Egy szabad gondolkodású ember mindig rendszerellenes – Bornai Tibor a KFT billentyűseként társaival a betiltás határán egyensúlyozva teremtett szubkultúrát, amelynek keresztes hadjárata a szocializmuson átlendülve a mai napig tetten érhető. Milyen kompromisszumokat köthet egy botrányzenekar? Mitől rettegnek a despoták? És miért éri meg hülyének maradni? Interjú.
Csodálkozva néztük a közönséget, hogy jé, ezek szerint ti vagytok azok, akiknek mi tetszünk. Örülünk nektek. Nem vagytok annyian, mint gondoltuk, hogy majd lesztek, viszont nagyon értékesek vagytok a számunkra. Tehát, ha egyszerűen akarnék válaszolni a kérdésedre, azt mondanám: körülbelül. Ehhez persze muszáj hozzátenni, hogy ma már nem mi fújjuk a passzátszelet, ami egy természetes folyamat eredménye. A fiatalok kortársaiktól szeretnék meghallgatni, hogy milyen ez a világ, és mit kell gondolni róla, nem pedig az apáik korosztályától. Ezt pedig nagyon normális dolognak tartom, ahogy azt is, hogy mi meg fújjuk a magunkét, és nagyon örülünk annak, hogy még vagyunk.
hvg.hu: A KFT-t alapjaiban határozza meg a rendszerkritika, mely az irónia nélkül korántsem lett volna annyira ütőképes. Meddig lett volna létjogosultsága egy pusztán rebellis együttesnek?
Ez egyrészt egy örömteli változás volt, mert kiszélesedett a közönségünk, másrészt egy kicsit fájdalmas, mert az ortodox KFT-rajongók közül sokan úgy érezték, ez már nem az a zenekar, aminek ők egykor úgy örültek. Azonban, ha valaki ezzel odaállt elénk, mi azt mondtuk, hogy hát akkor több embernek kellett volna megvenni a második lemezünket. Akkor azt mondta volna a lemezgyár, hogy rendben, csináljátok. Jó eladási adatok mellett már korántsem volt olyan ideológiai szigor, mint azt most egyesek mesélik a szocializmusról.
Tehát én úgy érzem, a zenekarnak mind a mai napig sikerült függetlennek maradnia, saját gondolatokon áll, és ha végighallgatod a 2001 óta megjelent lemezeinket, egyikben sincs a fennálló rend iránti hozsannázásból fakadó, örömmámoros cukormáz. Pedig közben volt jobboldali, és volt baloldali kormány is. A rendszer számomra azt jelenti, hogy egy ideig ugyanazt kell gondolnod, mint mások, és ezt pedig akár el is tudom képzelni, mondjuk három perc erejéig. Csak aztán eszembe jut valami, ami másnak nem, és talán, ami eszembe jutott, az másnak még csak nem is tetszik. Nem, hogy neki nem jutott eszébe, de még utál is amiatt, mert nekem igen. Hát most mit lehet ilyenkor csinálni? Ezért nem leszek soha párttag: az azt jelentené, hogy azt mondom, gyerekek, mostantól ugyanazt fogom gondolni, mint ti, és ha nem, akkor is. Hát ilyet mégis ki ígérhet felelősségteljesen?
hvg.hu: Mindezek fényében létezhet megalkuvás nélküli művészet?
És akkor itt két mellékmegjegyzést is tennék. Az egyik az, hogy sok kókler bújik a tiszta művész álarcába, mert az elegáns, mert az jól áll: a semmit feldíszítik az elnyomott, meg nem értett művész díszleteivel, és így evickélnek. Ez az egyik veszély. A másik inkább csak tény, miszerint természetesen vannak komoly, nagy művészek, akik már életükben elismerésben részesülnek, komoly anyagi körülmények között élnek, boldogok, és sikerélményt sikerélményre halmoznak. Így teljes a kép.
hvg.hu: 2010 óta fut a lemez-újrabemutató sorozatuk az A38-on. Hogyan léphet túl egy ilyen széria a nosztalgiázás árnyékán?
És mi akkor őrült módon kitaláltuk, hogy megmenekülünk, hogy eljátsszuk a teljes lemezt: ez már csak azért is nagy feladat, mert annak idején sem játszottunk soha teljes albumokat, volt olyan dal, amit úgy vettünk fel a stúdióban, hogy tudtuk, ezt két okból nem fogjuk eljátszani koncerten. Egyrészt, mert nem tudjuk. Annyi sávot töltöttünk meg, melyek nélkül – létszámhiányból kifolyólag – igen szegényes lenne a hangzása. A másik, hogy koncerten inkább a harsány, a tempós, a színes dalok élnek meg, mi pedig nagyon szerettünk csendesebb, búskomorabb színekkel is dolgozni. Ezekről a dalokról mindig tudtuk, hogy igen, szeretjük őket, nélkülük mi nem lennénk azok, akik vagyunk, de nincs az a közönség, aki koncerten ne az óráját nézegetné, hogy ennek a dalnak mikor lesz már vége.
