A legnagyobb bevételű amerikai filmek női rendezőinek aránya 2020-ban rekordot ért el, de ez még így is csak 16 százalék.
A San Diegó-i Állami Egyetemnek a nők televíziós és filmes munkáit és helyzetét elemző központja készített kutatást, amely szerint tavalyelőtt 12, 2018-ban 4 százalék volt az amerikai filmek női rendezőinek az aránya, a 2020-as 16 százalék így rekordnak számít, és azt jelzi, hogy a stúdiókra gyakorolt, a női filmesek támogatását követelő nyomás talán kézzel fogható eredményeket hoz.
Természetesen 2020 a koronavírus-világjárvány miatt egyetlen korábbihoz sem hasonlítható: a filmipart hónapokra állította le. A legnagyobb költségvetésű produkciók közül voltak nők rendezte filmek is – mások mellett Chloe Zhao Örökkévalók és Cate Shortland Fekete Özvegy című alkotása –, melyek csak jövőre kerülhetnek a mozikba.
Az otthon nézett filmek (Watched at Home Top 20 Chart) rendezői, forgatókönyvírói, producerei, vágói és operatőrei 19 százaléka volt nő, ami valamivel kevesebb, mint a legnagyobb bevételű filmekben mért 21 százalék. Az otthon nézett filmeknek kevesebb mint 10 százalékát rendezte nő, a legnagyobb bevételű filmekét 16.
A száz legnagyobb bevételű film producereinek 28, executive producereinek 21 százaléka volt nő, ez tavaly óta két százalékpontos növekedést jelent mindkét kategóriában. A vágók 18, a forgatókönyvírók 12, az operatőrök 3 százaléka volt nő, az utóbbiaké egy százalékponttal emelkedett, a forgatókönyvíróké azonban nyolc, a vágóké öt százalékponttal csökkent.
A kutatók azt is megállapították, hogy azok a filmek, melyeknek legalább egy női rendezője volt, sokkal nagyobb valószínűséggel választottak női vágót, operatőrt és a színfalak mögött más kulcspozíciókban dolgozó női munkatársat. A nő rendezte filmek forgatókönyvíróinak 53 százaléka volt nő, míg a csak férfiak rendezte filmeknél ez az arány csak 8 százalék volt.
A nők rendezte filmek 39, a férfiak rendezte filmek 18 százalékban választottak női vágókat, a zeneszerzőknél 13 és 4 százalék volt az arány.
Noha az előrelépés jelentős volt, a legfontosabb filmek 67 százalékában a színfalak mögötti legfontosabb pozíciókban 0–4 nőt, míg ugyanezen filmek több mint 70 százalékában tíz, vagy ennél is több férfit alkalmaztak rendezőként, forgatókönyvíróként és más fontos munkakörben.
A kutatók úgy vélik, továbbra is "döbbenetes a kiegyensúlyozatlanság" a filmiparban.