Bár minden kormány a pedagógusok megbecsüléséről beszél, a magyar tanárok keresete az OECD-országban dolgozó kollégáikhoz képest majdnem a legkisebb.
Minden hazai és nemzetközi kutatás (és a laikus vélekedés is) rendre bebizonyítja, hogy egy oktatási rendszer annyira jó, annyira eredményes, amennyire jók az abban szereplő tanárok. A finnek, a koreaiak csak a legjobb képességű fiatalokat veszik fel a tanárképzésbe, ott kiváló felkészítést kapnak, majd szakmai autonómiát és nem utolsó sorban – viszonylag – jó fizetést a pályájuk elejétől.
Nem az egyetlen, de elég fontos tényező tehát egy sikeres oktatási rendszer kialakításához, hogy mennyire becsüli meg, és – ennek részeként – fizeti meg egy állam a pedagógusait. Nos, egy OECD-kutatás szerint Magyarország ebben nagyon rosszul áll.
A 15 éve a pályán lévő magyar pedagógusok kereseténél csak a szlovák kollégáik rosszabbak, az OECD-országok mindegyikében magasabb bért kapnak a tanárok. Anyagilag a legjobban Koreában, Spanyolországban, Luxemburgban, Portugáliában becsülik meg a pedagógusokat.
A felmérés 2012-es adatokat vett alapul. Azóta a pedagógus-életpálya bevezetésével – névleg és minimálisan – nőtt bizonyos magyar tanárok fizetése. A KSH adatai szerint a 2012-es nettó átlagbér az oktatásban 128 587 forint volt, ez 2014-ben mintegy 25 százalékkal, 161 088 forintra nőtt.
Hozzá kell tenni, hogy nem csak a magas bér teszi vonzóvá a pedagóguspályát hanem annak társadalmi megbecsültsége és a szabad, kreatív munka lehetősége. Ez táblázat alapján is jól látható.
Bővebben a jelentést itt olvashatja.