Harminc éve kész csodának számított, hogy Budapesten koncertezett a Queen, de Brian May szerint az a bizonyos este nem csak a közönségnek, hanem a zenekarnak is hátborzongató élmény volt. May most egy akusztikus műsorral és egy musicalsztárral, Kerry Ellisszel közösen lép fel Budapesten, de ugyanolyan izgatottan várja az estet, mint az 1986-os Népstadion-koncertet. A két előadót telefonon kérdeztük arról, hogyan készülnek a budapesti koncertekre. És arra vajon emlékszik-e May, hogy miért kocsmázott Biatorbágyon?
Harminc évvel a legendás, Népstadionban adott Queen-koncert után újra Budapesten lép fel Brian May. A gitáros azonban ezúttal nem a mostanában Adam Lamberttel kiegészülő Queennel, hanem egy jóval csendesebb, akusztikus szettel érkezik hazánkba a West End sztárjával, Kerry Ellisszel közösen. Amikor az interjú során szóba kerül az a harminc évvel ezelőtti este, amely a végnapjai felé közelítő szocializmus egyik legszimbolikusabb eseménye volt (ebben nyilván szerepe volt a nagy sikerű koncertfilmnek is), May-ből azonnal előtörnek az emlékek.
Mondhatná persze puszta udvariasságból, hogy "karrierjük egyik legemlékezetesebb koncertje volt a budapesti", de annyira sallangmentesen törnek fel belőle az emlékek, hogy nehéz nem hinni neki. "Évekig vártunk a lehetőségre, hogy itt játszhassunk. Az az este elképesztő volt, a magyar népdallal és az egész hangulattal. Túlzásnak hangozhat, de mintha aznap este egy lépést tettünk volna a végtelenbe" – osztotta meg érzéseit arról a bizonyos 1986-os koncertről May.
A gitáros azt is hangsúlyozta ugyan, hogy civilként is szeretett Magyarországra látogatni, az egyik legjobb ’86-os anekdotára már nem emlékezett pontosan. A történet szerint ugyanis May egy hónappal a budapesti koncert előtt már idelátogatott két kísérőjével, ám Biatorbágynál lerobbant a kocsijuk. A koncert egyik szervezőjének, Mihály Györgynek kellett utánuk mennie, aki meglepetésére egy helyi kocsmában talált rá a díszes társaságra, amint épp a kevertet (más elbeszélések szerint a pálinkát) ízlelgetik. Az akkori és a mostani koncert szervezője, Hegedűs László a hvg.hu-nak is nyilatkozott az évekig tartó szervezésről, ami 1986-ban kész csodának számított.
Az óriási gázsi miatt az egyik szervezőpartner, az Országos Rendező Iroda kiszállt a buliból, vezetője ezt például azzal indokolta, hogy "ők nem értenek egyet semmilyen drága koncerttel, amíg a patikákban nincs elég import gyógyszer a devizahiány miatt". De Hegedűsnek folyamatosan kellett fogadnia a bombafenyegetéseket is: "szerencsére minden alkalommal én vettem fel a telefont, és azt mondtam: robbantson nyugodtan".
Ki tanította meg Freddie Mercurynak a Tavaszi szél vizet árasztot? |
Az 1986-os koncertet rengeteg sztori övezi, az egyik számunkra különösen érdekes. Még Dési János írta meg egy blogbejegyzésben, hogy kollégánk, Farkas Zoltán is segített a Queen énekesének a magyar népdal minél jobb kiejtésében. Ez volt a koncert egyik vitathatatlan csúcspontja, így aztán Mercury külön készült az előadására. "(Mercury) előrántott egy cetlit, amelyen a Tavaszi szél szövege volt olvasható, már annak, aki tud magyarul olvasni, és arra kérte rádiós barátunkat, hogy tanítsa meg neki a dalt. Zoli ma úgy emlékszik, hogy egy pillanatig úgy gondolta, enged a kapacitálásnak, és el is énekli a minden magyar gyermek által jól ismert nótát. De aztán győzött férfias szemérme. A világ egyik legjobb énekesét talán mégsem neki kellene egy még oly ismerős dallamvilágból sem korrepetálnia" – olvasható a remek anekdotában. Kollégánk egyébként úgy emlékszik, egy korábbi botrányosra sikeredett bécsi interjú miatt Mercury-t Pesten már óvta a menedzsment az újságíróktól, így a zenekar többi tagja adott nyilatkozatokat. |
A poptörténet kincsesládájában turkálnak
Pletykaszinten ugyan felmerült, hogy 1986-ban két este is felléptek volna a Népstadionban, de a szervezők később cáfolták, hogy eleve két koncertet hirdettek volna meg. Harminc évvel később azonban már összejön duplázás, hiszen May és Ellis két egymást követő nap is fellép a Kongresszusi Központban. "Ennek a duplakoncertnek most gazdasági okai vannak. Egyszerűen nincs ma Budapesten olyan koncertterem, amely 2 ezernél több, 17 ezernél kevesebb nézőnek lenne ideális. Ezért Brianék menedzsmentjével közösen döntöttünk a duplázás mellett" – mesélte kérdésünkre Hegedűs.
