Főnök, merénylő, koldus, szörny és családfő - mindez egy nap alatt. Párizsban bármi megtörténhet.
„Sosem tanultam filmezést, mindig félek, hogy egyszer lelepleződöm, hogy úgy csinálok filmeket, hogy valójában nem is értek hozzá.” – vallotta be a sajtótájékoztató első perceiben a kortárs francia filmgyártás egyik legkülönlegesebb alakja, aki új filmje, a Holy Motors bemutatója alkalmából Budapestre látogatott. Leos Carax sajtótájékoztatón vett részt, csütörtökön pedig a Filmművészeti Egyetem hallgatóinak tart mesterkurzust. A Pont-Neuf szerelmesei alkotójának Denis Lavant főszereplésével forgatott filmjében Eva Mendes, Kylie Minogue és Michel Piccoli is játszik.
Carax 19 évesen készítette első rövidfilmjét Strangulation Blues címmel, 22 évesen kezdte forgatni az Alex-trilógia első darabját az Egy fiú és egy lány című első mozifilmjét az utcaszínház és a pantomim felől érkezett Denis Lavant-nal a főszerepben. A triptichon második darabja, a Rossz vér a Lavant-Binoche párossal a főszerepben 1986 végén került a mozikba, A Pont-Neuf szerelmesei című filmet pedig - ismét Lavant-nal és Binoche-sal a főszerepben - 1988-ban kezdte forgatni.
„Akkoriban még hatalmas kamerákkal dolgoztunk, s megvolt az a hatás, hogy egy isteni szem figyeli és követi a szereplőket. Mára, hogy a kamerák egyre kisebbek, ez elveszett, így a hetedik művészetnek, a filmnek újra fel kell fedeznie önmagát, s más eszközökkel kell hasonló hatást kifejtenie.” – nyilatkozta Carax, aki azt is elmondta, hogy bár egy saroknyira lakik Denis Lavant-tól, a trilógia elkészülte után vagy 15 évig csak az utcán futottak össze néha.
Ez akkor változott meg, mikor 2008-ban ismét vele forgatta a Tokyo! című szkeccsfilm egyik epizódját. A most a mozikba kerülő Holy Motors című alkotást Carax Denis Lavant-ra írta, sőt, filmjei állandó főszereplőjére immár sokkal inkább, mint alkotótársra tekint. Olyan tehetségnek tartja, aki mára annyira beérett, hogy mindent képes eljátszani.
A Holy Motors-ban egy teljes napot látunk Oscar (Denis Lavant) életéből, aki misztikus karakterként egyik életből a másikba utazik ezalatt. Egymás után válik befolyásos főnökből merénylővé, majd koldussá, szörnnyé, családfővé. Mintha mindvégig szerepeket játszana, méghozzá tökéletesen átlényegülten – de hol vannak a kamerák, a közönség? Oscar egyedüli társa Céline, a karcsú, szőke hölgy a hatalmas limuzin kormánya mögött, amely Párizs utcáin keresztül-kasul fuvarozza Oscart álló éjjel. Mintha egy következetes bérgyilkos lenne, aki áldozatról áldozatra jár. Gyönyörű bestiák, szellemek üldözője, titokzatos erők által hajtva. De hol lehet az igazi családja, élete, önmaga?
Arra a kérdésre, hogy miről szól a Holy Motors, azt a választ adta, hogy a film nem valamiről szól, hanem az élet élményét akarja kifejezni, megragadni. Az a kérdés foglalkoztatta, hogy mi ma a valóság, szembe tudunk-e nézni azzal, vágyunk-e még a cselekvésre, s ha igen, fel tudjuk-e vállalni tetteink következményeit.
A francia filmrendező jövőbeli terveiről annyit elárult, hogy egy nem-amerikai típusú szuper-hősös filmet lenne kedve készíteni, de ehhez még új producert kell keresnie, hisz akivel már a A Pont-Neuf szerelmesei óta együtt dolgozott, Albert Prévost, a Holy Motors elkészülte után nem sokkal sajnos elhunyt.
(A Holy Motors március 14-étől a Cirko-Gejzír, a Toldi és a Művész mozik műsorán láható.)