2012. december. 21. 13:24 MTI Utolsó frissítés: 2012. december. 21. 13:22 Kult

Bombás installáció lesz a képzőművészeti biennálén a magyar pavilonban

Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel (kurátor Uhl Gabriella) című kiállítása képviseli Magyarországot az 55. Velencei Képzőművészeti Biennálén, ahol a tervek szerint Mátrai Erik képzőművész Gömb című munkája is bemutatkozhat 2013. június 1. és november 24. között.

Gulyás Gábor nemzeti biztos október 1-jén hirdette meg az 55. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás magyar pavilonjában rendezendő kiállítás megvalósítására kiírt pályázatot. A december 2-ai beadási határidőig tizenkilenc érvényes pályamű érkezett be; korábban soha ennyi művész nem vett még részt a világ egyik legjelentősebb nemzetközi seregszemléjének tartott biennále magyar részvételére kiírt pályázaton.

A magyar részvételt szervező Műcsarnok által az MTI-hez pénteken eljuttatott közlemény szerint Asztalos Zsolt mellett Benedek József a Folyamatok és dimenziók; a Block Csoport a Folyékony látomás (kurátor Jozef Cseres); Bujdosó Attila, Csík-Kovács Zoltán, Jop Japenga és Sipos Melinda a Levegő-projekt; Czibor Éva a Cím nélkül; feLugossy László a Vezethetetlen (kurátor Beöthy Balázs); Halász András és Károlyi Zsigmond a Két festő; Jónák Tamás a Cím nélkül; Kokesch Ádám a Modul (kurátor Fenyvesi Áron); Koronczi Endre a Dal a meghiúsuláshoz (kurátor Frazon Zsófia); Kulinyi István az Egy város lenyomatai (kurátor Kiss Mónika); Elisabeth Ledersberger-Lehoczky a Quo vadis; Janos Schaab Molnar az "isujets"; Ősz Gábor A kép terminológiája (kurátor Marc-Oliver Wahler); Reigl Judit az Ikarosz álma (főkurátor Germain Viatte, társkurátorok Makláry Kálmán és Jean-Jaques Salgon); Szombathy Bálint, Minyó Szert Károly, Robitz Anikó és Szemző Tibor a Fotószuprematisták; Tamás Klára a Monumentális idők (kurátor Miskolczi Tibor); Tasnádi József A nagy pillanat (kurátor Farkas Viola), Várnai Gyula pedig a Sötét anyag (kurátor Hornyik Sándor) című kiállítás tervével pályázott.

A zsűri tagjai Gulyás Gábor mellett Bartusz György képzőművész, művészeti író, akadémikus, egyetemi tanár; Bordács Andrea esztéta, az Új Művészet szerkesztője, a Nyugat-magyarországi Egyetem docense; Boros Géza művészettörténész, az Emmi Művészeti Főosztályának vezetője; Keserü Katalin művészettörténész, akadémikus, egyetemi tanár; Készman József művészettörténész, a Műcsarnok vezető kurátora; Sturcz János művészettörténész, egyetemi tanár, a Magyar Képzőművészeti Egyetem tanszékvezetője, valamint Újvárossy László képzőművész, művészeti író, egyetemi tanár voltak.

Az értékelés két szakaszban történt: a zsűri a tervek tanulmányozása, majd a jelentkezők prezentációját meghallgatva egy szűkített mezőnyt választott, amelybe Asztalos Zsolt; a Block Csoport; Bujdosó Attila, Csík-Kovács Zoltán, Jop Japenga és Sipos Melinda; feLugossy László; Halász András és Károlyi Zsigmond; Kokesch Ádám; Koronczi Endre; Ősz Gábor; Reigl Judit; Szombathy Bálint, Minyó Szert Károly, Robitz Anikó és Szemző Tibor, valamint Várnai Gyula pályázata került be.

Mint a közlemény felidézi, a zsűri nagyra értékelte Reigl Judit műveinek bemutatási szándékát, álláspontja szerint azonban a magyar pavilonban továbbra is a feltörekvő kortárs magyarországi képzőművészet bemutatására érdemes a hangsúlyt helyezni, továbbá az épület technikai adottságai is jelentősen elmaradnak egy korszerű művészeti kiállítóhely adottságaitól. A nemzeti biztos ugyanakkor saját hatáskörében hivatalosan kezdeményezi a biennále főkurátoránál, Massimiliano Gioninál Reigl Judit meghívását a rendezvény központi tárlatára.

A pályaművek közül a bírálók kiemelkedőnek ítélték Kokesch Ádám, Várnai Gyula, Asztalos Zsolt, a Block Csoport és Ősz Gábor projektjeit, ezek közül Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel című pályaművét értékelték a legjobbnak.

A zsűri véleménye szerint Asztalos Zsolt következetesen végiggondolt és a végletekig lecsupaszított, de éppen így líraian emlékezetes projektje egyaránt kapcsolódik hazai és nemzetközi kontextusokhoz. Mivel a tervezett kiállítás formai és bölcseleti kérdéseket egyaránt több síkon jelenít meg, a biennále nagyközönsége számára is befogadhatóvá és érthetővé teszi a témáját.

Mint a bírálók kiemelték: "az I. világháború óta szerencsésen megtalált különböző bombák, lövedékek, gránátok (amelyek abszurd módon 'szemre tetszetősek', önmagukban design tárgyak) egy 'hiba' folytán selejtessé váltak, mintegy megtagadták a sorsukat. (A fel nem robbant bombák lelőhelyeit mind magyar, mind világtérképen megtekinthetik majd a látogatók.) Ezzel emberek életét 'mentették' meg, miközben jelenvalóságuk, létük folyamatos fenyegetést jelent, feszültséget kelt".

A biennále magyar pavilonjában egy olyan installációt tekinthetnek majd meg az érdeklődők, amely kompaktságával, metaforikusságával és tágas gondolati horizontjával egyaránt kapcsolódik a 20. század történelmi traumáihoz, valamint a jelenkori magyar és európai társadalmi feszültségek közvetlen eredőihez - áll az indoklásban.

Gulyás Gábor a pályázattól függetlenül kezdeményezte Mátrai Erik képzőművész Gömb című munkájának kiállítását a biennále ideje alatt, de a hivatalos programon kívül, egy velencei szakrális helyszínen. Ennek szállítását, installálását, majd bontását a magyar pavilon kiállításával azonos időben végzik el a Műcsarnok munkatársai, így az számottevő többletköltséggel nem jár.

Valamennyi pályamű digitális változata 2013. január 4-től elérhető a www.velenceibiennale.com oldalon.

Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.