A mohácsi polgármester szerint a busójárás azért egyedi, mert "itt van", de volt ennél rosszabb beszéd is. Hagyományőrzés, rablóvendéglátás, télzavarás, eszement zsúfoltság. Hétvégi tapasztalataink szerint ezekben a napokban arrafelé a legjobb busónak lenni. A húshagyókeddi máglyagyújtással és koporsóégetéssel véget ér az ötnapos buli.
– Alám nyúlt egy busó a botjával! – hallatszik a kétségbeesett sikoly.
– És legalább jó volt? – érkezik a rezignált felelet is.
Az incidens a busójárás homályba vesző eredetéről tanúskodik, tudniillik arról, hogy a szokás balkáni termékenységrítusként alakult ki még a kereszténység előtti időkben. Ezt bizonyítja maga a bot is, amelyet elvben bikapénisz bőréből készítettek. Azóta meg mindenből; és a bot sem biztos, hogy bot, hanem ami éppen kézre akad. Lapát, söprű, esernyő. A sokác hagyomány formálódott, szelídült, egyre kevésbé botránkoztatta már meg a városka többi lakóját.
Mohácson századok óta együtt élnek magyarok, horvátok, szerbek, svábok, cigányok, egykor zsidók. Kérdés: milyen zászló van kitűzve a polgármesteri hivatalra? Pontosan. Székely.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/60d04252-d78d-4129-96d0-9ee966038131.jpg)
Ennek ellenére a posztmodern, szittyalakodalmas, bőrdzseki-prémsüveg eklektika alig tetten érhető. Természetesen az „I-zé” kávézó (a „Bronzi” szoláriumstúdió mellett) homlokzatára most hétvégén kikerült a rovásírással díszített Árpádsáv, és a King Kebab előtt is szépen fogyott a Nagy-Magyarország-matrica. A programszervezők és a résztvevők azonban igyekeznek megőrizni a rendezvény karakterét. Tamburazenekarok és kólótáncosok a színpadon, a hivatalos helyszíneken az édeskés, ám pörgős délszláv zene szól. Nagyjából rendben is lenne; a busójárás föltétlenül méltó arra, hogy óvják, és gazdagítsák. Például több legenda is kapcsolódik az eseményhez.
1687-ben állítólag vérrel festett álarcos mohácsiak kergették ki kolompolva a babonás törököt a városból (ezt a történelemtudomány nem erősítette meg), 2014-ben pedig följegyezték, hogy Áder János elmosolyodott (ezt sem). Nem véletlenül került föl az elsők között a busójárás a hungarikumok listájára.
Ami mármost a rendezvényt mint látványosságot illeti ez is teljesen rendjén van. Sár, szervezetlenség, ide-oda vetődő tömegfoszlányok, ezer emberre jutó egy mobilvécé, körülbelül ugyanennyi ülőhely, rablás (=vendéglátás), az iparművészek és pecsenyések sátrai között világító, pörgő, ketyegő műanyag szirszarok garmadáját kínáló bóvliárusok, minden forgatag parazitái (Jobbik, dianetika-humbugszolgáltatás). Tökéletes idegenforgalmi hungarikum.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/f210d375-847b-49b9-a408-b15c4730783b.jpg)
Az érdeklődés oly mértékben nőtt túl az attrakción, hogy az konkrétan élvezhetetlen egy hétköznapi látogató számára. Legalábbis látni nem lát belőle semmit, ha látványként nem éri be az előtte álló hátával. A polgármester köszöntőjében azt írja, hogy számukra a busójárás azért egyedi, mert „itt van”, ami helyes hozzáállás, nem kell a dolgokat túlcifrázni, a baj csak az, hogy ennél sokkal többet nem is tesz a város azért, hogy az odacsődülő sokaságot kezelje. Márpedig, ha egy 19 ezres településre alhangon 70 ezer vendég érkezik, akkor valószínűleg kevés lesz az, hogy a busójárás „itt van”, a többit oldják meg. Ráadásul még azt sem lehet mondani, hogy a helybéli, kiszolgálásra szakosodott személyzet ne lenne tisztában a helyzet előnyeivel. A Halászcsárdába a köretként fölszolgált túróscsuszáért 2000 (kettőezer) forintot kérnek el, és az érdeklődő tekintetekre a pincér egykedvűen csak annyit felel, hogy ez egy kétnapos étlap, majd hétvége után visszacserélik.
Aki a busójárás csúcseseményein jól akarja érezni magát, az maradjon otthon, vagy menjen el busónak. Ők láthatóan elemükben vannak. Elkapják, ölelgetik, simogatják a nőket, néha a sokác menyecskék vagy boszorkányok is kicsapnak egy-egy zajosabb, maskarás társaságból és belecsimpaszkodnak a férfiakba. Könnyű velük szóba elegyedni, szívélyesek és közvetlenek, nem mellesleg adnak pálinkát. Nekik ez az egész valóban nem a turisták miatt fontos, hanem egy egész éves ténykedés megkoronázása a néhány nap.
Egyikük elmondása szerint idén már 44 busócsoport készülődött városszerte, nem program-, hanem életvitelszerűen ápolva a hagyományt, ami azt jelenti, hogy összejönnek, magyarul vagy horvátul tervezgetve koreográfiát, próbálgatva a jelmezeket, amelyeket farsangkor boldogan öltenek magukra, és tántorognak az utcákon. Ez is hagyomány. A maszkon a luk csak akkora lehet, hogy ne látszódjon ki a szem (ellenkező esetben a vegzált asszonyok, vagy ami még rosszabb: hozzátartozóik, fölismernék az elkövetőt), így az álarc mögött a térlátás erősen korlátozott, ami a mozgásra is kihat. Estefelé még jobban tántorognak. Bizonyára kisebb lett a luk. De ilyenkor csak néhány bámészkodó akad, meg az összekapaszkodó, ténfergő busók.
![](https://img.hvg.hu/Img/b2dea50fcee14f6eb810034566fbfb2e/83c5118a-874e-4fd1-9a39-3ce51848db30.jpg)
Napközben viszont lélekzetet sem lehet venni. A busók sem ténferegnek, hanem ácsorognak, majd megindulnak valamerre, a tömeg meg utánuk. Illetve amerre tud. A főtér fixpont, odaérkeznek be csoportosan a busók, csakhogy ott már végleg megmozdulni sem lehet, nemhogy szemrevételezni a történéseket. Majd minden átmenet nélkül elkezd a tömeg kiáramolni a térről a büfék és a mobilvécék felé. Balog Zoltán miniszter hozzáfog köszöntőjéhez. Dicséretesen rövidre fogott mondandójában csak gratulál a mohácsiaknak, hogy megőrizték tradícióikat, noha a XX. század második felében azoktól meg akartak minket fosztani, azt akarták, hogy gyökértelenek legyünk – fogalmaz Balog. Igaz, hogy történetesen a busójárással kapcsolatban ez csak korlátozottan áll: a XX. század második felében módszeres néprajzi kutatások folytak, és a maszkfaragás föllendülése is erre az időszakra esett, továbbá a miniszter úr jelenléte a garancia arra, hogy ne legyünk gyökértelenek – teszi hozzá epésen a tudósító, majd megindul elcsigázottan hazafelé, és azon tűnődik, hogy legalább az ünnepélyes köszöntésekről lekéshetett volna, mint Szapolyai.