Politikai kampánynak ítélték egy brit áruházlánc karácsonyi reklámját, amely egy cuki orangutánfigurával szólal fel az esőerdők pusztítása ellen.
A fagyasztott termékeket áruló Iceland nevű szupermarketlánc a Greenpeace által készített animációval akart beszállni az idei karácsonyi reklámdömpingbe. Ráfáztak, mert a rímekbe szedett, meseszerű kisfilm tévés sugárzását a 2003-as kommunikációs törvényre hivatkozva végül betiltották Angliában.
Az Iceland nem egy klasszikus, émelyítően cuki, a szeretetről prédikáló reklámot akart eljuttatni a tévénézőkhöz. A reklámot a tévés hirdetéseket felügyelő testület politikai kampánynak ítélte, amiért az egy rajzolt orangután figuráján keresztül harcol a pálmaolajat adó esőerdők kiirtása ellen. A reklám állítása az, hogy például a samponunkban található pálmaolajért az ember a veszélyezetetett faj, az orangután élőhelyét pusztítja el.
Ami valóban így van: Malajziában az orangutánok már a kihalás szélére kerültek. Malajzia a világ egyik legnagyobb pálmaolaj- vagy pálmazsír-előállítója, az olajpálma-ültetvények létesítése céljából naponta több hektár esőerdőt vágnak ki.
A szóban forgó reklámfilmben Emma Thompson szavalja el az erdő nélkül maradt kis orangután történetét, aki – élőhely híján – kénytelen beköltözni egy kislányhoz. Az Iceland azért döntött a Greenpeace engedélyével a reklámfilm használata mellett, mert ez az első brit áruházlánc, amelyik idén úgy határozott, hogy száműzi a polcokról azokat a saját márkás termékeket, amelyek pálmaolajat tartalmaznak.