Viktória királynő koronázása és 1956 is fontos szerepet játszott annak a tárgynak az életében, amelynek útja ambiciózus és tehetséges erdélyi grófok sorsán keresztül végül Budapestig vezetett. Tárgyakba zárt történetek sorozatunk következő darabja.
1956 egyik zajos napján egy férfi lépett be a Városmajor utcai ötvösműhelybe. Díszes kardot vett elő, és azt kérte, ami ebből ezüstként beolvasztható, azzal tegyen így a mester, néhány nap múlva majd eljön érte. Az ötvös azonban meglátta a kardban rejlő értéket: a pengén lévő felirat, a tok kidolgozottsága és díszítése, a markolaton lévő családi címer miatt úgy döntött, megmenti. A visszatérő férfinak olyan ezüstöt adott, ami a műhelyében lévő más tárgyakból olvasztott be.
A Bethlen Domokos nevét és az iktári Bethlen ág átszúrt nyakú hattyúinak címerét markolatán viselő kard közel 30 évig pihent az ötvösműhelyben. Aztán egy nap a kardok gyűjtésével foglalkozó Moró Lajos lépett az üzletébe.
A ma már galériatulajdonos Moró első kardját még gyerekként szerezte: fájó szívvel nézte, ahogy a szomszéd néni egy régi huszárkarddal piszkálja fel a tüzet a sparheltben, úgyhogy szerzett egy piszkavasat és szőrén elcserélték a tárgyakat. Bár az ötvös mesterhez egész hétköznapi okból érkezett, a praktikus dolgok megvitatása után beszélgetni kezdtek. A sors pedig a kezére játszott, szó szót követett és egyszer csak előkerült a különös mintázatú, kövekkel díszített kard. Az öreg ötvössel megígértette, ha valaha megválna tőle, neki szól majd.
A férfi tartotta is a szavát, pár évvel később Moró Lajosé lett a több mint száz éves tárgy: a „falra van ragasztva”, mondja, arra utalva, hogy ez olyan darab, amitől sosem válna meg.
„Az olyan személyes tárgyakat, mint a kard is, többnyire maguknál tartották az arisztokrácia tagjai. Bethlennek utóda nem volt, így sok esélyes, hogyan rendelkezett, halála után kinek szánta a tárgyat, hol lehetett évtizedekig és miért, kitől került elő 1956-ban” – mondja Fónagy Zoltán, az MTA Történettudományi Intézetének történésze.
Ma már csak nagyon ritkán fordul elő, hogy ilyen kvalitású és korú dolgok jöjjenek elő a semmiből. „Egy-két évvel ezelőtt a pécsi vásárban árultak egy tökéletes állapotú kardot, amit éppen emiatt nem mertek megvenni a gyűjtök, kereskedők. Kerülgették, kerülhették, de túl jól nézett ki ahhoz, hogy igaz legyen. Pedig az volt. A vevője végül több ezer euróért adott túl rajta” – meséli Moró Lajos.
A történetünkben szereplő, 1956-ban előkerült kardnak azonban nem csupán forintosítható értéke van. Nem csak azért, mert különösen jó állapotban maradt meg a tárgy, hanem azért is, mert a rendelkezésre álló információk alapján Bethlen Domokos ezzel a karddal járt Viktória királynő koronázásán 1838-ban.
„A ceremónia – az adott kor adottságainak megfelelően – legalább annyira tudatosan volt ’mediatizálva’, mint Vilmos és Katalin házasságkötése néhány évvel ezelőtt. A korbeli sajtóból értesülhetünk arról, hogy alaposan megtervezett esemény volt, ahol – ahogy ma mondanánk – VIP tribünöket állítottak fel a fontos vendégeknek és 5 órán át tartó felvonuláson vehettek részt az odautazók” – mondja Fónagy Zoltán. Állítólag 400 ezer ember érkezett Londonba erre az eseményre – ami a korabeli utazási lehetőségeket és azok időtartamát figyelembe véve, igen impozáns szám, még akkor is, ha , zömük belföldi „turista” volt.
Az iktári gróf egyébként a később nemzeti ünnepé váló március 15-én született – bár a forradalom előtt jóval, 1810-ben. Erdély leggazdagabb birtokosainak egyike volt, Bethlen Gábor testvérének leszármazottja.
„A történelmi nevet viselő Bethlen életútját, az udvari világhoz és protestáns uralkodóházakhoz való vonzalmát ismerve szinte biztos, hogy kifejezetten a koronázásra utazott Angliába. Nem kellett ehhez feltétlenül személyre szóló meghívó, hiszen az arisztokrácia tagjaival Európa-szerte különös figyelemmel bántak. Könnyen elképzelhető, hogy Bethlen a koronázást követő másnapi hatalmas „partin” is jelen volt – díszruhában” – mondja a grófi utazásáról az MTA történésze, aki A hétköznapi élet története című blog szerzője is.
Erről a díszruháról is érdemes pár szót ejteni, mert a hozzá tartozó kardhoz hasonlóan az sem veszett el – jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeum őrzi, Bánffy Miklós gyűjteményéből került hozzájuk – tudtuk meg a múzeumtól.
A kalandos életű Bánffy külügyminiszterként, íróként, díszlet- és kosztümtervezőként is ismert és tehetséges volt, néha párbajozott meg Bartókot rendezett (Nyáry Krisztián egyik jegyzetéből az is kiderül, ki volt az a két nő, akiket élete végig szeretett – párhuzamosan), és nem csak érdekes életét, de gyűjteményét is az utókorra hagyta.
Ennek részeként már 1938-ban bemutatták a díszes ruhát az Iparművészeti Múzeum egyik kiállításán, de azt nem tudjuk, a kard hol lehetett ebben az időben. Bánffy 1950-ben halt meg Budapesten, ahova nagyon rossz egészségi állapotban érkezett meg néhány hónappal korábban Romániából, felesége pedig Spanyolországba emigrált.
A szanaszét futó sorsok és tárgyak ellenére a kard tulajdonosa és a ruha megőrzője a halála után „találkozott”: mindketten a kolozsvári Házsongárdi temető Bethlen (vagy más néven Bánffy) kriptájában vannak eltemetve.
A haláltáborból a Holdon át az LSD-ig - Warhol és Bowie barátja volt a magyar gyűjtő
Az első Szputnyik fellövése után három évvel jelent meg annak a sorszámozott, háromrészes sorozatnak az első darabja, amelybe egy magyar műkereskedő felkérésére világhírű művészek - Vasarelytől Hundertwasseren át Kassákig és Oppenheimig - készítettek egy-egy alkotást. Az albumok apropója a művészet reflektálása az űrrel táguló világunkra, a tér-idő kérdésének újraértelmezésére.