Miután az elmúlt hetekben minden próbamérés eredménytelenül zajlott le az informatikai problémák miatt, a szerdai első, immár éles mérés sem ment hibátlanul, számos iskolából jelezték, hogy lehalt a rendszer.
Idén először digitálisan mérik fel a 6., 8. és 10. évfolyamos diákok matematikai, szövegértési kompetenciáit. A próbamérések baljós előjelet mutattak azzal kapcsolatban, hogy sikeres lehet-e az új típusú mérés, mindhárom próbanapon hibaüzenetekkel találkoztak a berendelt gyerekek. Ez még nem lett volna baj, szerdán azonban már a 10. évfolyamosok élesben adtak számot tudásukról. Szerkesztőségünk információi szerint szerdán is országos szintű hibákat tapasztaltak számos iskolában.
Ezt megerősítik az eduline.hu-hoz befutó levelek is. „A tizedikesek kompetenciamérése a magyaron jól ment, most a matek akadozott, de egyes tanulóknál totál lefagyott” – írták a HVG oktatási szakportáljának. Ezeknél a diákoknál kénytelenek voltak jegyzőkönyvet készíteni arról, hogy a negyedik részt technikai hiba miatt nem tudták megoldani. „Hiába jelentkeztek be a gyerekek újra és újra, nem történt semmi.”
Ugyanilyen tapasztalatokról számoltak be Telex olvasói is: „A rendszer működésképtelen, a feladatok nem megoldhatóak, a központból is jelezték, hogy országos szintű probléma van” – írták. A teszt első két része még rendben lezajlott, de a harmadik részt már nem tudták megoldani, mert a honlap hibaüzenetet írt ki.
Egy másik olvasó szerint a program „esetenként kidob a mérésből vagy karikázik, hibaüzenetet ír.” Ők ki is léptek a rendszerből, mert elmondása szerint használhatatlan volt. Ugyanezt tapasztalták több helyen: hibaüzenetekről számoltak be, arról, hogy a válaszokat nem mentette el a rendszer, vagy hogy az visszaugrott korábbi feladatokra.
A matematikai eszköztudást vizsgáló résznél a folyamatos hibaüzenetek, időtúllépések miatt már annyira lelassult a rendszer, hogy a diákok a 30-ból csak 6-7 feladatot tudtak megcsinálni.
Tavaszi szünet előtt a hibás próbamérések (amelyet az Emmi szerint terheléses támadás okozott) után az Oktatási Hivatal levelet írt az iskoláknak, amelyben előállt a „megoldással”: „Tájékoztatjuk, hogy az április 14. és 19. közötti időszakban, azaz a tavaszi szünetben, a digitális országos mérésekben érintett 6., 8. és 10. évfolyamos tanulók számára a Hivatal biztosítja a mérőszoftverrel való ismerkedés lehetőségét.” Minden nap, reggel hat és este hat között elérhető lesz a rendszer a fenti időszakban, a tanulók otthonról bejelentkezve kitölthetnek egy gyakorlótesztet, amely során a mérőszoftver működésével tudnak ismerkedni.
Hogy hány diák áldozta be a pihenését a rendszer tesztelésére, azt nem tudjuk, de az OH szakembereinek nem sikerült kiküszöbölni a hibát az éles mérésre, így kérdéses, hogy mennyire lesznek használhatók az – egyelőre a tizedikesek – adatai.
A 10. évfolyamon az éles mérés április 20-á kezdődött és május 3-ig tart, a 8. évfolyamon május 4–17. között, a 6. évfolyamon pedig május 18–31. között rendezik.
Az idegen nyelvi méréseket idén szintén digitálisan fogják megírni a diákok.
Az országos kompetenciamérés 2001-től 2021-ig a tanulók szövegértési képességeit és matematikai eszköztudását mérte fel. Idén ez kiegészül a természettudomány területtel is, amiben a feladatokhoz egy-két kérdés tartozik.
A kompetenciaméréseket 2001 óta végzik, hogy országos szinten összehasonlíthassák az iskolák és a tanulók teljesítményét. Leginkább azt nézik meg, hogyan tudják a gyerekek a gyakorlatban is alkalmazni az elsajátított elméleti tudást. A diákok nem kapnak osztályzatot a mérésekre.
Még több kultúra a Facebook-oldalunkon, kövessen minket: