Kult TA 2013. október. 25. 10:33

Embert ölt a világ egyik legnagyobb géniusza

Kurtizánok, hamiskártyások, a tavernák léha kipárolgása és egy zavarba ejtő tekintetű fiatal fiú húz be minket a Szépművészeti Múzeum legújabb, Caravaggiótól Canalettóig című kiállítására. A Botticellitől Tizianóig című tárlat folytatódik, Caravaggióról kiderül, hogy ördögi életet élt, Balog Zoltán pedig zavarba jön egy pillanatra a képek között.

Barokkos puhaságú női testek, küzdelmeikbe belefeszülő férfiak, mélyen a vászonba hasító fények és árnyékok, tapintható simaság és érdesség, és újraértelmezett bibliai történetek jönnek szembe velünk a Szépművészeti Múzeum pénteken nyíló kiállításán. Mindent megízlelhetünk, amit a 17. és 18. századi itáliai festészet ránk hagyott.

100 évente egyszer

Jelen pillanatban Budapesten a legmagasabb az egy négyzetméterre jutó Caravaggio-festmények száma az egész világon. Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere és Baán László, a Szépművészeti Múzeum igazgatója (a vele készült interjúnkat itt olvashatják el) is világszenzációról beszélnek, az elmúlt száz évben ugyanis csak egyszer, Firenzében (1922-ben) volt hasonlóan átfogó kiállítás erről az időszakról.

Kattintson a megnyitó képeiért!
Fülöp Máté

A múzeumban több száz milliárdos érték gyűlt össze, a képek biztosítási összértéke meghaladja a 130 milliárd forintot, a kiállítás összköltsége pedig félmilliárd forint volt (ebből 450 millió forintot a kormány állt).

Minden kép mögött többéves, egyedi és izgalmas diplomáciai alku van, hiszen a művek olyan helyekről érkeztek, mint a washingtoni és a londoni National Gallery, a párizsi Musée du Louvre, a madridi Museo del Prado és a Museo Thyssen-Bornemisza, vagy a firenzei Galleria degli Uffizi. Ha tehát csak Caravaggióért és követőiért mentünk volna el nyaralni, nyugodtan elvethetjük a tervet, mert házhoz jön egy valóban szerteágazó válogatás.

Menekülés az élet

Az agresszív és nehéz természetű, radikális géniusz, Caravaggio (Michelangelo Merisi), aki pályája elején rengeteget nélkülözött, rendszeresen keveredett erőszakos helyzetekbe, verekedésekbe és botrányokba. Volt, hogy megsebesített egy rendőrt, egy verekedés során pedig – a tanúk szerint önvédelemből – megölte egyik teniszpartnerét. A börtönből megszökött, de tettei miatt szinte állandóan menekült valamelyik olasz városból a másikba. Magas pozíciókat betöltő és gazdag pártfogói szinte mindig kisegítették, de zaklatott életének fekete foltjai azonban egy idő után a képeire is fellopóztak a sötét tónusaikkal.

Fülöp Máté

Egy ilyen intenzitású életbe kevesebb mint negyven év fért bele, de a halála pontos körülményei máig nem tisztázottak. Ezzel kapcsolatban sok teória van (a gyilkosság is), de a legvalószínűbb közülük a malária. Annyi bizonyos, hogy 1610. július 18-án a tengerparton, teljesen magára hagyatva halt meg. A pápa kegyelmet adó levele, amely felmentette bűnei alól, két nappal később érkezett.

Caravaggio így mindössze hatvan festményt hagyott hátra. Sok közülük elpusztult, de olyan is van, amit elloptak. Ennek a kicsi, de nagyon tartalmas és formabontó életműnek most kilenc darabját nézhetjük meg a Szépművészetiben száz másik mester képei mellett.

Csúcsmű a küszöbön

Caravaggio egyik csúcsművébe, a 23 éves korában megfestett Fiú gyümölcskosárral című festménybe már az első teremben belebotlunk. A kép modellje egy 16 éves festőművész, Mario Minniti volt, aki egyesek szerint egy ideig az élettársa is volt Caravaggiónak. Balog Zoltán nem is néz vele szembe, amikor elmeséli, hogy a festmény megszerzésébe még az olasz kormányválság is beleszólt, és hogy a kép 25 millió euróra van biztosítva. "Szinte elpirul az ember, ha megpróbál szembenézni ezzel a fiúval."

Fülöp Máté

A kép érdekessége azon kívül, hogy először ötvözik rajta a portrét és a csendéletet, hogy az ábrázolt gyümölcsök olyan élethűre sikerültek, hogy egy professzor egy bizonyos típusú gombás megbetegedést is felfedezett a megfestett szőlőleveleken.

Divat lett a kétes erkölcs

Caravaggio másik újítása, hogy új kontextusba helyezett vallásos témájú képei mellett a hamiskártyásoktól, prostituáltaktól és kuruzsló jósnőktől hemzsegő, kétes erkölcsű tavernák világát is megfestette, ennek az irányvonalnak pedig a következő száz évben több követője is akadt.

Többek között az ő képeik között sétálhatunk a tárlaton, de a caravaggisták mellett a festő ádáz ellenségei közül is teret kapnak egyes alkotók, mint például a Caravaggio összeférhetetlen természetét és rajztudását sokat kritizáló Giovanni Baglione, aki be is perelte festőtársát becsületsértésért.

Szintén fontos nemzetközi múzeumtörténeti pillanat, hogy egymás mellett látható Caravaggio Salome Keresztelő Szent János fejével című képének két változata (néhány év van a két alkotás között): az egyik a londoni National Galleryből, a másik pedig a madridi királyi palotából, ahonnan csak igen ritkán engedik ki ezt a képet. Ugyancsak sztárdarab a római Capitoliumból áthozott festmény, amely Keresztelő Szent Jánost ábrázolja. (A kép valódi alanyáról megoszlanak a vélemények.)

Kattintson a festményekért!
Szépművészeti Múzeum

A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színrelépésétől, a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmus kialakulásáig és mestereinek bemutatásáig. A súlyos vallási témákból könnyedebb területekre is elvisz az összesen 140 kép, így az akadémiai hierarchiában egyértelműen alsóbbrendűnek tartott csendéletek, porték és zsánerek is előkerülnek. A Klára nevű, szarvától megfosztott rinocérosz portréjához érve már bőven elfelejtjük a krisztusi szenvedéseket. A kiállítás végén pedig még vár egy kellemes utazás Velencében és Firenzében, néhány megdöbbentően aprólékos városlátképpel.

A Szépművészeti következő nagy dobása 2014-ben a Rembrandt és a holland arany évszázad festészetét bemutató kiállítás lesz.

A Caravaggio kiállítást 2013. október 26. és 2014. február 16. között tekinthetik meg.

Kövesse a hvg.hu Élet+Stílus rovatát a Facebookon is!