Egy film akkor jó és izgalmas, ha a határok átlépéséről tudósít. Vígjáték, dráma és szatíra is látható a péntek estétől november 21-éig a budapesti Puskin moziban rendezett Izraeli Filmhéten.
A nemrégiben zárult Verzió Emberi jogi dokumentumfilm fesztivál fődíját egy közösen alkotó palesztin-izraeli páros, Emad Burnat és Guy Davidi munkája nyerte. Az Öt törött kamera egy Ramallah melletti településen játszódik, pontosabban, dokumentumfilmről lévén szó: ott történik. Emad Burnat a fia születése napján vásárolt kamerája nem csak a boldogság megismételhetetlen pillanatit rögzíti, hanem azt is, ami néhány kilométerrel távolabb, a palesztinok és az izraeliek között épülő fal körül történik.
Az Öt törött kamera sikere jó felütés a Puskin moziban november 16-án kezdődő Izraeli Filmhét programjához. A válogatásban az izraeli mozikban az elmúlt időszakban nagy érdeklődést keltő 11 film, köztük rangos díjakkal elismert darabok láthatóak. Az eseményt a párkapcsolatok krízis helyzeteire fókuszáló filmek nyitják. A szíriai menyasszony akár par excellence vígjáték is lehetne, olyasféle blődség, mint a Bazi nagy görög lagzi: tudósíthatna az egymás mellett létező kultúrák megtermékenyítő sokszínűségéről meg arról, hogy a szerelem előbb utóbb mindent megold. Eran Riklis filmje azonban inkább keserű vígjáték arról, hogy a szerelem csak bonyodalmakat okoz attól a pillanattól, amikor Mona elhatározza, feleségül meg egy szíriai tv-sztárhoz.
A fiatal páron kívül senki nem boldog, mert a származásuk, az előítéleteik, a gyanakvásuk annyira erős, mint az izraeli-német-francia kooprodukcióban készült Tágra nyílt szemek figuráinak. Haim Tabakman a modern, kozmopolita, toleráns és nyitott izraeli társadalmat mutatja be, már ami a sztori felütését illeti, hogy aztán egy különleges szerelmi történeten keresztül sokkal inkább ezek hiányáról szóljon. A kulissza – egy családi vállalkozásban működő kóser hentes üzlet – az európai nézőt egyébként is meglepi, az pedig hol megbotránkoztató, hol lírai, máskor pedig bizarr, miként reagál az ortodox közösség egy olyan szituációra, amikor valaki közülük a szerelem alternatív lehetőségei közül választ. Akár olyan áron is, hogy át kell gondolkodnia a család sérthetetlenségéről és érinthetetlenségéről alkotott nézeteit.
Választás elé állítja a hétköznapokat megzavaró, a személyes sorsokat befolyásoló múlt a Tábortűz szereplőit is. Egy negyvenes éveiben járó asszony büszke két lányára, ám kiderül: két gyönyörű tinédzsert – közülük az egyiket valami olyasmivel gyanúsítják meg, mint a Cha-cha-cha főszereplőjét – felnevelni még nem elegendő teljesítmény, pláne, ha az embernek más ambíciói vannak. A legfontosabb kapcsolatokat mérgező rivalizálásról szól a legjobb idegen nyelvű film Oscar-díjára jelölt Lábjegyzet: a drámában egy apa és fia versengését mutatja be Joseph Cedar, azokat a bonyolult relációkat boncolgatva, amely a csodálattól az irigységen át a gyűlöletbe vezet.
Az Izraeli Filmhét lezárásaként november 22-én klasszikus munka kerül a Puskin vásznára. Eli Cohen rendező Aviya nyara című díja nyert San Remóban, két főszereplője pedig Berlinben megkapta legjobb színészeknek járó elismerést. A Aviya nyara az ötvenes években játszódik, amikor a holokauszt túlélői gyanakvóan figyelnek mindenkit, aki a környezetükben akar letelepedni. Az esemény vendége lesz Gila Almagor, a filmet ihlető önéletrajzi könyv szerzője.
Részletes program: http://puskinmozi.hu/programok/izraeli-filmhet-november-16-21