Létezik-e véletlen; eleve elrendelt dolgokkal állunk-e szemben? - teszi fel a kérdést Németh Hajnal Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációja, a Velencei Képzőművészeti Biennále hivatalosan csütörtök este megnyílt Magyar pavilonjának idei nemzeti projektje.
"Az alapgondolat a véletlen megkérdőjelezése, erre az autóbaleset tulajdonképpen csak példa; valójában ok-okozati történések fejtegetéséről van szó" - mondta Németh Hajnal a megnyitó napján az MTI-nek adott interjúban. Mint a képzőművész elárulta, ismerősei közül többen éltek túl súlyos autóbalesetet; velük készített hangfelvételeket, amelyeken monológok formájában mondták el történetüket. "Érdekesnek találtam, hogy mindannyian részletekbe menően visszamennek a baleset napjának reggeléig, mintha visszakérdeznék magukat, mindez történhetett volna-e másképpen".
A beszámolókat Németh Hajnal eldöntendő kérdésekké írta át, ezeket librettóként használta fel a projektben. A tizenkét szövegre a videókon operaénekesek improvizálnak. "Erre az opera a legalkalmasabb műfaj, mert éppen a baleset drámaiságát emeli ki. Régóta dolgozom zenével, és ez az első alkalom, hogy az operához nyúlok. Klasszikus értelemben azonban ezt a zenét sem lehet annak nevezni csak attól, hogy operaénekesek adják elő operai stílusban. Mivel nincsenek kották, és a librettók az általam írt szövegkönyvek, ez inkább experimentális opera" - fogalmazott az alkotó a multimédiás installáció zenei eleméről.
A videóba bekerült a Lascia che pianga (Hagyd, hogy sirassam) kezdetű Händel-ária is; Németh Hajnal elmondása szerint azért, mert szeretett volna egyetlen visszautalást a műfaj eredetére is. Másrészt az Rinaldóból származó ária szövege a szabadság utáni vágyról szól, amit az autó és a vezetés is megtestesít - fűzte hozzá. A videó helyszínei is az utazáshoz kötődnek.
"Az autó itt metafora, ironikusan az emberi élet helyébe lép. Az autó élete: születése, majd története a haláláig, amely az baleset folytán történik meg, így átveszi az emberi élet helyét. Itt az autó halt meg az emberek helyett" - jegyezte meg. Az installáció leglátványosabb eleme ugyanis egy totálkáros BMW, amely a Magyar pavilon egy vörös fényben úszó termében kapott helyet. Noha a kiállítást már Magyarországon is lehetett látni három helyen, az installáció teljes formájában csak a Velencei Biennáléra állt össze.
"Nagyon jó adottságnak tartom, hogy a pavilon üvegtetős, ezért csak a természetes fényt használom. Ezzel együtt a vörös fólia sokkal intenzívebb, mint ha lámpákat alkalmaznánk" - számolt be a művész, hozzátéve, hogy ez az elem még az idei biennále címének (ILLUMInazioni, azaz megvilágítások) egyik jelentésére is utal. A tárlat üdvözlőfala a nemzetköziség fogalmával játszik: itt uniós rendszámtáblákon jelenik meg a videót záró Angyalok kórusának szövege.
A Peternák Miklós kurátorságával megvalósuló Összeomlás - Passzív interjú című multimédiás installációval csaknem fél évig, a 54. Nemzetközi Képzőművészeti Kiállítás november 27-i zárásáig találkozhat a közönség a biennále Magyar pavilonjában a velencei Giardini parkban.