Most mégis, a technikai nehézségek ellenére elővesszük és megtanuljuk őket. Kitaláltunk magunknak valami nehezet, és most ez szórakoztat bennünket. Ezek a dalok harmincévesek. Talán ennyi idő elég volt ahhoz, hogy a közönség befogadja őket. Szerintem a három évvel ezelőtt megjelent lemezünket majd 27 év múlva fogjuk elővenni, és állati nagy nehézségek árán megtanulni, főleg azért, mert 27 év múlva én pont 85 leszek.
hvg.hu: Szubkultúrát teremtettek. Hány generációs fellángolásról van szó?
hvg.hu: Azt már a könyvében is megírta: nem tartja kizártnak, hogy megfigyelhették a zenekart. Érdekében állhat ez ma bármely kortárs rezsimnek?
Ma a hatalom nem ütheti meg a bokáját. Kiabáljanak csak nyugodtan, sok hülye, kit érdekel! Én azt gondolom, hogy minél hülyébb a hatalom, minél merevebb, minél despotikusabb, annál jobban kezd el félni ettől a műfajtól. És akkor szépen belehátrálunk abba a helyzetbe, mint a szocializmusban, hogy bizony a rádiók ugyanazt mondják, a tévék ugyanazt mondják, és a fiatalok, ha érdekli őket még valami, akkor pluszinformációt egy színpad előtt állva kaphatnak. A különbség csupán annyi, hogy mivel a történelem sosem ismétli pontosan önmagát, ma a fiatalokat egyszerűen az egész hidegen hagyja. Nem érdekli őket, ha éppen el vannak nyomva, hogy nem egészséges demokráciában élnek. Egy új világ épül, egy új világ rendezkedik be, ami még nem alakult ki igazán, nem igazán érezni az irányát, a céljait. Csak azt látom, hogy más érdekli ma a huszonéveseket, a tizenöt éveseket, mint az, hogy az ő jogaik éppen mennyire hasonlítanak az európai, és mennyiben az ázsiai fiatalság jogaihoz. Mintha ez az egész nem érintené őket annyira, mint néhány évtizede, mikor sokan szétverették a fogsorukat egy-egy március 15-én.
hvg.hu: Hol rontottuk el?
Sokáig képzeltem azt, hogy aki világra jön, az egy hófehér lap, ami lassan teleíródik önmaga és a környezete által. Aztán egy idő óta már hiszem, aki világra jön, az egy vaskos regény, melynek az utolsó fél oldala még üresen áll. Ez a fél oldal pedig tiszta fehér, mely dominál az élete első szakaszában, és megadja neki a lehetőséget, hogy ehhez a fehérséghez, ehhez a tisztasághoz viszonyítsa, amit lát a világban. És akkor rájön, hogy akinek ez tetszik, az beteg. Tessék szíves lenni lázadni! Mi az, fiam, hogy te nem utálsz engem, nem szólsz vissza, és nem csinálsz olyan érthetetlen dolgokat, amikről fogalmam sincs, mire jók? Nem vagy te normális? Sajnos, amennyit a mai fiatalok zenéjéből hallok, annak a többsége – mondjuk ki nyíltan – negédes szirupos szar. Én azt hittem a hatvanas évek második felében, hogy pusztán attól, hogy az Illés-együttes anno felállt a színpadra, most már mindig röhögni fogunk az Aradszky Lászlón. És most fiatal Aradszky Lászlók hadseregével vannak tele a színpadok. Képtelenség. A szocializmusban az volt a jelszó, hogy a kultúra mindenkié. Ebből pedig következett, hogy az embernek volt egy olyan érzése, hogy művelődni jobb, mint hülyének maradni. Igaz, hogy nem érek rá, nem művelődök, de legalább érzem, hogy ez hiba.
És még annak az orra elé is szivárgott ebből valami, aki csak ült mélán a foteljében. Ma, a mélán fotelben ülő ember orra elé csak a selejt szivárog magától. Mára úgy alakult, hogy a kultúra nem mindenkié, hanem azé, aki utánajár, és meg tudja fizetni. Mert az sem utolsó dolog, hogy egy színházjegy, pláne, ha ketten mennek, igenis tétel. Egy könyv is tétel. Nem tolják az orrod elé, hogy ez a jó, és ez az értékes, hanem fel kell kelned a nyomorult foteledből, és neked kell fellelned valami kis klubban azt a zenekart, aki végre olyasmiről beszél, amiről fontos. Amiről érdemes. Ők most föld alatt vannak: élnek, csak nem hallasz róluk. Kivárnak.