Hollywoodban kezdenek kifogyni a szuperhősökből, így most jönnek a bibliai eposzok és az újabb könyvadaptációk, folytatások. De 2014-ben érkezik Ryan Gosling első rendezése, és az Eredetet is túlszárnyalni kívánó új Nolan-film is, a Family Guy atyja pedig western-paródiát készít. Johnny Deppből számítógép lesz, George Clooney tolvaj nácikra vadászik, és jön a Grand Budapest Hotel is, aminek semmi köze a magyar fővároshoz. Ilyen lesz 2014 a filmvilágban.
Minden év a sci-fi éve
Természetesen jövőre is kapunk néhány izgalmasnak ígérkező tudományos fantasztikumot, ám vicces, ahogy az Avatar óta szinte minden évben kijelentik, hogy ez lesz a sci-fi éve - bár tény, hogy James Cameron filmje óta új erőre kapott a műfaj. Az egyik legzseniálisabb elmével megáldott kommersz rendezőként számon tartott Christopher Nolan a Batman-trilógiája lezárása után újra beleveti magát a tudományos alapú szórakoztatásba, Interstellar című sci-fije pedig az év egyik nagy dobásának ígérkezik. A neves elméleti fizikus, Kip Thorne kutatásain alapuló filmben a féreglyukaktól kezdve az időutazáson át az alternatív dimenziókig mindent bevet a Mementó és az Eredet író-rendezője, a színészi oldalt pedig olyan ikonikus arcok erősítik, mint Matthew McConaughey, Anne Hathaway, Matt Damon, vagy Michael Caine.
Az Interstellar az első olyan Nolan-film lesz, amelynek nem Wally Pfister lesz az operatőre, ugyanis az Oscar-díjas képmester első rendezésével volt elfoglalva az elmúlt időszakban. A Transcendence nemrég megjelent előzetese alapján pedig kijelenthetjük: a nolani zsenialitás osztódással szaporodik. A filmben a mesterséges intelligenciát kutató Johnny Depp agyát ültetik át egy szuperszámítógépbe, az így egyre nagyobb hatalommal rendelkező tudósnak pedig esze ágában sincs megállni a mindentudás elérhetetlennek tűnő állapotáig. Johnny Depp és Paul Bettany mellett olyan Nolan-színészek is feltűnnek a filmben, mint Morgan Freeman, Cilian Murphy és Rebecca Hall.
Már olvasni sem kell
Egy-egy bestseller megfilmesítése a legtöbb esetben garantált sikerrecept a stúdióknak, de már ez esetben is nagyítóval kell keresni a felvásárolatlan alkotások után. És persze nem is minden iromány rendeltetett képi megjelenítésre. Ennek ellenére a kétezres években már hat alkalommal nyerte el könyvadaptáció a legjobb filmnek járó Oscart. A nagysikerű sorozatok folytatásai mellett (jön A hobbit: Oda és vissza és Az éhezők viadala: A kiválasztott – 1. rész is) három nagynevű rendező is ehhez az eszközhöz nyúlt.
A Brad Pitt-filmjeiről (A hetedik, Harcosok klubja) és a Facebook-moziról (Social Network) ismert David Fincher a teljesen felesleges amerikai Tetovált lány-remake után most Gillian Flynn könyve, a magyarul Holtodiglan címmel megjelent Gone Girl mozivászonra integrálásán dolgozott. A házassági évforduló napján eltűnő feleség rejtélyére építő thrillerben Ben Affleck, Rosamund Pike és Neil Patrick Harris is feltűnik majd.
Ezen a nyomozós vonalon mozog a Beépített hiba című regény filmváltozata, az Inherent Vice is. Paul Thomas Anderson ötszörös Oscar-jelölt író-rendező (Boogie Nights, Magnólia, Vérző olaj) a szcientológia-kritikus The Master után újra összeállt Joaquin Phoenix-szel, ennek eredménye a Thomas Pynchon-könyvadaptáció. A regény a hippikorszak letűnése utáni pszichedelikus időszakban, a hetvenes évek Los Angelesében játszódik, tehát számítsunk sok Hawaii-ingre, menő szörfösökre, visító gitárokra és a legvadabb színekben pompázó kabriókra.
George Clooney új filmjének premierje idén decemberre volt kitűzve, de az utómunkák elhúzódása miatt 2014 februárjára halasztották. A Műkincsvadászok Robert M. Edsel azonos című regénye alapján készült, amely annak a második világháború alatt szolgáló szövetséges szakasznak a történetét dolgozza fel, akik a nácik által elrabolt műkincsek visszaszerzéséért feleltek. A nagyszabású háborús film állítólag a szokásos dráma helyett sokkal inkább sorolható a vígjáték kategóriába, a szórakoztatásunkért pedig a rendező Clooney mellett Matt Damon, Bill Murray, John Goodman és Cate Blanchett felelnek.
