minden produkciónak nulláról kell nekifutni, hiába bizonyítottunk már nem egyszer. (…) Idegőrlő a tizenhárom éve tartó folyamatos bizonytalanság, és azt is nehéz elfogadni, hogy a munkánk itthon nem igazán van elismerve, mintha láthatatlanok lennénk” – tette hozzá Büki.

A független színházak támogatásának drasztikus megvágásáról ebben a cikkünkben írtunk:

„Ez az összeg talán elég lesz arra, hogy be tudjuk zárni a színházakat" - bevihette a kegyelemdöfést a kormány a független színházaknak

Sajátos akcióval próbálja felhívni a figyelmet a független színházak kivéreztetésére egy kuratórium. A miniszter már tavaly arról beszélt, minek van ilyen sok független színházi társulat, nem lenne-e elég 20-22. Ahogy a helyzet most áll, a kormány épp annyi pénzt von el minden koncepció és kommunikáció nélkül a színházaktól, hogy tényleg meg fog szűnni 50-60 társulat.

Arról, hogy milyen aránytalanul és már nem is titkoltan politikai alapon történik az úgynevezett többlettámogatások elosztása, ebben a cikkünkben írtunk:

Pintér Bélának semennyi, a Vidnyánszky mellett bátran kiálló művésznek 56 millió jutott a színházi támogatásból

Nagy büszkén jelentette be a kulturális minisztérium, hogy 6 milliárd forintra „emelték" a színházi többlettámogatások keretösszegét: azt, ami pár éve még 37 milliárd forint volt. A kivéreztetés közelében álló szakmából 1400 pályázat érkezett az összegre, a kormány csaknem ezret elutasított.

(Borítókép: a Proton Látszatélet című előadásának jelenete.)

hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.