Talán még nem mindenkinek egyértelmű, de jobb, ha megbarátkozunk a gondolattal: az Emmy díjátadó fontossága már az Oscar gáláén is túlmutat. Az évtized fontos filmes történései ugyanis inkább a televízók képernyőjén és nem a mozivásznon zajlanak. Ki írhat történelmet, és ki érdemelné meg a díjakat idén? Lesz-e olyan, aki az Oscar szobra mellé teheti majd az Emmyt? Egyáltalán, miért olyan fontos az Emmy-díj? Kis esélylatolgatás a nagy amerikai televíziós ünnep előtt.
Woody Harrelson, Matthew McConaughey, Kevin Spacey, Jane Fonda, Kate Mara – ez a névsor akár az Oscar-jelöltek listája is lehetne, de nem az. Az említett színészek amerikai idő szerint augusztus 25-én szállnak harcba egy másik díjért, melynek fontossága az elmúlt néhány évben alaposan felértékelődött. Ha még bárki kételkedne benne, most elmondjuk, miért fontosabb 2014-ben az amerikai tévés produkciókat ünneplő Emmy-gála az Oscar díjátadónál.
Az igazán fontos dolgok manapság már nem a mozivásznon, hanem a televíziós képernyőkön történnek. Sokat hallott, már-már közhelyszerű állítás ez, de az okokról, vagy hogy miért történt így, arról már jóval kevesebb szó esik. Persze könnyű lenne elintézni azzal az ügyet, hogy egyszerűen színvonalasabb produkciók készülnek a televíziós berkekben, és hogy Hollywood egyszerűen nem tud, vagy nem mer lépést tartani a legnépszerűbb sorozatokkal. Érdemes azonban most a legfontosabb díjátadó apropóján közelebbről megnézni, mely szériák és alkotók jelentik ma nemcsak a televíziózás, hanem - nyugodtan mondhatjuk a- filmes világ krémjét is. Kik okozták a nagy a hangsúlyeltolódást a filmes világon belül?
Megkoronázzák-e utoljára a drámai sorozatok legjobbikát?
Ugyan a Breaking Bad-Totál szívás (a magyar cím sajnos semmilyen módon nem passzol a sorozat szellemiségéhez, ezért a továbbiakban az angolt használjuk - a szerk.) öt évadon keresztül végig a kritika egyik kedvence volt, és már hét Emmy-díjat is bezsebelt különböző kategóriákban, a mostani díjátadó tétje az, hogy a sorozat túlzás nélkül legendás befejezését hivatalosan a panoptikumba helyezik-e. Mert a közönség ezt már rég megtette: a Breaking Bad utolsó évadának Ozymandias című része példátlan módon jelenleg több mint 52 ezer felhasználó ítélete alapján a maximális 10-es ponttal áll az imdb oldalán. A brit Independent magazin újságírója erről a részről szóló kritikája címében a kövekező kérdést tette fel: „Vajon a Breaking Bad Ozymandiasa minden idők legjobban megírt sorozatepizódja?” A kérdés azóta inkább kijelentéssé vált. Maga a sorozat alkotója, Vince Gilligan is a sorozat legjobban sikerült epizódjának tartja ezt a részt.
„Soha többé nem lesz olyan a drámai sorozatok színtere, mint előtte” – írta még sorozat záróepizódja után közvetlenül a sorozatjunkie bloggere, és ez az állítás egyáltalán nem túlzó. Ha van igazság, akkor - akármennyire is idegesítő lehet sokak számára a sorozat körüli általános leborulás – a kémiatanárból egy drogbirodalom vezetőjévé átvedlő főszereplőt alakító Bryan Cranston negyedszerre, míg a sorozat másodszorra is megkapja az Emmyt ezért a felejthetetlen lezárásért. De talán még ennél is fontosabb lenne, hogy a shakespeare-i dramaturgiájú Ozymandias epizód írója, Moira Walley-Beckett is megkapja a megérdemelt elismerést a filmtörténeti jelentőségű alkotásért.