Kiaknázott képregényvilág
Gyakorlatilag nem maradt olyan jelentős képregényfigura, aki ne kapott volna már saját filmet, így a producerek kénytelenek az eddig bevált neveket továbbvinni. Ennek megfelelően jön az előzménysztorik trendjét képviselő X-Men: Az eljövendő múlt napjai, az Amerika kapitány: A tél katonája, A Csodálatos Pókember 2 és a Bosszúállók-szerű hőscsoport filmje, A galaxis őrzői is. Érdekesség, hogy mind a négy mozi Marvel-képregény alapján készül, míg a konkurens DC Comics (Superman és Batman tulajdonosa) egy karakterét sem küldi vászonra 2014-ben. Frank Miller nagysikerű képregénye, a Sin City is megkapja megérdemelt folytatását, az Ölni tudnál érte alcímű második részben visszatér Bruce Willis, Mickey Rourke és Jessica Alba is.
Hollywood és a Biblia
Az amerikai társadalom elég jelentős hányadát teszik ki konzervatív keresztény emberek, akik a stúdiófőnökök szemében biztos bevételi forrásként jelennek meg – épp ezért nem is mernek nagyon kényes bibliai témákat feldolgozni, egy-egy gyülekezet által keltett negatív visszhang komoly károkat tud okozni egy filmnek. Ezt szenvedte meg a Martin Scorsese által rendezett Kriszus utolsó megkísértése, a Pasolini-féle Máté evangéliuma, és Mel Gibson Passiója is.
Míg az utóbbi években csak tévéfilmek készültek bibliai történetek alapján, 2014-ben két nagyköltségvetésű produkció is érkezik. A Russel Crowe címpszereplésével készülő Noé lenyűgöző látványvilágot ígér Darren Aronofsky (Rekviem egy álomért, Fekete hattyú) rendezésében, de talán még ennél is jobb alkotás kerülhet ki Ridley Scott (Szárnyas fejvadász, Prometheus) kezei közül. Az Exodus című filmben a Christian Bale által játszott Mózes vezényli ki a zsidókat Egyiptom földjéről.
Originál reménysugár
Szerencsére még Amerikában is vannak olyan alkotók, akik a szerzői filmekre esküsznek. Ilyen például Wes Anderson (Okostojás; Tenenbaum, a háziátok; Holdfény királyság), akinek legújabb mozija, a Grand Budapest Hotel ajánlójához elég lenne a színészek alkotta, félelmetesen zsúfolt sztárnévsort felsorolni (Ralph Fiennes, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Jude Law, Harvey Keitel és még sokan mások). Anderson egyébként is képes bármilyen sztoriból egyedi, varázslatos filmet készíteni, de azért nem hangzik rosszul az öröklési botrányba keveredő hotel-portás története, aki elhunyt szeretője fia elől kénytelen bujdosni, miután az idős nő ráhagyott egy felbecsülhetetlen értékű festményt.
Miután az egykor kihaltnak tűnő western-műfaj sikeresen újjáéledt, most a western-komédiák rehabilitálására is kísérletet tesz Seth MacFarlane. A Family Guy és a hozzá tartozó rajzfilmsorozatok alkotója a nagysikerű Ted után visszatér a nagyvászonra, ezúttal pedig már hús-vér színészként is részt vesz a munkálatokban. Az A Million Ways to Die in the West című filmben az Albert nevű juhász (MacFarlane) egy párbaj visszautasítása következtében elveszíti gyönyörű barátnőjét (Amanda Seyfried), később azonban kénytelen összeszednie a bátorságát, amikor új szerelme (Charlize Theron) férjének (Liam Neeson) bosszújával kell szembenéznie.
Hollywood nem egy kiváló színészből lett rendezőt kitermelt már az utóbbi évtizedek során (elég csak Clint Eastwoodra, Mel Gibsonra, George Clooneyra, vagy épp Ben Affleckre gondolni), jövőre kiderül, vajon Ryan Gosling is csatlakozik-e az illusztris társasághoz. Az alig 33 éves ikon 2013 elején kijelentette, hogy szüneteltetni kívánja a színészi tevékenységét, majd egyből bele is vetette magát a saját forgatókönyve alapján készülő How to Catch a Monster megrendezésébe. A fantasy-noir kategóriába sorolt film leírása igen érdekesen hangzik: egy egyedülálló anyuka egy sötét alvilág közelébe kerül, miközben tinédzser fia felfedez egy víz alatti városba vezető utat. A forgatókönyv alapján többen egy Tim Burton-David Lynch keveréknek írták le a sztorit, aminek, valljuk be, kétféle eredménye születhet: vagy unalmasan hatásvadász művészkedés, vagy őrülten zseniális szórakozás. Reméljük, Christina Hendricks, Saoirse Ronan, Matt Smith és Eva Mendes gondoskodik róla, hogy az utóbbi valósuljon meg.