Vasárnap kiderült, hogy a Nagy-Szín-Pad! három döntőse közül melyik léphet fel a Szigeten Rihanna előtt a Nagyszínpadon, és hogy ki képviselheti hazánkat a Eurosonicon, ahol a külföldi szakemberek már a jövő tehetségeit keresik. A tavalyihoz képest pozitív irányba változott a műsor, de jövőre érdemes lenne újra levonni a tanulságokat a zsűri szerepéről és a zenekarok kiválogatásáról. A döntőt végül a Bohemian Betyars nyerte.
Az etno-punkos Bohemian Betyars, a stoner rockban utazó Run Over Dogs, vagy az erdélyi Punnany Massifként emlegetett Bagossy Brothers Company nyeri a lehetőséget idén, hogy a Sziget Nagyszínpadán és a hollandiai Eurosonicon léphessen fel? Ez volt a Nagy-Szín-Pad! idei döntőjének fő kérdése.
A döntős koncertek este 9-kor kezdődtek az Akváriumban, mostanra már mindhárom zenekar előadta negyedórás műsorát, így a szavazás már lezárult. A döntőn vendégként fellépő Soerii & Poolek koncertje után derült ki melyik zenekarral találkozhatunk a legtöbbször a nyári fesztiválokon. A győztes végül a Bohemian Betyars lett. Ezzel a tavalyi év után újra egy folkos punkprodukció kapta a legtöbb szavazatot (2015-ben az Ocho Macho nyert). A zenekar a magyar fesztiválokon nagy siker lehet, de lejjebb kifejtjük miért nem biztos, hogy nekik kellene utazni a holland showcase-fesztiválra.
Idén erősebb volt a mezőny, de volt néhány érthetetlen döntés
Idén harmadjára indult el a Petőfi TV tehetségmutató programsorozata, a Nagy-Szín-Pad!, és mielőtt rákanyarodnánk arra, mi a baj a jelenlegi lebonyolítással, gyorsan szögezzük le, hogy győztestől függetlenül ez volt az eddigi legjobb széria. Most volt a legszínesebb a fellépők mezőnye, és most már a szakma (néhány zeneipari szereplő, kritikus, rádiós szerkesztő) is beleszólhatott a végeredménybe, és a zenekarok is több időt kaptak a bizonyításra az elődöntőkben. A javulás főleg az egy nappal korábban lefutott műanyagpopos giccsparádéhoz, a dalversenynek csúfolt Eurovízióhoz képest szembetűnő.
Az elődöntők során a korábbi 15 perc helyett például ezúttal 20 perc ment le minden egyes fellépő műsorából a Petőfi TV-ben. Ráadásul a zenekarok egy teljes koncertet adhattak az Akváriumban, amire több résztvevőnek is lehet, hogy egy évet, vagy éveket kellett volna várnia.
A lebonyolítás tehát változott, és a hangsúlyok eltolódását már akkor lehetett érezni, amikor kihirdették az idei elődöntős produkciókat. Ott volt a mezőnyben a már korábban nálunk is bemutatott Szabó Benedek és a Galaxisok, a Run Over Dogs, az Esti Kornél, a Mongooz an the Magnet vagy a legfrissebb albumát épp a műsor elődöntői után bemutató Fran Palermo. Minden esély megvolt rá, hogy idén tényleg olyan zenekaroknak adjon lökést a szereplés, akik nem szólnak túl sűrűn a Petőfi Rádióban, és egyelőre csak álmodhatnak egy-egy magyar fesztivál nagyszínpadáról.
A kiválasztás kritériumai azonban továbbra sem teljesen tiszták.Tavaly is az okozta a műsor legnagyobb ellentmondását, hogy megversenyeztettek egy stabil rajongótáború Ocho Machót (akik végül nyertek is) több alig ismert, lemez előtt álló zenekarral. Az abszolút rendben van, hogy egy-egy zenekarnak már a fellépés és az a pár percnyi tévés szereplés is sokat számít, mégis igazságtalannak tűnt a rendszer.
Idén már nem volt akkora különbség a zenekarok ismertsége között, azonban azt továbbra sem értjük, mit keresett például az Euróvízióra utazó Freddie a Nagy-Szín-Pad! mezőnyében. Egyrészt Freddie-nek A Dal című műsor már elég nagy ugródeszka volt, nem biztos, hogy szüksége volt még egyre. Másrészt -- és ez a nagyobb hiba – Freddie, és a hozzá hasonló, egy személyre épülő popprodukciók nem passzolnak a nagyrészt élőzenés fellépők közé. A Dal tökéletes terep nekik, a Nagy-Szín-Padot viszont az alulról építkező, nagyobb figyelmet érdemlő produkcióknak kéne fenntartani. A két világ máshol is simán megfér párhuzamosan egymás mellett.
Azért ha a zenekarok Facebook-lájkjait nézzük (ami inkább csak jelzésértésű), még így is akadtak nagy különbségek. A végül döntőbe kerülő Bohemian Betyars 22 ezer követőjéhez képest a szintén továbbjutó Run Over Dogs a műsor előtt kb. 3 ezer rajongóval rendelkezett Facebookon. Nem hiába nyilatkozott kérdésünkre teljesen ellentétesen a két zenekar. A Bohemian Betyarstól Fehér Gábor úgy fogalmazott, mindenképp döntősek akartak lenni, míg Czeglédi Szabolcsot a Run Over Dogsból már teljesen meglepte a továbbjutás.
Az sem túl igazságos rendszer, hogy míg a Petőfi Rádió például Freddie, a Bagossy Brothers Company, vagy Marge dalait sűrűn játssza, az alternatívabb elődöntősökről mintha megfeledkezett volna.