A legjobb komédia az egyik legjobb dráma valójában
Persze igazságtalanság lenne, ha nem emelnénk ki azt is, hogy a már fentiekben ajnározott Breaking Bad egy rendkívül erős mezőnyben nyerhetne. Az Emmy díjátadón külön kategóriának számítanak a drámai sorozatok, a vígjáték-szériák és a nehezen meghatározható „minisorozatok”. Néhány esetben könnyű eldönteni, hogy melyik produkció milyen kategóriába illeszthető bele, de van a kategóriák határmezsgyéjén egyensúlyozó alkotás is. Ilyen az utóbbi évek egyik kiugró közönség- és kritikai sikere, a női börtönben játszódó Orange Is The New Black, mely - talán szerencséjére - a komédiák közé kapott besorolást.
Kétségtelen, hogy a sorozat tele van humorral, ám emellett kőkemény dráma is zajlik a szemünk láttára - valószínűleg ez a kettősség teszi oly népszerűvé a sorozatot. „Jenjinek különleges tehetsége van ahhoz, hogy keverje ezt a harsány, érdes humort a szívszorító, emberi drámákkal” – nyilatkozta a gyártó Netflix egyik tartalomfelelőse a tabukat döntögető sorozat írójáról, a korábban a Jóbarátokban és a Nancy ül a fűben-ben is dolgozó Jenji Kohanről.
A Netflixet, mint megbízót is meglepte a sorozat sikeressége, hiszen ki gondolt volna arra, hogy a latin-amerikai, fekete és transznemű szereplőkkel benépesített börtöndráma/komédia teljesen meghódítja a világot. A férfiból nővé váló szereplőt játszó Laverne Coxnál érdemes egy pillanatra megállni: ő ugyanis az első vállaltan transznemű színész, aki jelölést kapott a legjobb mellékszereplő kategóriában – a díjjal már valószínűleg filmtörténelmet írna. Ha már filmtörténelem, a Netflix tavaly is jelentős tettet hajtott végre. Első ízben nyert ugyanis díjat olyan gyártó, amely kizárólag az interneten sugározza sorozatait.
Az Orange Is The New Black már csak azért is érdemelné meg a díjat a kategóriájában, mert az elismerés egyben azt is jelezné, hogy a televíziós alkotók nagyobb kreatív szabadsága tényleg kifizetődő és sikeres lehet. Ha Kohan sorozata nyer, azzal a prűd Hollywood újabb fricskát kap: lám a bátorság, a kompromisszummentesség és a kreativitás még mindig többet ér minden a látványba ölt pénznél.
A verseny, ahol nincs „futottak még” kategória
A jelöltek |
A magyar idő szerint kedd hajnalban kezdődő Primetime Emmy díj jelöltjei a főbb kategóriákban: Legjobb dráma:Breaking Bad,Downton Abbey,Trónok harca, Kártyavár, Mad Men – Reklámőrültek, A tövény nevében Legjobb vígjáték:Agymenők, Louie, Modern Család, Orange Is the New Black, Szilikon-völgy, Az alelnök Legjobb férfi főszereplő (dráma): Bryan Cranston, Jeff Daniels, Jon Hamm, Woody Harrelson, Matthew McConaughey,Kevin Spacey Legjobb női főszereplő (dráma): Lizzy Caplan, Claire Danes, Michelle Dockery, Julianna Margulies, Kerry Washington, Robin Wright Legjobb "minisorozat" vagy tévéfilm:American Horror Story: Coven, Bonnie & Clyde, Fargo, Luther, Treme, The White Queen |
Ha végigpörgetjük a jelöltek listáját, az azért szembetűnő, hogy a fontos kategóriákban nincs is olyan jelölt, aki nem érdemelné meg a díjat. Ebben az írásban a Breaking Bad-et és az Orange Is The New Black-et emeltem ki, de ez természetesen egyrészt a személyes szimpátia, másrészt a díjazásról alkotott elképzelésem hozadéka. Bármelyik másik jelölt sorozat megérdemelne egy bekezdésnyi méltatást, de azt gondolom, egy díjnak a jövőt kell némileg előrevetítenie, és az nagy optimizmusra adna okot, ha a telvíziós sorozatok jövője a színvonalasan, és rendkívűl sokrétegűen megírt forgatókönyvek irányába haladna tovább.
