Berény Róbert Alvó nő fekete vázával című, kilencven éve eltűnt festményét találta meg a Barki Gergely művészettörténész, a képet szerdán mutatták be a nagyközönségnek a Virág Judit Galériában.
Fegyverbe, fegyverbe! – ez Berény Róbert (1887-1953) legismertebb műve, a plakátot a magyar avantgárd művész a Tanácsköztársaság idején készítette, az 1919-es katonatoborzásra. A Párizst és Berlint is megjárt, itthon a Nyugatban publikált művészt a magyar Vadak közé sorolták, tagja volt a Nyolcaknak, a harmincas évektől pedig a nagybányai művésztelep festői is inspirálták. Stílusán expresszionista, kubista jegyek figyelhetők meg, a grafikai munkássága is számottevő.
Most az 1924-28 közötti időszakra datált Alvó nő fekete vázával című, ugyancsak világhírű festménye került elő, hála Barki Gergely művészettörténésznek, aki a Stuart Little, kisegér című film egyik jelenetében fedezte fel az évtizedek óta eltűntnek hitt műalkotást. Barki hosszú nyomozás után a film egykori díszlettervezőjén keresztül jutott el a rejtélyes Berény-festményhez, melyet végül Washingtonban vett át. Az Alvó nő fekete vázával egyelőre magántulajdonban van, aukcióra bocsátásáig a festő Alvó nő rókával, és az Olvasó nő sakktáblával című műveit is őrző budapesti Virág Judit Galériában tekinthető meg.
A most hazakerült, több tízmilliót érő, kultúrtörténeti jelentőségű alkotás, mely filmbéli szerepe után a világon a legtöbb ember által látott magyar festmény lehet, a magyar művek elkallódásának és megtalálásának iskolapéldája. Utoljára 2012 végén talált egy szenzációs leletet a Virág Judit Galéria, akkor egy 113 éve elkallódott Csontváry-képre bukkantak rá.