Elsőre talán furcsának tűnhet, hogy a gitáristen ezúttal egy musicalsztárral lép fel, de több albumon és koncerten bizonyították már, hogy megérte energiát fektetni a közös munkába. Fellépéseik gerincét persze a Queen-klasszikusok adják, de mivel nagyrészt akusztikus koncertjeik nem csak a Queen-hagyaték ápolásáról szólnak, Beatles- vagy Everly Brothers-számokat is válogatnak a műsorukba. May és Ellis így saját íze szerinti poptöriórát tart minden egyes koncerten. Hegedűs szerint Ellis a Queen történetét feldolgozó musicalben, a több mint tíz éve bemutatott We Will Rock You-ban nyújtott teljesítményével nyűgözte le Brian Mayt, na és persze az összes Queen-rajongót.
"Tudom, hogy kicsit nagyzolósan hangzik, de igazából nem mi választjuk ki a dalokat, amiket játszunk, hanem azok választanak ki minket" – árulta el Kerry Ellis. "Persze egy ilyen koncerten nem tehetjük meg, hogy ne játszunk Queen-dalokat, de megvan a lehetőségünk arra, hogy más számokkal is színesítsük a műsort" – teszi hozzá az énekesnő. Így történhet meg az, hogy egy-egy Queen-opusz mellé simán befér George Harrison Something című klasszikusa (amit, mint a Pop, csajok, satöbbi óta tudjuk, nem szabad mindig meghallgatni), vagy – mint a legutóbbi londoni fellépésen – egy David Bowie-feldolgozás, a Starman.
A koncertek számlistája tehát helyszínről helyszínre változik, ahogy Brian May fogalmaz, "a lehetőségeik kimeríthetetlenek", hiszen közös projektjük lényege, hogy a lehető legjobb dalokat adják elő ebben a lecsupaszított formában. "Összehozhatod a világ legjobb zenészeit, a világ legjobb énekesét egy gigantikus, elképesztő látványelemekkel megtámogatott koncertre, de ettől még nem biztos, hogy egy dal működni fog. Mi ezzel az akusztikus felállással megpróbálunk a számok lényegéhez eljutni" – osztja meg az intim koncertjeik mögötti filozófiát May. Szerinte igazi kiváltság, hogy a világ legnagyobb zeneszerzőinek szerzeményeit játszhatják a koncertjeiken: "olyan, mintha egy kincsesládában kutakodnál".
Stadionkoncertek helyett gyertyafény
May és Ellis nem egyből jutott el ehhez a lecsupaszított, csak egy gitárra és énekhangra hagyatkozó felálláshoz. "Még az Anthems című albumommal turnéztunk (amelynek Brian May volt a producere – a szerk.) és volt egy jótékonysági fellépésünk Dél-Afrikában, a vadon élő állatok megmentéséért küzdő Born Free alapítvány meghívására. Ott adtunk egy akusztikus koncertet ketten, és az egészet annyira jól fogadták, annyira jó érzéseket hozott elő belőlünk, hogy úgy döntöttünk, folytatjuk ebben a formában" – meséli az énekesnő. A páros ezután elhagyta a nagyzenekart és a látványos körítést, és gyertyafényes, csak kettejükre koncentráló turnéra indult. A mostani, végre Kelet-Európába is eljutó One Voice turné már a második nekifutás a duótól, ezzel a műsorral eddig csak Olaszországban és egyszer Londonban léptek fel. A One Voice-koncert eleinte csak egyszeri alkalmi előadásnak tűnt, de azt már Hegedűs Lászlótól tudjuk, hogy többek között az ő és más koncertszervezők biztatására vágtak bele a turnéba.
"Nyilván sokkal könnyebb ezt a műsort utaztatni, mozgatni, de az igazi indok inkább csak annyi, hogy ha van egy igazán jó előadód, akkor nem kell hozzá különösebb körítés. Kerry személyében pedig megtaláltam ezt az előadót" – magyarázza May, aki persze az akusztikus fellépések mellett ugyanúgy aktív továbbra is a Queen monumentálisabb koncertjein. Mivel külön-külön is számos projekttel lépnek fel, nem mindig egyszerű összehozni a közös turnét: "szerencsére mindig van egy-két napunk formába kerülni egy közös turné előtt, de amúgy is mindig nagy kedvvel érkezem a közös próbákra" – mondja Ellis. May azért hozzáteszi, számára hosszabb a felkészülés, hiszen a kinézett számokat újra kell hangszerelnie, ráadásul akusztikus gitáron lenyomni egy teljes koncertet fizikailag is nagyobb kihívás, mint az emblematikus, vörös elektromos gitáron.
"Néha hosszú ideig elbabrálok egy-egy dallal. Hiszen úgy kell új formába öntenem egy számot, hogy közben tiszteletben is kell tartanom az eredeti szerzői szándékot. A mostani turnénkra például elővettük Tony Bennett I’m Losing My Mind című dalát. Talán ez volt az egyik legnagyobb kihívás a számomra, mert ennek a számnak elképesztő mélységei vannak."
A kelet-európai turné egyébként már most előre sikeresnek tűnik. A prágai, krakkói koncert már telt házas, és valószínűleg Budapesten is kétszer telik majd meg a Kongresszusi Központ.
Brian May és Kerry Ellis március 11-én és 12-én koncertezik Budapesten, részleteket a jegyárakról itt talál.