Nem esett még szó a Trónok harcáról, holott ez a világ jelenleg legnagyobb rajongással körülvett szériája. Olyannyira, hogy ezzel a rajongással lassan már a jól csengő és a pénztáraknál is remekül teljesítő hollywoodi képregény-adaptáció sem versenyezhet hosszú távon. A sorozat negyedik évadjának premierjére 6,6 millióan kapcsoltak az USA-ban az HBO csatornára, ez abszolút rekordnak számít a csatorna életében. A George R. R. Martin regényfolyamából adaptált produkció kapta a legtöbb jelölést idén, szám szerint 19-et, köztük a legjobb drámai sorozat, a legjobb női és férfi mellékszereplő kategóriában is, de kérdés, ebből mennyit vált majd valóra a jelenleg négy évadnál járó fantasy. A Trónok Harca két évadig még biztos fut, úgyhogy ha most nem söpri be az összes fontos díjat, még lesz rá bőven lehetősége.
Ugyancsak sok jelölést kapott még a Coen fivérek mozifilmjét alapul vevő Fargo is az első évadjával (már berendelték a második évadot is). A sorozat ugyan a nézettséget tekintve nem volt akkora siker, és a Coen-rajongók is fanyalogtak, mégis úgy tűnik, a szakma díjazta a kisvárosi bűnügyi sorozatot. Ugyancsak idei Emmy-kedvenc az Amerikai Horrror Story harmadik évadja is a maga 17 jelölésével. A Magyarországon a Viasat 6 csatornán futó széria is új korszakot nyitott azzal, hogy a horrorműfaj elemeit sikeresen és okosan alkalmazta a televíziós képernyőkre.
Nagyjából az összes jelöltet fel lehetne sorolni, hiszen még ott van a harmadik évadával szintet lépő Obama-kedvenc sorozat, a Homeland, a két A-ligás színészt (Woody Harrelson, Matthew McConaughey ) foglalkoztató, ugyancsak a televíziós hatalomátvételt hirdető szuperprodukció, A Törvény nevében/True Detective, vagy az évek óta etalonnak számító Reklámőrültek/Mad men is. A Kevin Spaceyvel és Robin Wrighttal fémjelzett Kártyavár/House Of Cards kőkemény politikai krimijéről nem is beszélve. Nem is csodálkoznánk, ha az iszonyatosan erős férfi főszereplő kategóriáját esetlegesen elnyerő Spacey még a két Oscar szobrocskájánál is többre értékelné a mostani Emmy-díjat.
Ahogy az ilyenkor szokás, a jelöltek listája heves vitákat generál a rajongók körében, hiszen a mezőny olyannyira sűrű, hogy az olyan széles körben ünnepelt és közkedvelt sorozatok, mint a Hannibal, vagy a The Killing is erősen alulprezentáltak a gálán (a fontos kimaradókról olvasható egy remek lista az Entertainment Weeklyben).
Robin Williamsre is emlékezni fognak a gálán
A gála idei házigazdája Seth Meyers lesz, aki jelenleg egy késő esti beszélgetős műsort vezet, de számtalan sorozatban feltűnt már, s humora garancia lehet arra, hogy az Emmy ezen a pályán is lekörözze a házogazda szereppel régóta küszködő nagytestvért, az Oscar-gálát.
Mivel nem csak sorozatokat, hanem az esti televíziós showműsorokat is díjazzák, így Meyers kollégái, Stephen Colbert, Jimmy Fallon és Jimmy Fallon is feltűnnek majd a Los Angeles-i díjátadón. De olyan hírességek is nyitnak fel borítékot és hívják ki a győzteseket az eseményen, mint Julia Roberts, Halle Berry vagy Zooey Deschanel.
Várhatóan azonban mindegyikőjük elől „ellopja a showt” Billy Crystal, aki a hírek szerint külön blokkban fog megemlékezni közeli barátjáról, a nemrég elhunyt Robin Williamsről.