Kult 2011. július. 01. 13:28

Mit kerestek rózsaszín tüllben a magyarok Brüsszelben?

Az unió fővárosa az utóbbi fél évben temérdek magyar vagy magyarokkal közösen szervezett kulturális eseményt hozott tető vagy a szabad ég alá. Összegyűjtöttük a számunkra legemlékezetesebb programokat.

Sikerrel vette az akadályt a magyar elnökség kulturális kommandója. A Brüsszeli Magyar Kulturális Intézet által összefogott, de temérdek hazai, belga és egyéb európai szervezettel együtt megvalósult 260 program sikeresen szólított meg a brüsszeli magyaroknál jóval szélesebb nemzetközi közönséget. Ráadásul Belgium mellett számos programnak adott otthont Luxemburg és Hollandia is.

Elnökségi záróesemény Brüsszelben
Maksi Barsi / Google

Ezzel a hvg.hu-nak nyilatkozó európai művészeti menedzserek szerint hazánk jól képviselte a magyar kultúrát Európa fővárosában. Mindezt úgy, hogy olyan Magyarországon ismert művészeknek kellett fellépési és kiállítási lehetőséget biztosítani, akiknek nincsenek külföldi referenciáik – mutatott rá Reményi Krisztina, a Brüsszeli Magyar Intézet vezetője.

Következzen hat, szigorúan szubjektív szempontok alapján kiválasztott kulturális program.

Új érkezések: nyolc kortárs magyar művész kiállítása, Bozar szépművészeti palota

A kiállítás látogatóit kortárs magyar művészek alkotásai és installációi szórakoztatták, amit Forgách Péter fogott össze kurátorként. Kezdésként Benczúr Emese nagyméretű textilinstallációi vezették be a látogatót az igen változatos termekbe. Kicsiny Balázs, Bukta Imre és Várnai Gyula vizuális költészete vitte tovább az érdeklődőket, emellett Drozdik Orshi, Gerhes Gábor és Szilágyi Lenke művei is láthatóak voltak. A magyar népi alkotásokból merítő képektől az ejtőernyőbe csavarodott bukósisakos gladiátorig színes volt a paletta. Összességében a Forgách Péter rendezte Duna Exodus installáció bizonyult a legerősebbnek, ami két ellentétes irányú menekülést mutat be - a Palesztinába menekülő kelet-európai zsidókét és a Besszarábiából menekülő emigráns német parasztokét  -, hogy végül az egészet a Duna történelmi szerepéről való gondolkodásról szóló harmadik fejezet zárja le.

Bornemisza Géza műve
brussels.be

Magyar Vadak (Dialogue de Fauves), brüsszeli Városháza

A múlt század kezdetén alkotott magyar festői kör ötven vásznának adott otthont a Brüsszel főterén lévő Városháza kiállítóterme. Az ahogy anno egy évszázada, most is francia kortárs alkotókkal párban kiállított festményeket Rockenbauer Zoltán és Barki Gergely válogatta össze. Boromisza Tibor, Berény Róbert, Czóbel Béla, Dénes Valéria, Galimberti Sándor, Huszár Vilmos, Iványi Grünwald Béla, Márffy Ödön, Perlrott Csaba Vilmos, Rippl-Rónai József, Tihanyi Lajos és Ziffer Sándor képei a fauvizmus mellett magukon hordozták a kor közép-európai sajátosságait is. A kiállításnak helyet adó városháza közlése szerint a nyolcezer látogatót vonzó rendezvény nagyjából négyszer több embert érdekelt, mint a korábbi hasonló kiállítások.

Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar, Ránki Dezső koncertje - a soros magyar EU-elnökségi kulturális programok hivatalos megnyitója, Bozar szépművészeti palota

Két teltházas koncertet adott a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és Énekkar Kocsis Zoltán vezényletével, Mátyás Antal kórusdirigálásával és Ránki Dezső zongorajátékával. A Schmitt Pál köztársasági elnök és Mathilde belga hercegnő által a királyi páholyból meghallgatott megnyitó estjén a magyar, belga és EU-s himnusz után Liszt- és Bartók-darabok csendültek fel.

A Baltazár Színház, a Jelszínház és a Pécsi Pszichiátriai Intézet kiállítása

A Baltazár Színház társulata
eu2011.hu

Kulturális szinten mindenképp igaznak bizonyult az “erősebb Európa, emberibb dimenzióval” elnökségi mottó. Sikerrel mutatkozott be Brüsszelben a Baltazár Színház, Magyarország egyetlen olyan hivatásos színtársulata, amely értelmi sérült színészekből áll. A Szép Ernő műveire épülő Fiúk, lányok című előadás a Brüsszeli Magyar Intézetben kapott helyet. Hasonlóképpen január végén sikerrel debütált a belga fővárosban az Ergo Sum jelszínház, amelynek tagjai a jelnyelvi és a színészi kommunikáció ötvözetével a megértés lehetőségeit boncolgató Szembenállók című darabjukat vitték színpadra. A mű a siket szülők halló gyereke és halló szülők siket gyereke közötti kapcsolatokat tárja fel a nézőknek. Végül szintén hazai - valamikor volt - fogyatékkal élők kerültek reflektorfénybe a Pécsi Pszichiátriai Intézet gyűjteményéből összeállított, az art)&(marges galériában áprilisban megrendezett kiállításon. A rendezvényen főként az 1918 és 1945 között a Pécsi Pszichiátriai Intézet ápoltjai által készített műveket mutatták be.

Balkan Traffic Festival, Bozar

Az évek óta nagy sikerrel zajló, a balkáni műfajoknak illetve kortárs értelmezésüknek teret engedő Balkan Fesztiválon az eddigieknél is több magyar fellépő játszhatott április közepén. Idén a Söndörgő, Vlogh Kálmán, a Limeberger Family és a Mikropódium szórakoztatta a nagyérdeműt.

Ensemble Linea, koncert, Belga Királyi Konzervatórium

Tüllbe és fodrokba fúló rózsaszín rokokó ruhakölteményekbe öltözött performerek színesítették a március végi modern magyar klasszikus műveket felvonultató Ensemble Linea koncertestet. Az este folyamán Eötvös Péter, Ligeti György és Bartók Béla darabjai tették próbára a kortárs klasszikus zene kedvelőinek zenei nyitottságát.

+1 Huszárnak öltöztetett pisilő kisfiú, Brüsszel

Nincsen brüsszeli kulturális évad a világszerte ismert, főtér közeli szobrocska beöltöztetése nélkül. Ennek megfelelően a félév során kétszer is huszárszerelést és kardot kapott a Manneken Pis, azaz a pisilő kisfiú.

Igaz, első alkalommal az Európa-szerte vihart kavart médiatörvény tiszteletére a január harmadikai öltözékre egy "Censored" (cenzúrázva, cenzúrázott) feliratú táblát raktak, a második átváltozás pedig szervezési okok miatt a félév utolsó napjára, június 30-ára tolódott.

Folk György/Brüsszel