Az Oktatási Hivatal közzétette a tavalyi országos kompetenciamérés eredményeit. Várható volt, hogy a karanténoktatás miatt gyengébb teljesítményt mutatnak a mérések, de nem volt igazán nagy visszaesés.
A kompetenciamérés minden évben a 6., 8. és 10. évfolyam tanulóinak szövegértési és matematikai kompetenciáit vizsgálja. A mérésre járványügyi okokból egy év kihagyást követően, 2021 májusában került sor.
Az eredményeket ismertető tanulmányban van egy nemzetközi kitekintés is, amely szerint mindenütt visszaesés volt Európában a tanulói teljesítményekben a digitális munkarend bevezetése, a világjárvány negatív hatása miatt, már ahol vannak erre adatok.
A magyar eredmények azt mutatják, hogy a 10. és a 8. évfolyamon az eredmények a negatív várakozás ellenére sem tértek el érdemben az előző évek átlagától, ezeken az évfolyamokon a tanulók a digitális munkarendben is az előző évekhez hasonlóan teljesítettek.
A 2021. évi Országos kompetenciamérésben a tanulók matematikai eszköztudás átlageredménye a 6. évfolyamon 1468, a 8. évfolyamon 1609, a 10. évfolyamon 1653, a szövegértés átlageredménye a 6. évfolyamon 1478, a 8. évfolyamon 1590, a 10. évfolyamon 1651 pont lett.
Ezek az eredmények a legutóbbi, 2019-es adatfelvétel alkalmával mutatott teljesítményhez képest gyengültek, de az utóbbi évek átlageredményével összevetve nem tapasztalható különösebb változás: a megelőző 12 év átlaga és a 2021-es eredmény közötti különbség 0,7- 1,7 százalékos eltérést mutat, ami statisztikailag jelentéktelen eltérés.
Az alacsonyabb évfolyamokat nagyobb mértékben érhette tanulási veszteség a járvány miatt, amit a személyes találkozást nélkülöző tantermen kívüli, digitális munkarend sem tudott teljes mértékben kompenzálni. A hatodik évfolyamon matematikából az előző 12 év átlageredményéhez képest 1,7 százalékos, a szövegértés terén pedig 0,7 százalékos a csökkenés mértéke.
A korábbi felmérésekhez hasonlóan a 2021. évi kompetenciamérésben is megmutatkozik a településtípusok közötti különbség, amelyek azonban nem nőttek a járvány ellenére sem.