Az idei pécsi színházi találkozó három darabja is játék a játékban: a mondandó a csomagolás ellenére is direkt és egyértelmű az adaptációkban. A POSZT több díját is besöprő újvidéki Opera Ultimában a városi tanácstól jön az ukáz, hogy mit is kell játszani, ha tetszik, ha nem. Beszámolónk a POSZT-ról, plusz az idei díjazottak listája.
Ez a darab nincs engedélyezve. Ja, nem itt és most. Nem kell rögtön a legrosszabbra gondolni, darabból idéztem.
Paul Foster I. Erzsébetjéből való, ahol is egy Erzsébet-kori vándortársulat megpróbáltatásain keresztül láttatják az alkotók - Szikszai Rémusz és Fodor Tamás - a függetlenek reménytelennek tűnő helyzetét.
Az idei, a XIV. Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) egyik vezérgondolata, illetve az egész találkozó mögött meghúzódó gondolatiság egyik fontos eleme volt ez rövidke kijelentés. A gondolat másutt is feltűnik. Az újvidékieknél az Opera Ultimában a városi tanácstól jön az ukáz, hogy mit is kell játszani, ha tetszik, ha nem. "A hatalom műveletlen, nem érdekli a kultúra" – mondja a Baumarchais két operájából újraírt darabban a mai szerzőpáros, Gyarmati Kata és Kokan Mladenovic.
Az álomkommandóban Sütő András két diktatorikus rendszer, két gyilkos korszak, a nácizmus és a ceausescui korszak egymás mellé állításával ábrázolja a diktatúra mindig egyformán működő arcát. Mindhárom fent nevezett darabban játék a játékban zajlik, mindháromban színi előadásra készülnek a színészek. A mondandó a csomagolás ellenére is direkt és egyértelmű az adaptációkban.
Kiváló Off programok és rejtélyes válasz L. Simontól
A POSZT-on a kiváló Off programok mellett (ment például a Marosvásárhelyi Yorick Stúdiótól Székely Csaba monodrámája, a Szeretik a banánt elvtársak) nappal szakmai beszélgetéseken, tematikus vitákon, fórumokon (idén is volt Kortárs Magyar dráma nyílt fóruma), felolvasószínházakban tették a dolgukat szépen sorban a színházi élet munkásai. Volt kellemes beszélgetős emlékülés Tolnay Klári tiszteletére, anekdotázós est Huszti Péterrel, a fesztivál díszvendégével, ahol a közönség kulisszatitkokat is hallhatott színházi büfék, öltözők környékéről. Működött tehát a POSZT, mint oly sokszor már.
Az utolsóelőtti napon, június 13-án a Nemzeti Kulturális Alapról folyt szakmai beszélgetés L. Simon Lászlóval. Az államtitkár kifejtette, hogy az alap jól, olajozottan működő intézmény, önálló státussal. A kérdésekre például, hogy miért van olyan sok elutasított pályázat és hogy vajon miért nem kapnak támogatást EU-s pályázaton már nyert pályázatok, végül is azt a választ kaptuk, hogy nem nyerhet mindenki. Egyébként megtudtuk, L. Simon László is pályázott korábban mint szerkesztő.
A vita ott maradt abba, ahol bő egy hete a Katona József színházban Schilling Árpád és Vidnyánszky Attila indított a Pesten tartott vita egy adott pillanatában. Igaz itt és most Pécsett a "szót kell értenünk egymással" dominált a "mi és ti" kérdésében.
És még
A versenyprogram 13 előadása közül – a teljesség igénye nélkül – meg kell még említenünk a marosvásárhelyiek Alkésztiszét, melyet Euripidész nyomán Székely Csaba írt, aFényevőket a Katonából, A képzelt beteget az Örkényből, a Bányavakságot, mely pécsi és kaposvári együttműködés eredménye, A tanítónőt és a Woyzecket Miskolcról. A hosszabbik út Nick Hornbytól, amely a Kerekasztal Színház és a Szputnyik Hajózási Társaság előadása és a Vörös című előadást a Katonában, amely a Szabadkaiakkal készült.
Szombat este kiosztották a díjakat |
A szakmai zsűri díjai közül a legjobb előadásnak járót az Újvidéki Színház Kokan Mladenović által rendezett darabja, az Opera ultima kapta. Ez az előadás bezsebelte még a legjobb női főszereplő (Elor Emina), a legjobb jelmez díjat is. A legjobb rendezésért Ascher Tamást díjazták, a Katona József Színház Fényevők című előadásáért. A legjobb férfi főszereplőnek járó díjat Fodor Tamás kapta Paul Foster: I. Erzsébet című drámájában nyújtott alakításáért. A darab a Vádli Alkalmi Színházi Társulás, a Szkéné Színház, valamint a FÜGE közös produkciója. A legjobb női mellékszereplő díját Jordán Adélnak adták a Fényevőkért. A legjobb férfi mellékszereplő pedig Kaszás Gergő lett az I. Erzsébetben nyújtott játékáért. A legjobb dramaturg díját Mohácsi István és Mohácsi János kapta A képzelt betegért. A legjobb színházi zenét Kovács Márton szerezte A képzelt beteghez és a Katona József-beli Fényevőkhöz. Különdíjat kapott az Alkésztisz, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadása. A színészzsűri a legjobb férfialakításnak Balázs Áronét választotta az Opera ultimából, a legjobb nőinek pedig Hay Annáét A hosszabbik út című Kerekasztal-Szputnyik koprodukcióból. A Fidelio Lovas Rozit és Molnár Áront díjazta. A közönségzsűri díját a Kolozsvári Állami Magyar Színház Csipke című előadása kapta. A legjobb dramaturg díját Mohácsi István és Mohácsi János kapta A képzelt betegért.A legjobb színházi zenét Kovács Márton szerezte A képzelt beteghez és a Katona József-beli Fényevőkhöz.Különdíjat kapott az Alkésztisz, a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának előadása. A színészzsűri a legjobb férfialakításnak Balázs Áronét választotta az Opera ultimából, a legjobb nőinek pedig Hay Annáét A hosszabbik útcímű Kerekasztal-Szputnyik koprodukcióból. A Fidelio Lovas Rozit és Molnár Áront díjazta. A közönségzsűri díját a Kolozsvári Állami Magyar Színház Csipke című előadása kapta. |