Korabeli Shakespeare-dalokból és a nagy drámaíró szövegeinek későbbi zenei feldolgozásaiból állította össze hétfő esti dalestjét Birta Gábor.
A kontratenor Stuttgartban Hamari Júliánál végezte tanulmányait, repertoárján barokk és 20. századi darabok sorakoznak. A budapesti operaházban Händel Xerxes című operájának Arszamenész szerepében debütált.
Ezúttal mentorával, Nicholas Claptonnal együtt lép fel, aki az angol Királyi Zeneakadémia énektanára és a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem vendégprofesszora is. Az angol énekest varázsos hangja és pazar énektechnikája emelte a kontratenorok legjobbjai sorába. Fellépései éppolyan emlékezetesek, mint a BBC-nek összeállított sorozata a barokk kor ünnepelt hangcsodáiról, amelyben Caffarelli, Cusanino, Farinelli, Senesino és a többi híres kasztrált (castrato) énekes művészetét mutatta be. Talán kevésbé ismert, hogy négy évvel ezelőtt zenei útikönyvet is írt Budapestről.
„A kontratenor a mellrezonancián keresztül felerősített fejhang, szakszóval falzett, ami azt jelenti, hogy a szép hangképzéshez mindkettőre szükség van” – magyarázta Birta a HVG-nek. Éneklés közben ugyanakkor a kontratenor hangszalagjának csupán a vékonyabbik felét használja és olyan hangfekvésben énekel, amely képessé teszi akár a kasztráltaknak írott kompozíciók hiteles előadására is.
A castratókat kisgyermekkorban kiherélték, ezzel megakadályozták a gégefő növekedését és a mutációt. Ennek köszönhetően maradt meg hangjuk gyermeki csengése, amihez a mellkas erejének növekedésével a különleges énektechnika járult. Hihetetlen levegőtartalékokkal rendelkeztek. Farinelli képes volt például hatvan másodpercen keresztül énekelni egyetlen levegővel, miközben óriási tüdeje és kicsiny gégefője a legnehezebb futamok bravúros tolmácsolását is lehetővé tette.
A kontratenorok mostani közös hangversenye az Óbudai Társaskörben több szempontból is kuriózum. Shakespeare korát megidéző efféle programra ugyanis alig van példa, ráadásul több kontratenor is csak ritkán hallható együtt egy estén. Továbbá számos darab most hangzik el először kontratenor tolmácsolásában és némelyik magyarországi bemutatóként. Még a kíséretet ellátó Balog József zongoraművész is szolgál ilyen premierrel, amikor Lisz-Mendelssohn-Horowitz Szentivánéji álom parafrázisát tolmácsolja. A hangverseny végül tisztelgés a 100 éve született angol énekeslegenda, Alfred Deller előtt, akire sokan a 20. századi kontratenorok keresztapjaként tekintenek.
Farkas Ferenc az Ahogy tetszik című vígjátékhoz komponált dalai adják meg a felütést a koncerthez, ezt Henry Purcell kompozíciói és tradicionális 16. századi dallamok (Greensleeves) követik, majd a Hamlet, az Othello és a Vízkereszt dalai következnek. Lesz meglepetés ária is a Hamlet első zenei feldolgozásából, végül slágerszámmal zárul a koncert: az amerikai Cole Porter Kiss me Kate (A makrancos hölgy) című musicaljének fülbemászó részletét tolmácsolják a kontratenorok.