2011. december. 29. 20:16 MTI Utolsó frissítés: 2011. december. 29. 20:08 Kult

Összevesztek a Szent Annát restauráló szakértők

Két kiváló szakértő, Jean-Michel Cuzin és Segolene Bergeon Langle távozott a Leonardo da Vinci Szent Anna harmadmagával című festményét restauráló tudományos bizottságból, mert nem értett egyet a helyreállítás irányvonalával.

"A Louvre nem kommentálja a két ember távozását" - közölte a párizsi múzeum egyik szóvivője csütörtökön, megerősítve ugyanakkor, hogy a két szakértő távozott a remekmű restaurálására létrehozott bizottságból, amelynek munkálatai kiváltották egyes szakértők aggodalmát.

Ezekről az aggodalmakról októberben a Journal des Arts című folyóirat is beszámolt, amely szerint az "eredetileg tervezettnél beavatkozóbb jellegű eljárás nagy veszélyeket jelent a műre nézve".

Vincent Pomarede, a Louvre festészeti osztályának igazgatója elutasította a vádakat, és hangsúlyozta, hogy nem teszik ki veszélynek a reneszánsz remekművet. "Nem közelítjük meg a festékréteget. ... Rendkívül óvatos restaurálási eljárást választottunk" - mondta. "Ma sincs semmilyen új elem" - mondta csütörtökön a szóvivő. A két szakértő, akik bedobta a törülközőt, nem volt elérhető.

Segolene Bergeon Langle, aki referenciaszemélyiségnek számít a restaurálásában, a kulturális örökség vezető restaurátora és a Francia Műalkotások Restaurálásának Intézete volt igazgatója. Jean-Pierre Cuzin a Louvre festészeti osztályának volt restaurátora.

A Szűzanyát, Szent Annát és a gyermek Jézust ábrázoló, fatáblára festett képet, amelyet Leonardo da Vinci (1452-1519) 1503-ban kezdett el festeni Firenzében, és amely művész érett korszakának kiemelkedő alkotása, soha nem fejezték be.

A hosszú megfontolás és kutatás után 2009-ben eldöntött restaurálás 2010-ben kezdődött meg. A munkálatokkal a Louvre épületében működő Franciaországi Múzeumok Kutatási és Restaurálási Központjával kapcsolatban álló restaurátort, Cinzia Pasqualit bízták meg. A festményt Leonardo da Vinci vitte magával Franciaországba élete végén. A festő halála után a kép I. Ferenc francia király gyűjteményébe került. A XX. század második felében a képet egy "tempura muzzi" nevű anyag segítségével restaurálták, amely rosszul öregedett és foltokat hagyott a képen.

"A szó szerinti értelemben vett restaurálás befejeződött, és most tartunk az újralakkozásnál. A kép 2012 márciusától egy nagy kiállításon ismét megtekinthető lesz a nagyközönség számára - mondta a szóvivő.