Németh Róbert
Szerzőnk Németh Róbert

Február a farsang évadja, ezt mondani sem kell, a popzenében azonban egész évben, ráadásul több évtizede megy az álarcosbál. A könnyűzene nagy rejtőzködői és átváltozóművészei közül válogattunk a teljesség igénye nélkül.

David Bowie

Az angol popművész, akinek születésnapjáról is megemlékeztünk nemrég, művészete alapvető attribútumává, lényegévé tette az átváltozást, s ehhez a legtöbbször még álarcra sem volt szüksége. Zenéjét, attitűdjét és imázsát úgy cserélgette, mint az a kettős ügynök, aki páncélszekrényben tartja az útleveleit. Volt glam rocker, clown, elegáns funk-énekes, szakállas-zakós garázsrocker, a nyolcvanas évek hűvös popmilliomosa, az utóbbi tizenévben meg egyszerűen csak egy szimpatikus idősödő, jó karban tartott úriember.

Klaus Nomi

Nomi, aki Klaus Sperber néven született a bajorországi Immenstadtban, a hatvanas években nyugat-berlini Deutsche Oper énekeseként lépett fel, miközben Kleist Casino nevű melegbárban ugyancsak operaáriákat énekelt. A hetvenes évek elején New Yorkba költözött, ahol elmerült az East Village művészvilágában, miközben kezdetben séfként tartott el magát. Elképesztő, nem evilági lényével, különleges ruháival és sminkjével egyszerre volt bohóc, űrlény, kabaré-sztár és popénekes. Híre David Bowie-hoz is eljutott, akivel 1979-ben fellépett a Saturday Night Live-ban. Nomi, aki a nyolcvanas évek elején több nagylemezt is kiadott, 1983-ban AIDS-ban hunyt el (ő volt az egyik első közismert AIDS-halott), hamvait New York felett szórták szét.

Kiss

Az 1973-ban New Yorkban alakult klasszikus rockegyüttes az egyik megkerülhetetlen közös ős, ami az átváltozás és a glamúros, színházias rock tematikáját illeti. A négy képregényszerű festett arc - Starchild, The Demon, Spaceman vagy Space Ace és Catman - mellett bedobtak mindent, amit lehet: csillogó-villogó fények, vér, lángnyelvek, rakéták, levegőben úszó dobfelszerelés és mindenféle pirotechnika. A változó felállású zenekar - melyben Paul Stanley gitáros-énekes és Gene Simmons basszusgitáros-énekes képviselték-képviselik az állandóságot - aztán 1983-ban levetette maszkjait és egészen 1996-ig nem is viselt make up-ot és kosztümöket, ám a kilencvenes évek második felében eredeti kiszerelésében tért vissza.

KFT

Nekünk is van egy álarcos zenekarunk. Egy teljes ország döbbent meg a lambériás-művirágos-krumplifőzelékes nyolcvanas évek elején, amikor a Vörös Október Ruhagyár-öltönyökkel ugyancsak súlyosan megzúzott 1981-es Táncdalfesztiválon (hivatalos nevén: Tánc- és popdalfesztivál; ekkor került be a rendezvény nevébe először a pop kifejezés) felbukkant négy festett arcú figura egy fura számmal - tegyük hozzá, már az is meglepetést okozott, hogy a kvartett a beharangozó kisfilmben, afféle antisztárként, trolibuszon érkezett a jelentős kulturális eseményre. A zenekar végül csak bemutatkozó nagylemeze idején viselt maszkot, a második lemezt a Fodrász/Üzenet a liftből című albumot már a groteszk, clown-esztétika külsődleges jegyei nélkül prezentálta a KFT.

Marilyn Manson

Az amerikai rock-agent provocateur nevét két amerikai kulturális ikontól, Marylin Monroe-tól és Charles Mansontól kölcsönözte, zenéje és színpadi perszónája pedig egy nagy poszt-poszt modern kavalkád. A zene és a külsőségek tekintetében egyszerre lesett el mesterfogásokat olyan elődöktől, mint a sokk-rock egyik atyja, Alice Cooper, a glam-rocker Kiss, legfontosabb példaképe, az átváltozóművész, David Bowie, de hatott rá a poszt-punkos Bauhaus, a gót-dekadens Cure, a hetvenes évek New York-i proto-punkja, és a húszas-harmincas évek német kabaréja is. Manson, aki az 1998-as Mechanical Animals albummal ért a kreatív csúcsra, a kétezres évekre már elvesztette provokatív erejét és érzékeny viszonyát a korszellemmel.

Slipknot

Az 1995-ben alakult amerikai metálzenekar, a Slipknot tagjai uniformisban utaznak, mitöbb: az iowai együttes identitása annyi uniformizált, hogy mindnyájuk neve mellett sorszám szerepel, ugyanakkor a tagok egyedi maszkokat viselnek, melyek, a zenészek elmondása szerint, saját személyiségüket tükrözik. "Mindez azért van, hogy személyesebb kapcsolatba kerüljünk a zenével, s, hogy elfelejtsük, hogy kik és mik vagyunk, és mit csinálunk a zenén kívül", nyilatkozta a zenekar énekese, Corey Taylor. Eredetileg egyen-kezeslábast viseltek, azóta változtattak a viseleteken, ahogyan lemezről-lemezre a tagok által viselt maszkokon is. A Slipknot attitűdje egyébként rajongóbarát: a maszkokat a közönség tagjai is beszerezhetik a zenekari merchandise-boltból, sőt, már maszktervező mobiltelefonos applikáció is rendelkezésére áll a kreatív fanoknak.

Daft Punk

Az 1993-ban alakult francia elektronikuszenei duó a kezdetektől kerülte a személyes megjelenést, "Nem szeretnénk, ha lefotóznának minket. Különösen nem szeretnénk magazinokban szerepelni", nyilatkozták. Már első nagylemezük, az 1997-es Homework idején is maszkok vagy animált identitás mögé rejtőztek, a 2001-es Discovery albummal pedig megérkeztek a máig is aktuális Daft Punk-robotemberek. A páros akkor egy szellemes történetet kerekítet azóta is érvényes robotviláguk köré: "Nem mi választottuk, hogy robotok legyünk. Egy baleset történt a stúdiónkban. A szemplereink, amelyekkel dolgoztunk, 1999. szeptember 9-én, 9 óra 9 perckor felrobbantak. Amikor visszanyertük az eszméletünket, felfedeztük, hogy robotokká változtunk.". Hát így. Persze nincs új a nap alatt: a robotesztétika sem újdonság az elektronikus zenében, sőt konzisztens része a digitális sikknek, gondoljunk csak a Kraftwerkre.

Village People

Ráadásnak, íme, a camp esztétika apoteózisa, a diszkó-korszak máig csillogó-fénylő fenoménje, a rendőr, az indián, a katona, a cowboy, az építőmunkás és a motoros. A formációt 1977-ben hívta életre két francia zeneipari szakember, Jacques Morali zeneszerző és Henry Belolo producer, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy az éppen csúcsra járatott diszkók meleg közönsége számára szállítson az amerikai kultúra alapértelmezett embertípusaiból összeállított könnyed-vicces fantáziaprodukciót (innen a New York-i meleg közösség bázisára, a Greenwhich Village negyedre utaló név is). A Village People első kislemeze, a San Francisco (You've Got Me) 1977-ben jelent meg, s a többi nagy sláger is - Macho Man, In The Navy, Go West, és persze a legnagyobb sikerdal, a Y.M.C.A - az elkövetkező két évben jött ki. A kvintett a mai napig is létezik, az évek alatt azonban számtalanszor változott a felállás.



Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!
hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.