Kult hvg.hu 2021. január. 23. 08:57

Gripenek búcsúztatják ma Budapest felett az utolsó Pumát

A december 30-án elhunyt Frankó Endre a 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt.

Díszelgő repüléssel búcsúznak a Magyar Honvédség Gripen vadászrepülői ma délben a 97 esztendős korában elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagytól, a 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó pilótájától.

Ezért 12:00 és 12:20 óra között Budapest térségében – elsősorban a Csepel-sziget és az Árpád-híd közötti Duna szakaszon - a Gripen kötelék áthúzása miatt megnövekedett hanghatásra kell számítani – írta a honvedelem.hu.

Egyesületünk több tagja is ismerhette, akár a Nemzetközi Hadikultúra és Military Fesztivál-ról, vagy Szolnokon a RepTár...

Posted by Magyar Nemzeti Mentődrónpilóták Egyesülete on Thursday, 21 January 2021

A december 30-án elhunyt Frankó Endre nyugállományú főhadnagy a ma már legendás 101. Puma Honi Légvédelmi Vadászrepülő Osztály utolsó, harcban is bevetett pilótája volt. 1923-ban született Egerben, érettségi után Szombathelyen, a Horthy Repülő Akadémián kezdte meg tanulmányait, majd 1944. augusztus 20-án avatták hadnaggyá.

A hvg360-on meg is nézheti azt a dokumentumfilmet, amelyet Hernáth Csaba forgatott Frankó Endréről és pilótatársáról, a 2018-ban elhunyt Szentiványi Jánosról.

Doku360: "Nem izgat a halál, nincs hiányérzetem, mert repülős voltam"

A Veteránfilm harmadik, záróepizódjában Endre és János bácsi egy repülőtéren értesül egy régi barát elvesztéséről. Végül egymástól is kénytelenek búcsút venni.

Frankó Endrét 1944. november 30-án helyezték át a Pumákhoz, Heppes Aladár alezredes parancsnoksága alá. Itt már a légierő akkori legmodernebb típusával, a Messerschmitt Bf 109G-vel, a legendás „Messzerrel” repülhetett. Frankó Endre összesen nyolc bevetést hajtott végre a Dunántúl, majd a Nyugat felé visszavonuló ezreddel Ausztria felett. Ezeket túlélve 1945. május 5-én, a német-osztrák határ melletti Pockingban esett amerikai hadifogságba.

Később gépészmérnöki diplomát szerzett, nevéhez fűződik a budapesti, János-hegyen ma is működő Libegő: nem csak az ötlet volt az övé, de a felvonó fő- és gépésztervezője is volt.