Hosszú, három éves szünet után elég magyar gyártású film gyűlt össze ahhoz, hogy érdemes legyen a termést egy külön a filmszakmát ünneplő eseményen megmutatni. A Magyar Filmhét a Vajna miniszteri biztos irányította Filmalap egyik első nagy rendezvénye lesz, ahol fura módon csak hónapokkal később osztanak díjakat. Mindezektől függetlenül érdemes lesz filmeket nézni, hiszen a jegyár olcsó, a kínálatban pedig ott vannak az elmúlt évek legjobb hazai mozijai.
"Gyere, ülj le mellém!" - ezzel a szlogennel és Antal Nimród reklámszpotjaival csábítja az első Magyar Filmhétre a magyar közönséget a Filmalap, ami már csak azért is nagy vállalkozás, mert a közönség - ahogy ezt már nálunk is több filmes szereplő lenyilatkozta - hosszú ideje elpártolt már a hazai alkotásoktól. A 2012. január 1. és a 2014. december 31. között bemutatott magyar filmalkotások ünnepélyes díjazása ráadásul 2015 februárjára tolódik, a hivatalos indoklás szerint azért, mert a szervezők lehetőséget kívánnak biztosítani minden olyan filmnek, amit a Filmhét után, ez év végéig bemutatnak a mozik vagy a televíziók.
A legegyszerűbb mód a nézők kegyeinek visszahódítására bizonyára az, ha értékes filmek készülnek, és az elmúlt években szerencsére készült ilyenből jó pár mindegyik műfajban. Ezek közül ajánljuk most a Filmhéten, a MOM Park Cinema City termeiben elcsíphető alkotásokat - a teljesség igénye nélkül.
Végre nem csak kínunkban nevetünk - nagyjátékfilmek
"Az Utóélet az első igazán kerek, nagybetűs Film, ami a Vajna-féle létesítmény keze alól kikerült. (..) Az atmoszféra az igényesebb európai független filmeket idézi, de a kelet-európai trendek helyett inkább a hideg, kissé sivár skandináv világ felé kacsintgat" - írtuk lelkes kritikánkban Zomborácz Virág (interjúnk a rendezővel) bemutatkozó nagyjátékfilmjéről. Bár a Filmhét nagyjátékfilmes mezőnyében akad néhány most először látható alkotás is, az más most kijelenthető, hogy az Utóélet színvonalát nagyon nehéz lesz überelni. Ha most adhatnánk díjat, mi erre a filmre szavaznánk.
A Filmhéten lehet pótolni a régebbi elmaradásokat is, hiszen például az Isteni műszak bemutatása idején nem kapott akkora figyelmet, mint amekkorát megérdemelt volna. "A filmet leginkább a zseniális színészi alakítások viszik a vállukon. Bodzsár Márk remekül írta Keresztes Tamásra a ninja kardját mindig magánál hordó, cowboy csizmát viselő, kissé szerencsétlen, de hirtelen veszélyesen dühbe guruló, műmacsó mentősofőr szerepét. Rába Rolandnak is jól áll a szakállas, cinikus, gyilkos humorú mentőorvos figurája, aki képes a haldokló, a betegségtől hallucináló nénivel lehúzott sliccel elbeszélgetni arról, hogyan fogja a szomszéd szobában a lányát elszórakoztatni" - írtuk anno a morbid humorú filmről.
A Filmhéten a külföldi fesztiválok zsűrijeit is tesztelheti a magyar közönség. A nézők dönthetik el, megérdemelte-e a Cannes-i filmfesztivál Un Certain Regard szekciójának fődíját Mundruczó Kornél Fehér Istene, vagy hogy jól döntöttek-e Karlovy Varyban, amikor Pálfi György Szabadesésének ítélték többek között a zsűri nagydíját.
A Filmhéten fog debütálni Török Ferenc legújabb, budapesti fiatalokról szóló mozija, a Senki szigete, de ugyancsak először láthatja a fővárosi közönség a már általunk is többször méltatott filmet, a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlant, ami az Utóélethez hasonlóan elhitette velünk, hogy lehet még magyar filmen őszintén nevetni. De az elmúlt évek közönségfilmjei is helyet kaptak a programban, így például újra fel lehet tenni a kérdést, hogy jobbak-e az új korszak populáris művei (Megdönteni Hajnal Tímeát, Coming Out, a korábbi próbálkozásoknál.
Ikon-portrék, és a valódi Magyarország - dokumentumfilmek
A dokufilmes mezőny még a nagyjátékfilmes kínálatnál is sűrűbb, olyannyira, hogy ebben a kategóriában néha blokkokban vagy párokban vetítik majd a filmeket, érdemes tehát alaposabban böngészni az apróbbbetűs részt is. A külön vetítési időpontot kiérdemlő mozik nyilván témájuk miatt számíthatnak nagyobb érdeklődésre, ilyen például az Albert Flórián portréfilm, az általunk is külön cikkben méltatott multikulti doksi, a Paradór Hungaró, az FC Barcelona futballcspatának egykori magyar legendáiról szóló Magyarok a Barcáért, vagy az Alföldi vezette Nemzeti Színház utolsó napjai megörökítő Nemzeti Dokumentumfilm.
Pikánsabb témáka miatt lejet érdekes a Zuglói nyilasok pere, és A Tartótiszt is, ami az első filmes portré a rendszerváltás előtti besúgóhálózat egyik oszlopos tagjáról. Sokat elmesél az elmúlt évek Magyarországáról a turulszobor állítás előzményeit és felavatását is megörökítő A tér, vagy a szatmári kisfaluban forgatott Ammen, ami egy cigánysor mindennapjaiba kalauzolja a nézőt.
56-os trilógia, lenyűgöző természetfilm és rengeteg plakát is a programban
Nem csak a mozikban láthattunk értékes magyar filmeket az elmúlt időszakban, sőt A berni követ és A vizsga is kenterbe vert sok moziban bemutatott játékfilmet feszességével. Az 56-os eseményeket új perspektívába helyező tévéfilmeket most már nyugodtan nevezhetjük trilógiának, hiszen a Filmhéten debütál a hasonló témájú a Szabadság-különjárat is. Nem maradtak ki a programból az ismeretterjesztő filmek is, aki fogékoyn a műfajra, annak például szinte kötelező széles vásznon megnézni a Vad Szigetközt.
A Filmhéten természetesen nem csak vetítések lesznek, a MOM Parkban az elmúlt évek filmplakátjaiból nyílik kiállítás, míg az Uránia moziban a Filmhéttel párhuzamosan hétvégén vetítéssorozatot rendeznek a magyar filmművészet közelmúltban elhunyt, kiemelkedő alkotóinak munkáiból Mesterek szemével címen.
A Filmhét vetítéseire egységesen 610 forint a belépő, a jegyek már kaphatók a MOM Park pénztáraiban vagy Cinema City online jegyrendelő felületén, a részletes program a rendezvény hivatalos honlapján böngészhető.