Kult Gát Anna 2012. augusztus. 02. 13:25

„A színészeim hülyeségeiből is dolgozom”

Egykor Alfonzó és Kabos játszotta a Szerencsés flótást, a vígoperettet. Most a TÁP, HOPPart, Katona, Budapest Bár és a FÜGE a Városmajori Szabadtéri Színpadon frissíti fel a régi jeleneteket. Interjú Vajdai Vilmossal, a darab rendezőjével.

Augusztus 2-án, 4-én és 7-én a közönség különleges előadást láthat a Városmajori Szabadtéri Színpadon: Vajdai Vilmos, a TÁP Színház alapítója és vezetője a HOPPArt, a Budapest Bár és a Katona József Színház színészgárdája közreműködésével egy elfeledett operettet dolgoz fel. Ha nyár, akkor káosz, humor, pénz és zene!

hvg.hu: Vajdai Vilmos operettet rendez, ráadásul szabadtéren. Hogy kezdődött ez az egész, és tényleg valami teljesen újra számítsunk-e?

Vajdai Vilmos: A Városmajori Szabadtéri Színpad megkereste a FÜGE alternatív színházi szervezetet. Akkoriban az Orfű Fesztivál felkérésére gondolkodtunk egy operetten a Budapest Bárral. Az végül nem valósult meg, viszont az együttműködés terve megmaradt, így bennük gondolkodtam, amikor már a Városmajor számára kerestem darabot. Egy ismereten darabra, a Szerencsés flótásra esett a választás – azt hittem, könnyű lesz

Buhari Judit

hvg.hu: Tehát több buktatót rejt a projekt, mint amire számított?

Vajdai Vilmos: Ez az első alkalom, hogy a Budapest Bárral dolgozom, amiről már volt szó korábban is. A darabban szerepel a zenekar, de Németh Juci, Behumi Dóri, Kollár-Klemencz Laci is, illetve a TÁP-os, HOPPartos színészek és Katonás kollégák. Azt viszont tudni kell, hogy zenészekkel nem könnyű dolgozni. Gyakorlatilag az egész szereplőgárdánk a főpróbán lesz először egyben együtt! Nyár van, mindenkinek egy csomó koncertje van, és igenis hamar előjönnek a színész és a zenész életmódja közötti különbségek. Bonyolult a próbák összeegyeztetése, és az előadásoké is az lesz, amikor majd szeptemberben átvisszük az előadást a Tháliába. Főleg, hogy a magyar színházi szervezés épp a tűrőképessége határán van, és minden színész mindenfele játszik…

Buhari Judit

hvg.hu: A Szerencsés flótás korabeli feldolgozásaihoz nyúltak vissza? Maradtak pl. felvételek?

Vajdai Vilmos: Az eredeti, 50-es évekbeli előadásból (ebben Alfonzó és Kabos szerepelt pl.) csak két kottát találtunk meg. A későbbi, 60-as évekbeli feldolgozást vettük alapul, ennek léteznek hangfelvételei. Ebben egyébként Bodrogi és Váradi Hédi játszott.

hvg.hu: A darab alcíme „kortárs operett”. Stílusgyakorlat ez az ön számára? Vagy éppen ujjgyakorlat?

Vajdai Vilmos: Persze, ki akartam próbálni ezt a műfajt is. Amúgy nem szoktam nyáron dolgozni, de ezt elvállaltam, hogy ezekkel az emberekkel dolgozhassak. A Szerencsés flótás egy könnyű kis darab, ami a Vidám Színpadon ment. Az elején kicsit meg is ijedtem, hogy mennyire egyszerű és primitív. De mivel a szerzők értették a dolgukat, bár a végeredmény számukra csak ujjgyakorlat lehetett, azért sok kibontatlan, kidolgozatlan értéket rejt a szöveg. Ezek a munkafolyamat során fokozatosan előjöttek, és így megtaláltam benne a saját világomat. Szóval kortárs operett ugyan, de a zene, a látvány, a vetítés, a humor – hasonló eszközökkel dolgozom itt is, mint a korábbi előadásaimban.

Buhari Judit

hvg.hu: Társadalmi szatírát láthatunk majd a színpadon? Vonatkoztat a mára?

Vajdai Vilmos: Inkább az emberi kapcsolatokat vizsgáljuk. Hogy van a szerelem meg a pénz, és ez a kettő hogyan viszonyul egymáshoz. Aktuális lesz, ahogy mindig aktuális, amikor egy fiú meg egy lány találkozik.

A Szerencsés flótás egy lelkileg sérült ember jellemfejlődéséről szól – aki belső vívódásain keresztül ismeri meg a barátságot és válik egészségessé. Aztán vagy megtalálja a szerelmet – vagy nem…

hvg.hu: Aktuális-e a darab humora, vagy kellett ezen dolgozni?

Vajdai Vilmos: A darab humora a bemutatókor még nagyon erőteljes lehetett, ma viszont tényleg pont olyan, mint egy vérbeli Vidám Színpad-közvetítés. Úgyhogy ezen dolgoznunk kellett.

hvg.hu: Épít a színészi improvizációra?

Vajdai Vilmos: Igen, ez nagyon fontos. A színészek hülyeségeiből is dolgozom! Az ő véletlenül elejtett szavaikat, a darabról, a szövegről, a karakterről tett megjegyzéseiket előszeretettel gyúrom bele az előadásokba.

Buhari Judit

hvg.hu: Azt mondják, jellemző a munkamódszerére a nyitott műhelymunka…

Vajdai Vilmos: Persze, de ha tehetném, saját, zárt társulatom lenne! De ez egyre inkább lehetetlen. Folyamatosan pályázunk, de most szinte minden alternatív színház minimum szünetet tart – magyarul a tönk szélére került. Mi jól spóroltunk, még erre az évre kitart a pénzünk, de hamarosan megszűnik majd az ún. hatos kategória, és hogy azután mi lesz, nem tudom…

Az egy jó dolog, hogy a Városmajor nyitott felénk – de ebben nyilván az is benne van, hogy nekik sincs túl sok pénzük már, és az alternatívok olcsóbbak.

hvg.hu: Vannak válságforgatókönyvek?

Vajdai Vilmos: Most úgy néz ki, hogy lesz egy alternatív központ a Széna tér közelében…

hvg.hu: Szabadtér, operett, TÁP Színház? Ki a közönsége egy ilyen újszerű felállásnak?

Vajdai Vilmos: Na, azt nem tudom. De már majdnem minden jegy elfogyott, úgyhogy ezek szerint van.