Kult life-style.hu 2011. február. 14. 22:32

A világ legrosszabb és legviccesebb gyerekei

Az úgynevezett rossz gyerekek régóta népszerű hősei a világirodalomnak. De ha díjat osztanának, a kis Nicolas valószínűleg bezsebelné a trófeát, ő és barátai a legszórakoztatóbbak, semmi kétség.

Rossz gyerekek márpedig nincsenek – kezdjük ezzel a kijelentéssel. Persze felnőttként ettől még érezhetjük úgy, hogy némely kiskorú (mondjuk pont a sajátunk) elviselhetetlenül rossz, de a közkedvelt megfogalmazás ellenére a “rosszaság” tulajdonképpen leginkább kreativitás és kíváncsiság. Márpedig ezeket a tuladonságokat manapság elég nagyra szokás értékelni. Ha megnézzük a “rossz” gyerekek pályafutását a világirodalomban, változatos a tálalás. Az egyik első ismert képviselője a jelenségnek Káin, aki valószínűleg egészen más felnőtté vált volna, ha szüleitől kedvező visszajelzéseket és megfelelő korlátokat kap. A szinte minden kultúra néphagyományaiban fellelhető egymás ellen forduló testvérek (például amikor az idősebb királyfik megtámadják a sikeresebb legkisebbet) hasonló módon nem kaptak elég esélyt gyerekkorukban sem családjuktól, sem a társadalomtól.

A gall gyerekeknek nem kell ideál nélkül maradniuk, ha rosszalkodásról van szó. Kis Nicolas, a René Goscinny fantáziájának köszönhető francia kisiskolás ráadásul (és természetesen) haverokkal is tele van, akiknek közreműködésére mindig számíthat.

A folytatáshoz ide kattintson!

Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.