Több külföldi szakíró is fanyalog a cannes-i zsűri döntései után, egyesek szerint a magyar film megérdemelte volna a legrangosabb elismerést.
Vasárnap este, a díjátadó ceremónián a francia rendező, Jacques Audiard lehetett a legboldogabb, hiszen ő vihette haza idén a legjobb filmnek járó Arany Pálmát Cannes-ból. Öröme azonban nem lehet határtalan – már ha olvasta azóta a fesztiválértékelőket. A kritikusokat ugyanis meglepte a Dheepan című film díjazása, egyesek ki is fütyülték Audiard színpadra szólítását a gálán.
A Variety kritikusai szerint a leginkább azért ellentmondásos a Dheepan díjazása, mert bár kétségtelenül jó film, ez Audiard eddigi, amúgy rendkívül erős életművének egyik leggyengébb darabja.
Több szakíró is úgy véli, Cannes ezzel a döntéssel az Oscar-gálák nyomdokaiba lépett: ott is többször előfordult már, hogy egy fontos alkotó egy gyengébb filmjéért kapott díjat. Erre a legékesebb példa Martin Scorsese esete, aki például a Taxisofőrrel vagy a Dühöngő bikával sem nyert, így 2006-ban, szinte már kötelességből díjazta őt az Akadémia A tégláért. Audiard esetében leginkább A próféta érdemelte volna meg az Arany Pálmát, de akkor Haneke A fehér szalagja kapta a legnagyobb elismerést.
"Nem hiszem, hogy én vagyok az első, aki szerint jobb lett volna, ha a Saul fia kapja az Arany Pálmát" – írja a Variety kritikusa, Justin Chang. De a befolyásos Variety más szerzői is azt írják, a Saul fia jobban megérdemelte volna a legfőbb díjat. Peter Debruge egyenesen a fesztivál mesterművének nevezte a magyar alkotást.
A brit Guardianben Peter Bradshaw írt értékelőt a Cannes-ban történtekről, és szerinte a Saul fiának a leginkább a legjobb rendezés díja járt volna. Igaz – teszi hozzá –, a Saul fia azon három film egyike, amelyek jobban megérdemelték volna az Arany Pálmát a Dheepannál.
A fesztivál értékelőit olvasva egyértelműnek látszik, hogy a kritikusok elégedettek azzal, hogy mely filmek kaptak díjat, a bajuk inkább azzal van, hogy egyik film sem a leginkább hozzá passzoló elismerést kapta. Mindegyik értékelő hangsúlyozza, hogy az Arany Pálmát a magyar film mellett Todd Haynes Carol című leszbikus párról szóló drámája, vagy a tajvani Hsiao-hsien Hou harcművészeti eposza, A bérgyilkos érdemelte ki.