Los Angelesben magyar idő szerint hétfő hajnalban osztják ki a legrangosabb filmes díjat. A várakozás már önmagában is önálló műfaj: sportfogadásokban és exit pollokban szuggerálják, hogy ki lesz a tényleges nyertes és ki megy haza üres kézzel. Ezek szerint már le is játszott ez a meccs?
85 esztendős az Oscar-díj, amit az Amerikai Mozgókép Művészeti és Tudományos Akadémia ad át minden évben február utolsó vagy március első vasárnap estéjén. Ez nálunk, a lángoktól ölelt mozgóképkultúrában már hétfő hajnal, ilyenkor álmos molylepkék bukfenceznek a vágóasztalon, míg a filmkedvelő közönség és a hümmögő szakma Návai Anikó és Réz András prófétahangja alatt az eredeti, angol köszönőbeszédeket próbálja meghallani.
Az Oscar az előző naptári év legjobb filmes teljesítményeit ismeri el, s bár merőben amerikai filmünnep (eltekintve az idegennyelvű film kategóriájától), mégis globális az érdeklődés. Az idei mezőny szokatlanul erős, már csak azért is, mert 2009 óta nem csupán 5, hanem akár 10 filmet is jelölhetnek a legjobb produkció díjára. Idén ebben a kategóriában 9 film van versenyben.
Minden egyes díjkiosztó előtt fogadhatunk biztos befutókra, de találhatunk nyitott kérdéseket is. Például a nagy kategóriák között a forgatókönyvek (adaptált és eredeti) okoznak alkalmanként meglepetést. 85 év azonban bőven elég arra, hogy külön tartalmi iparág épüljön a várakozásokra. A 160 milliós látogatottságú imdb.com moziportál egyszerűen megszavaztatja a közönséget. A Huffington Post és David Rotschild közgazdász már tudományos eszközöket vet be, és az elnökválasztásokon használt statisztikai kelléktárral próbálják felmérni, ki kapja meg az aranyszobrot.
Máris látszik, hogy a közönség ízlése némiképpen eltér a tudományos várakozásoktól. Az imdb.com közönsége a Django elszabadulnak adná a legjobb film díját, míg a szakemberek az Argó-akciót (r.: Ben Affleck) és a Lincolt (r.: Steven Spielberg) tartják esélyesnek.
És Ön kire fogadna?
Legjobb film
Ez a legnagyobb játéktér, itt bukik a legtöbb kombináció, itt fizetnek a legjobban a merész tétért. Érdekes eljátszani a gondolattal, mi történt volna, ha a már felvett anyagokat egy számítógépes vírus összekeverte volna, és a Django elszabadul főcíme után a Zero Dark Thirty - A bin Laden hajsza) kockái következnének, majd Samuel L. Jackson az egyik polgárháborús kulisszából átsétálna ugyanabba a korba, de a Lincoln díszletébe. A vágással Tarantinót kell megbízni, neki ez kézügyesség.
Nincs semmiféle információ arról, hogy a Lincoln méretű vásznaknak több szerelmese lenne az Akadémia tagjai között, mint a finom, szeriőz munkáknak, amilyen a fájdalmas Szerelem (r.: Michael Haneke) és a vicces philadelphiai mániákus capriccio, a Napos oldal (r.: David O. Russel).
A nyomorultak (r.:Tom Hooper) esélyeit rontja, hogy döntően a zenei tartalma miatt nominált film (Chicago) jó régen nyert, erősíti viszont, hogy a rendezője A király beszéde óta nagyon szem előtt van. Az Oscarnak nincs ellenére, ha egy filmet olyan történet működtet, ami a valóságban aligha így esett meg, ebben Az Argo-akció és a Pí élete esélyei kiválóak, az előbbié a kiválónál is jobbak. Bármelyik is nyer a kettő közül, érdemes lesz nézni Steven Spielberg arcát, aki korábban mindkét forgatókönyvet olvasta és mindkettő rendezését visszautasította.