Legalább a verseny idején többet lehetne játszani a máskor elhanyagolt magyar zenekarokat, ha már Nagy-Szín-Pad! legfontosabb médiafelülete a Petőfi TV és rádió, ráadásul a rádió zenei szerkesztője, Pető Zoltán is ott volt a zsűriben. (Érdemes ezügyben rákeresni néhány elődöntősre a Petőfi havi lejátszási listájában.)
A zsűri szerepe ellentmondásos volt
„Abszolút váratlanul ért minket a döntőbe jutás. Azt is mondhatjuk, hogy a zsűri mentett meg minket” – mondta kérdésünkre a Run Over Dogs énekese, és ezzel el is jutottunk a Nagy-Szín-Pad egyik sarkallatos pontjához, a zsűri szerepéhez.
Ha már tehetségek, akkor egy.két.há |
Nemrég itt a hvg.hu-n indítottunk egy.két.há címen egy több figyelmet érdemlő előadókról, zenekarokról szóló sorozatot. Főleg azért, mert azt gondoljuk, a magyar zenei élet jelenleg egy kifejezetten izgalmas időszakát éli, ám ez nem feltétlen jelenik meg a mainstream felületeken. A sorozat eddig részei: |
A szabályok szerint ugyanis a 25 tagú zsűri pontszámainak átlagai erősen befolyásolták egy-egy zenekar sorsát a közönség szavazatai mellett. Az ötlet jó volt, de még lesz mit finomítani rajta. Egyrészt ahogy Fehér Gábor fogalmazott, a 25 zsűritag egyszerűen sok volt: „ha két teljesen különböző ízlésű embertől egy előadó egy 2-est meg egy 10-est kapott, azzal ki is oltották egymást.” A Bohemian például Zacher Gábortól 2-est, Gerendai Károlytól viszont 10-est kapott. Varga Attila "Sixx" sem fukarkodott a rossz osztályzatokkal, ő négy zenekarnak is csak 2 pontot adott. A nagy szigor egyáltalán nem baj, sőt, de a 25 ember miatt egyszerűen elveszett a súlya egy túl pozitív vagy egy kifejezetten negatív kritikának.
Ez annak fényében hiba, hogy a Nagy-Szín-Pad! elsősorban szakmai eseményként hirdeti magát. Ezt jelzi a fődíj is: a közönségnek és a zsűrinek a szimpátia mellett azt is figyelembe kell vennie, ki érett meg egy Sziget-nagyszínpadra és kinek kellene hazánkat képviselnie a 100 százalékig zeneipari eseménynek számító, és elég fontos groningeni Eurosonic fesztiválon. (Ottani élményeiről mesélt nekünk korábban a Middlemist Red.Korábban ezen a fesztiválon olyan előadók léptek nagyot a világhír felé, mint Jake Bugg, a Bastille vagy a Franz Ferdinand.)
Szép Fruzsina, a Sziget korábbi, a berlini Lollapalooza jelenlegi fesztiváligazgatója nem véletlenül nyilatkozta korábban az Indexnek, hogy az Ocho Macho tavalyi győzelménél bizonyosodott meg arról, hogy egy ilyen döntést nem lenne szabad közönségszavazatok alapján eldönteni. „Az a zenekar, ami otthon koncerthelyszíneket tölt meg, nem feltétlenül éri el ugyanezt külföldön. Ez csalódás lehet a zenekarnak és az őket delegáló szervezeteknek” – érvelt Szép. A Nagy-szín-pad idei zsűrijében ezért kaptak helyet hazai zeneipari szakemberek, de a hármas döntőt elnézve, a véleményük nem érvényesült. Egy nemzetközi showcase-eseményen, ahol mindenki a jövő nagy befutóit keresi árgus szemekkel, egyszerűen értelmezhetetlen egy magyarul éneklő produkció.
Ez nem bántás, de a döntősök közül a két magyarul éneklő csapatra, a Bagossy Brothers Company-re és a Bohemian Betyarsra sem valószínű, hogy felkapnák a fejüket egy ilyen eseményen.
Ennek tükrében az sem meglepő, hogy szinte az összes zsűritag a Fran Palermót hiányolta a legjobb háromból. Ők kapták a legjobb átlagpontszámot a zsűritől, emellett fiatalok, angol szövegeik kifejezetten működnek, van stílusuk, szóval ők igazán passzoltak volna egy nemzetközi felhozatalhoz.
Több győztesnek kellene lennie
Amikor arról faggattuk a zenekarokat, hogy miben változtatnának a lebonyolításon, akkor a legtöbben válaszukban a zsűri és a közönség befolyásának variálását vetették fel. A Bagossy Brothers Company tagja, Tatár Attila szerint például
az elődöntőt lehetne a közönségre hagyni, míg a döntőben már csak a szakmai zsűri döntésének kellene érvényesülnie.
Az is megfontolandó javaslatnak tűnik Tatártól, hogy a döntősök között lehetne szétosztani a nyereményeket. Így például más kapná a Sziget-Nagyszínpad lehetőségét, és más a külföldi fellépés jogát. Czeglédi Szabolcs szerint ezzel el lehetne kerülni, hogy olyan együttes utazzon Groningenbe, aki onnan várhatóan csalódással térne haza.
Jövőre a legszívesebben mi nézőként is a fentieken változtatnánk: legyen egy nemzetközileg érett győztes, akinek valódi ugródeszka lehet a Eurosonic; és legyen egy Szigeten, Volton, Strandon jó időpontot kapó győztes is, akik pont a nagyobb koncertközönséget érdemelnék meg. Ha ez megvalósulna, a Nagy-Szín-Pad! lehetne a legértelmesebb tehetségkutató/mutató zenei műsor Magyarországon.