2011. május. 16. 14:22 MTI Utolsó frissítés: 2011. május. 16. 14:23 Kult

Fekete-fehér némafilm keltett izgalmat Cannes-ban

Egy francia rendező The Artist című némafilmje aratott zajos sikert vasárnap a cannes-i filmfesztivál versenyprogramjában.

Michel Hazanavicius fekete-fehérben forgatott munkáját taps és nevetés köszöntötte a vetítés végén. Az alkotás a némafilmek hollywoodi hőskorába, 1927-be repíttette vissza a nézőket, beavatva őket a kor legnagyobb sztárja, George Valentin sorsába, akinek mesés karrierje két évvel később a hangosfilm "áldozata" lett. A kritikusok szerint mind a Valentin szerepét alakító Jean Dujardin, mind a hangosfilmes kolléganőjét, Peppy Millert játszó Berenice Bejo kiemelkedő teljesítményt nyújtottak. A Weinstein testvérek még idén moziba akarják küldeni a The Artist című produkciót, és egy cannes-i babérkoszorú nyilván jót tenne a nézettségnek - latolgatták a fesztivál elemzői. "Tisztán látvány. Színtiszta mozi. Nem tudtam, hogy képes leszek-e megcsinálni" - mesélte a 44 esztendős rendező, aki régi kollégáját, Ludovic Bource-t kérte fel a film zenei világának megalkotására. 

Mint Hazanavicius elárulta, szereplői és ő is rengeteg némafilmet néztek meg a forgatás előtt, hogy ellessék a szavak nélküli történetmesélés titkát. A rendező hamar rájött, hogy az ironikus vígjáték nem a megfelelő műfaj. "Egy némafilm bizonyos hatást gyakorol a nézőre. A melodráma vagy a szerelmi történet jobban illik a néma formátumhoz" - magyarázta. Hazanavicius ugyanakkor nem művészfilmben gondolkodott, szó sincs arról, hogy a sorok között kellene olvasni az értelmét keresve, a közönségnek készítette a filmjét. 

Az Argentínában született, de Franciaországban felnőtt Bejo arról beszélt, hogy inspirációját a némafilmek hősnőitől merítette, akiknek minden különösebb eszköz nélkül sikerült mély érzelmeket kifejezniük a filmvásznon. Ahogy fogalmazott: furcsa módon a szavak nélküli játék rengeteg szabadságot adott neki és kollégáinak. "Néha túl sok a beszéd a filmekben. A csönd csodálatos gyakorlat" - csatlakozott Bejo véleményéhez Dujardin is. A The Artist az utolsó pillanatban került be az Arany Pálma-díjért folyó versenybe, ugyanis eredetileg a mezőnyön kívül vetítették volna.