Legjobb rendezés
Teljes az átfedés a legjobb filmért indulók mezőnyével (ott kilenc jelölt van, itt csak öt, és Quentin Tarantino nincs köztük), de arról szó nincs, aki ott nyerhet, az itt bukik – és fordítva. Michael Haneke a kortárs film Ingmar Bergmanja - ha a magát komolyan vevő szakma úgy érzi, van egy kis tartozása Bergmannal és minden megérdemelte-de-nem-kapta-meg rendezővel szemben, most törleszthet. Amennyiben hiszünk kedvenc hollywoodi jóspolipunk, Návai Anikó szimatában, az kizárt, hogy olyan rendező nyer, akivel ő nem készített interjút.
Pedig, meg mernénk esküdni, David O. Russell, akinek már két éve volt egy legjobb rendező jelölése A harcosért, ezúttal a legnagyobb esélyes. Ang Lee és Spielberg kiesik, mert unalmas, hogy mindig ők, az ifjú Benh Zeitlinnek (A messzi dél vadjai) óriási megtiszteltetés, hogy több kategóriában is érdekelt. Valószínűleg nem fogja meglepni, ha nem ő nyer – a fogadóirodák neki adják a legkisebb esélyt -, hiszen éppen a hvg.hu-nak nyilatkozta: nem szeretne a filmipar részévé válni.
Legjobb férfi színész
Kell lenni egy megvalósítható tervnek, ami természetesen kizárólag arra jó, hogy eltérjenek tőle. A megvalósítható tervek gyengéje ugyanis az, hogy nincs benne a filmekhez szükséges dramaturgiai csavar.
Ha ilyen nincs, a szerep nehezen játszható. Teljesen mindegy, hogy valami nagyon súlyos belső zűrből vezet egy privát út a napos oldal felé; vagy egy álom beteljesítése a cél, ami szabadságról, egyenlőségről és testvériségről szól; esetleg egy masszív szélhámosságról, amiben túl sokan hisznek ahhoz, hogy igaz legyen; talán egyszerűen arról a képtelenségről gondolkodunk el látványosan, hogy egy zuhanásba álló gép megmenthető, akkor is, ha előző éjjel a pilóta ivott és kábítószerezett.
Öt színész egyféleképpen próbál kitörni szorult helyzetéből: Bradley Cooper (Napos oldal) elhagyja a másnapos zsánert, Hugh Jackman (A nyomorultak) rendezői felkérésre énekórákat vesz, és mer énekelni. Daniel Day-Lewis (Lincoln) olyan nagy színész, hogy meg sem sértődik, ha véletlenül még sem ő kapná. Denzel Washingtonnak (Kényszerleszállás) Cooperrel ellentétben még nem volt meg a másnapos zsáner, maga is kíváncsian várja, mennyit ér pusztán az a tény, hogy most már ez is megvan. Joaquin Phoenix-et (The Master) nem láttuk, de az elég biztató, hogy a szcientológusoknak nem jött be.
Legjobb férfi mellékszereplő
Az epizódszereplők a stáblistán három méteres távolságból követik a főszereplőt, de ha a vásznon nem lennének a hős közelében, sok film semmit nem érne. Általában nem igaz, hogy a főszereplőkből lesznek a legjobb mellékszereplők, de azért előfordul.
Robert De Niro megtette azt a szívességet, hogy elment bohóckodni a Napos oldalba. Alan Arkin, a nagy háborús drámák után elszegődött fáradt hollywoodi producernek, Tommy Lee Jones a Lincolnba érvelni az elnökkel szemben. Az mindig izgalmas, ha Philip Seymour Hoffman ráér, az ilyesmiből általában valami jó sül ki. Versenyben van még a vadnyugat legjobb fogorvosa, Christoph Waltz. Őt a Becstelen brigantyk (2009) előtt senki nem ismerte, élte az osztrák színészek unalmas és nyugodt életét. És tessék, a Django elszabadul nélküle 100 perccel rövidebb lenne.
Legjobb női mellékszereplő
Anne Hathaway állítólag éppen erről álmodott. Színésznői karrierjét úgy képzelte el – mondja az urbánus legenda - , hogy A nyomorultakban eljátsza Fantine-t és még Oscart is kap érte. Hathaway akár valóra is válthatja ezt az álmot idén, ugyanis minden fontosabb becslés, felmérés, statisztika igen magasra helyezi az öt fős versenyben. A Huffington Post egyenesen 99%-ra becsüli az esélyét. Az imdb.com közönségének szintén ő a favoritja.
