Kult Bodnár Zsolt 2016. december. 02. 20:00

"Nem vagyok hercegnő!" – A Disney új korszakba lépett

A Vaiana című animációs filmmel megint rálicitált a Pixarra az anyacég – a színes-szagos trópusi környezet, a kőkemény és saját jogán szerethető hősnő, valamint a fergeteges önreflexió nyerő kombinációnak bizonyult, a Disney-mércével is ellenállhatatlan dalokat pedig a Broadway legmenőbb arca szállította. Ha családi mozizást tervez, nem kell sokat gondolkodnia.

Először is, legyünk túl az égető kérdésen: miért nem ismerős a Vaiana cím annak ellenére, hogy mintha már látta volna ezeket a szereplőket? Azért, mert angol nyelvterületeken, valamint Amerika és Ázsia több országában Moana címen fut a Disney új filmje, szóval a neten is így kezdett el terjedni. Ez egy úgynevezett „trademark troll” cégnek köszönhető, amely a film bejelentése után nem sokkal levédette Európában a Moana nevet, így ezen a területen a Disney kénytelen volt valami mást kitalálni. (Ez nem a Disney éve védjegyileg: a Zootopiát is kénytelenek voltak felénk Zootropolis címmel kiadni.)

Na, de a lényeg: a mikiegeres cégről végérvényesen is kijelenthető, hogy harmadik aranykorát éli. És ezt nem csak a Slate remek cikke alapján állítom, hanem a vak is láthatja, hogy miközben a világ egy jelentős része a píszí halálát kívánja, és visszafordulni látszanak az elmúlt évtizedek alapvető emberjogi törekvései, addig a korábban kifejezetten destruktív üzenetek közvetítésével vádolt Disney az élére állt a hollywoodi diverzitás és feminizmus harcának.

Disney

A minden eddiginél jobban hódító popkulturális nosztalgia, a kitörölhetetlen gyerekkori emlékek és a megkérdőjelezhetetlen művészi értékek nem hagyják ugyan, hogy teljesen elítéljük a klasszikus Disney-meséket, de azért mai szemmel már egészen máshogyan tekintünk, mondjuk a Hófehérke- és Csipkerózsika-féle hercegnők hajmeresztő nőképeire, illetve a Pocahontas vagy az Aladdin sértő sztereotípiáira.

Tehát amíg az első Disney-aranykort (harmincas-ötvenes évek, pl.: Hófehérke és a hét törpe, Pinokkió, Dumbo, Bambi, Hamupipőke, Csipkerózsika) az animációs filmek forradalmi technikai újításai, a másodikat (’89-től a kilencvenes évek végéig, pl.: A kis hableány, A szépség és a szörnyeteg, Aladdin, Az oroszlánkirály, Pocahontas, A Notre Dame-i toronyőr, Mulan, Tarzan) pedig a musical-formula tökélyre fejlesztése jellemezte, addig a harmadik valami egészen másról szól. A 2013-as Jégvarázs az olcsó szerelmi szálat testvéri szeretetre cserélte és megtette a szőke herceget főgonosznak, a Zootropolis pedig a rendőrként saját lábára álló nyúllány sztoriján keresztül vizsgálta a rasszizmust és a gyűlöletkeltést.

Fórum Hungary

A Vaiana pedig büszkén csatlakozik ehhez a sorhoz: sokszínűségét a polinéz szigetvilágnak, progresszív főhősét pedig egy olyan lánynak köszönheti, akinek nem kell megmentő, szerelmi szál, de még olyan igazi főellenség sem, akivel szemben meg kellene könyörülnünk rajta.

Vaiana egy Csendes-óceánon fekvő sziget törzsfőnökének a lánya, aki a hagyomány szerint arra rendeltetett, hogy egyszer ő legyen a vezér. Csakhogy ő pont nem az a típus, aki túl sokáig meg tud maradni egy helyben – mindig is vonzotta a végtelen óceán, egyedül apja tiltása miatt nem merészkedett még távolabbra. A szigorú szabályok miatt kizárólag egyvalakiben bízhat: a kissé bolond nagymamája, Tala hozzá hasonlóan az óceán rabja.

És Motunui szigete sem szolgáltat sok okot a maradásra: egyre vészesebben fogyatkozik a halállomány és a kókusztermelés is alábbhagy. Mint kiderül, a legenda szerint a félisten Maui ellopta a mindenség teremtője, Te Fiti szívét, sötétséget és bajt hozva az egész világra. Világos hát a küldetés: vissza kell lopni a szigetté változott istennő szívét.

Fórum Hungary

Vaiana és Maui találkozása azonban nem épp olyan, mint ahogy arra a kalandvágyó lány számított. A rettegett félisten valójában egy agyontetovált, önfejű, csetlő-botló mamlasz, akinek egyetlen megmaradt képessége az alakváltás, de azt is csak varázskampója birtokában képes végrehajtani. Persze a nagyszájú viselkedés egy meggyötört, magányos lelket takar, aki az emberek és az istenek világában sem érzi a helyét – Maui történetét egy zseniális húzással, a testét borító tetoválások animálásával mesélik el a készítők.

Love story és egy nagy konkrét ellenség hiányában tulajdonképpen egy buddy movie-ról van szó, amely szinte végig a két főszereplő közti viszonyra koncentrál, legjobb pillanatai is azok, amikor egymással ismerkednek – és szerencsére most valóban háromdimenziós karaktereket sikerült megalkotni, ami az Aladdin és a Herkules író-rendezőitől nem kis teljesítmény. A mellékszereplők is igen szórakoztatóra sikerültek, az ostoba kakastól a Bowie-stílusban éneklő kincsmániás óriásrákon keresztül a hangosan felröhögős jelenet során Mad Max-formációban támadó cukihadseregig.

Önreflexióban pedig nincs hiány, a Disney nem akarja elkenni a múltat. „Ha ilyen ruha van rajtad, és egy állat a szárnysegéded, hercegnő vagy” – fakad ki Maui, Vaiana heves tiltakozása mellett. De az egész mondanivaló erre a sémára épül: ahhoz, hogy a jelenben boldoguljunk, ismernünk kell saját múltunkat, és nyitottnak kell lennünk a jövőre is. A legszebb az egészben, hogy a végig kalandos, gyerekek és felnőttek számára egyaránt követhető és élvezetes film ezt úgy közvetíti, hogy közben egyáltalán nem vált át szájbarágósba.

Közben pedig, ha Let It Go-szintű slágert nem is tartogat, de egy olyan változatos, különböző szinteken fülbemászó soundtracket hoztak össze, amely sikerének kulcsa akkor válik igazán egyértelművé, amikor megnézzük a szerzőket: az óceániai berkekben ismert Opetaia Foa’i mellett a Broadway jelenlegi császára, a Hamilton című gigasikeres musicalt megalkotó – és egyébként Puerto Ricó-i származású – Lin-Manuel Miranda dolgozott a dalokon.

És akkor azt se feledjük, hogy a már jó ideje a Disney által tulajdonolt Pixar, a kétezres évek animációs egyeduralkodója most már harmadjára marad alul minőségben az anyacéggel szemben: 2013-at egyértelműen a Jégvarázs nyerte a Szörny Egyetem ellenében, de a tavalyi Dinó tesóra ráeresztett Zootropolis és most a Szenilla nyomában után megjelent Vaiana is Disney-győzelmet hozott, annak ellenére, hogy az említett Pixar-mesék is remek szórakozásnak bizonyultak.

Kultúra – frissen, első kézből. Kövesse a HVG Kult Facebook-oldalát!

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.