„Az iskola az ismeretek közvetítője, gondolkodásra, problémamegoldásra és együttműködésre nevelés helyszíne helyett pártideológia közvetítésének szerepét kapta” – írja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete és egyben ellenállásra buzdítja a tanárokat.
A PDSZ elutasítja a Nemzeti alaptanterv legújabb változatát, amely a szakszervezet szerint alkalmatlan arra, hogy a magyar oktatásügy megújulásának alapdokumentuma legyen. „Az iskola az ismeretek közvetítője, gondolkodásra, problémamegoldásra és együttműködésre nevelés helyszíne helyett pártideológia közvetítésének szerepét kapta” – jegyzik meg közleményükben.
A szakképzés teljességgel kimarad a NAT-ból, átgondolatlan az óraszámcsökkentés (hiszen nem csökken a megtanítandó tananyag mennyisége), minimális a szabad időkeret, ezért iskolai arculat kialakítására nem lesz mód – sorolják többek közt a kritikákat.
Úgy vélik, lehetetlen feladat elé állítják a tantestületeket és az intézményvezetést, hogy felkészüljenek a rendelkezésre álló rövid időben a NAT, és az ezután megjelenő kerettantervek alapján a következő tanévre.
A PDSZ mindezek alapján arra kéri a pedagógusokat, hogy:
1. Ha bevezetik az új NAT-ot, hagyják figyelmen kívül mindazokat a tartalmakat, amelyek lelkiismeretük és legjobb tudásuk szerint ártalmasak!
2. A kollégák kezdjék el feljegyezni munkaidejüket, beleértve a NAT-módosítással kapcsolatos többletmunkát is!
3. Csatlakozzanak minden tiltakozó mozgalomhoz!
Ezen túlmenően a szakszervezet követeli, hogy a kormány ne vezesse be az új Nemzeti alaptantervet, és széles társadalmi egyeztetés keretei között, alternatív lehetőségeket mérlegelve, készüljön egy valóban új és korszerű alapdokumentum!
(Képünkön Szűcs Tamás, a PDSZ elnöke.)