Pedig Helen Hunt A kezelés (The Session) című filmben elegáns, Sally Field Mrs Lincolnként igazi tragika, Jackie Weaver csendes humora és elegáns alakítása csak Judi Denchéhez mérhető. Amy Adams... nos, a szerep a The Master című filmben (nálunk még nem mutatták be) túl sok esélyt nem ad neki. Hathaway ezek szerint jó stratéga is: nem elég jól alakítani, akadnak szerepek, amelyek egyszerűen nagyobb mozgásteret biztosítanak. Beleválasztott.
Legjobb női főszereplő
Két tavalyi film tette meg a közönség és Hollywood kedvencévé a kislányosan dögös Jennifer Lawrence színésznőt: az Éhezők viadala már könyvként is csúcssikernek számított, a filmet a könyvrajongók misszionáriusként terjesztették. E moziban Lawrence még egy hamvas gyilkost alakított, aki a természetvédelmi tinédzser arénában életéért küzdve íjjal vadászta le a felső tagozatosokat, míg az alsósokat tyúkanyóként védené... ha nem halnának darwini halált.
A jelölést azonban a Napos oldal hozta el. Mintha egy másik színésznő lenne, el is gondolkodik a néző a film kezdetén, honnan ismerős a sötét, gyászoló, fiatal rendőrözvegy. Az átváltozás önmagában is díjzáport érdemelne.
Lawrencehez képest a további négy jelölt közül még Emmanuelle Riva, a Szerelem mellékszereplője kapott valami esélyt arra, hogy igazi színésznői munkát végezzen. De mivel a film maga kevésbé az amerikaiakhoz szól, ezért pici az esély rá, hogy Lawrencehez mérhető az alakítás.
A Zero Dark Thirty - A bin Laden hajsza főszereplőnője, Jessica Chastain a kritikákban kap hideget és meleget, a brit sajtó kifejezetten laposnak ítéli az alakítást. Naomi Watts felejthetőt nyújt egy felejthető filmben (A lehetetlen). Quvenzhané Wallis, a 10 éves versenyző (A messzi dél vadjai) pedig - akárcsak a mű rendezője - már a jelöléssel is csodálatos eredményt ért el. Ráér még Oscart nyerni.
Legjobb adaptált és eredeti forgatókönyvek
A forgatókönyv nevezések már stratégiai jelentőségűek. Inkább filmek kapják, kevésbé az írók, eltekintve néhány nagyon kivételes esettől, mint amikor Tarantino, a Coenek vagy Woody Allen is a rajtvonalhoz áll. Mivel a filmek kapják (igaz, az író veszi át), ezért szoros összefüggésben állnak a fődíj megítélésével. A forgatókönyv sikere már a fődíj hőmérője.
De mit jelent egy forgatókönyv-siker igazából? Akadnak olyanok, akik a forgatókönyv sikerét egyenesen arányosnak tartják a legjobb film győzelmével. Szerintük koncentrálódnak a szavazatok: akinek az Argo-akció a kedvenc mozija, az a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában is neki ítélné az aranyszobrot.
Mások szerint éppen fordítva: a győztes könyv idén éppenhogy csökkenti a legjobb film díjának esélyét. Mégpedig azért, mert idén nagy, amerikai történelmi eposzok versenyeznek, így az élen járó Lincoln és Argo kioltják egymást. Inkább megoszlanak ezek a szavazatok, vagyis aki favorizálja az egyiket, az esélyt szeretne teremteni a másiknak is, egy díjat ítél ide, egy díjat oda.
A Huffington becslései szerint az adaptált forgatókönyvet az Argo nyeri el, magasan vezet a Lincoln előtt. A Napos oldal és a Pi élete a kanyarban sem járnak, ami az esélyeket illeti.
A legjobb eredeti forgatókönyv kategóriában a legmagasabb elvárást a Django elszabadul Tarantino történettel szemben támasztják. Az amerikai filmeposz mezőny harmadik filmje (Argo és Lincoln) a Zero Dark Thirty – A bin Laden hajsza csak másodikként oson a véres western mögött. Méltatlanul lemaradt a becslések között a Holdfény királyság, Wes Anderson és Roman Coppola írók felnőtt meséje gyerekekkel a főszerepben.