Kult F.A. 2013. május. 03. 11:33

Elment a humorod – Megnéztük a Gyurcsány-filmet

Az Elment az öszöd című mozgóképes hulladék nem azért szánalmas, mert valótlanságokat állít. Inkább azért, mert nem állít semmit. Egy több éve megbukott, szemmel alig látható politikusba próbálnak belerúgni, dilettáns módszerekkel, az adófizetők pénzén. Az Emmi 5 millióval támogatta.

Az alábbi sorokban nincs spoilerveszély, mert nincs a filmben egyetlen poén sem, amit lelőhetnénk.

Egyvalamit gyorsan leszögeznénk: az Elment az öszöd nem film, hanem szellemi hulladék. Dézsy Zoltán munkája hibrid: egy kabarébohózatba oltott iskolai színdarab bayeri publicisztikával leöntve. Kevertek alá némi Kusturica-filmzenét meg egy végtelenített esküvői playlistet, és már mehet is az anyag az Urániába. Igen, a Nemzet Filmszínházába. Mi is ott néztük meg.

Nincs történet

A hagyományos filmektől eltérően e munkának nincs cselekménye. Ami lepereg előttünk, az nagyjából ennyi: 2017-ben Gyurcsány előzetesbe kerül, és három másik rabbal osztja meg celláját. Egyszerű fajzatok ők, a nép gyermekei: a leharcolt betörő (Ujlaki Dénes), a Nehézfiú (aki mintha ott se lenne), és a hírlapszerkesztő (Szabó Sipos Barnabás). A filmidő fele ebben a cellában lejátszódó, bő lére engedett párbeszédekből áll. A rabok visszaidézik sorsukat, amelyeket se tisztességesen felképezni, se logikusan összevágni nem sikerült. A cella közege arra azonban mindenképpen jó, hogy a közönséges bűnözők, a nép gyermekei kérdőre vonják Gyurcsányt, hogy ugyan miért tette a… mit is? Na, azt találja ki a néző!

Mint ahogy a végkifejletet is: Gyurcsányt ugyanis a film végén nem ítélik el, inkább „bizonytalan időre” elhalasztják az ítélethozatalt. Nincs tehát történet, nincs vád, és nincs bizonyíték. A lényeg, hogy Gyurcsányt rács mögött lássuk. Sokat vártunk rá.

Nincsenek szereplők

A visszaemlékezésekben feltűnő szereplők beszélő fejek: mondják a magukét, és közben nem tesznek semmit. Ha mégis csinálnak valamit, akkor a., motoroznak, b., autót vezetnek. Gyurcsány például végig arról hadovál, hogy az ellenzéket el kell söpörni, hogy a zavargó tömeg csőcselék, hogy Gergényi meg Benei tábornokok „a helyükön vannak”, és hogy a sukorói telekcsere nemzeti siker lehetett volna. Csakhogy az üres beszéden kívül Ferencnek egyetlen cselekedete sincs: nem ad utasítást, nem intézkedik, fel se hívja a „tábornokait”. Azaz a főszereplő nem igazi szereplő, nem tudjuk meg, mi az ő része az ország balsorsában.

Az egyetlen, aki mintha cselekedne, az Gyurcsány haverja, Péter (talán Kiss Péter volt kancelláriaminiszter?), aki mintha leszervezné, hogy a Fradi B-közép ostromolja meg az MTV-székházat. De ebben se lehetünk biztosak, mert Péter nekünk háttal áll, amikor az üzletet megkötik. Az egyetlen ember, aki köré sorsot próbálnak építeni, az a hírlapíró cellatárs. E derék kolléga ugyanis mintha cikket írt volna az őszödi beszédről és az offshore-lovagokról, kockára téve állását és keresztény családi hétköznapjait. A nyomozásban egyébként a firkász fő forrása a Gellért Szálló masszőrje, aki meg a bulvárból értesül. A pasas cikkét azonban a korrupt, offshore-szolga főszerkesztő nem hozza le, sőt, kirúgja az oknyomozó szerzőt. Tippeljenek! Vajon megtudjuk-e, mit állított az elsüllyesztett cikk? Találja ki a néző!

Se emberek, se dialógusok

Ebben a munkában nincsenek emberek. Csak vallatók vannak. És egy, akit vallatnak: Ferenc. De neki sincs egyetlen emberi gesztusa se: Sás Péter parodizál, nem ábrázol. A rendező gyáva, ki szeretné mondani a vádat, de nem mondja ki. Gyurcsányt már nehéz nevetségessé tenni, ehhez hatalomban kéne lennie, általában a vicceket a hatalmasokról írják. Egyetlen kiút a teljes kudarcból az lenne, ha a kimondanák a vádat és az ítéletet is.

Ujlaki Dénes és Szabó Sipos sok évtizedes rutinja sem segít a sekélyesen megírt alakokon, bár Ujlaki a maga parányi szerepében hihetően játszik. A dialógusok nem ütik meg a Szomszédok epizódzáró egysoros életbölcseletek retorikai színvonalát sem, bár úgy tűnik, hogy ezt a műfajt tiszteli egyedül a szerző.

Csakhogy Dézsy monológot se tud írni: az igazság az, hogy a valóban ütős mondatok éppen a lépten-nyomon bejátszott őszödi beszédből származnak! Ekkor bizony felszisszenünk a magyar valóságon.

Nem volt képük hozzá

Az őszödi beszéd sokkoló részleteit halljuk, és közben mit látunk? Üres székeket, üres termeket, árva mikrofonokat, egy laptop semmitmondó kijelzőjét. Amúgy meg éplületeket látunk: sok-sok, gondosan leélezett homlokzatot, a belső terekben a látszatszereplők áldialógusaihoz szabott statikus, ötlettelen vágóképeket. És persze sok-sok motorozást, autókázást, vagy a dramaturgiailag (is) lényegtelen szentmise jelenetében a Bazilika freskóit (mert a templom valójában üres). Az egyetlen kép, amin tán gondolkodtak is, az Gyurcsányé, amint a vádlottak padján nyivákol: fekete-fehérben félalakos plán, szigorúan alulról fényképezve. Ez ám a Leni Riefenstahl-i diktátorábrázolás. Vagy csak túlgondolkodjuk.

Nincs mentség

Ez a film egy tragédia – de nemcsak mint film, hanem úgy is mint jelenség. Gyáva, ócska, semmitmondó, és halálosan unalmas, az Uránia első, nyilvános vetítésén megjelent 11 ember fele is hazament a negyvenedik perc környékén. Ráadásul a film céltalan is. Dézsy nem vette észre, hogy az országot 2010 óta a Fidesz irányítja, Gyurcsány meg egy törpepárt színeiben járja a lakótelepeket és a francia halpiacokat? Ráadásul perelni is legfeljebb azért perelhet, mert használták a nevét ebben a műben.

Egyvalamit mégis elért Dézsy és az őt támogató Nemzeti Kulturális Alap: láthattuk Gyurcsányt bilincsben, rács mögött. De jó, ettől gördül le a nyálcsepp a derék békemenetelő szája sarkában. Ne kételkedjünk: ez az egyetlen snitt került 5 milliójába a magyar adófizetőnek. A többi kép csak ürügy.

Elment az öszöd

mozgóképes hulladék

Rendező: Dézsy Zoltán

Főszereplők: Sás Péter, Ujlaki Dénes, Szabó Sipos Barnabás

hvg.hu értékelés: -7/5

Premier: május 2.