Kult hvg.hu 2010. december. 13. 12:40

Tükörképpel csókolózni

A New York Times 14 színészt kért fel, hogy megmutassa Hollywood esszenciáját. James Franco például tükörképével csókolózik, Michael Douglas megveti a halált, Javier Bardem pedig széttöri a berendezést Solve Sundsbo rendezésében.

A színészportré új műfaját mutatták be a New York Times-ban, 14 hollywoodi sztár egypercesben ünnepli a színészetet, a lényeg: 14 klasszikus karakter megjelenítése alig 60 másodpercben. A világklasszis szereplőket Solve Sundsbo vette lencsevégre, akinek a munkáját a 2010-ben Oscar-díjat nyert The Hurt Locker (A bombák földjén) című film is dicséri. A norvég fotós a legnagyobb divatházaknak is dolgozott már: Chanel, Yves Saint Laurent és Dolce & Gabbana modelljeit örökítette meg, a New York Times most a szokásos Hollywood-kiadásához kérte fel a fényművészt.

A feladat összetett volt: „Ikonikus képekből elbeszéléseket kellett alkotni” – mondta Sundsbo, „de 60 másodperc narratív kapacitása igen csekély. Így olyasmit kell létrehozni, ami irányítja a fantáziát, úgy, mint egy vers.”

A pózokhoz meg kellett találni a megfelelő színészeket is: így lett James Franco a nyájas csábító, Natalie Portman a vetkőző díva, Michael Douglas a némán is sokat mondó keresztapa-figura, Lesley Manville a megcsalt nő (azt rebegi: c’est la vie), Vincent Cassel a bohém táncos, Jennifer Lawrence a kombinés szörnyethaló és Robert Duvall az arcélét borotváló.

De megjelenik a menekülés (Anthony Mackie), a néma ordítás (Chlöe Moretz), a tehetetlen düh (Matt Damon), a hirtelen felindulás (Javier Bardem) is a karakterek között 14 kompakt Hollywood-bonbonként.

A megrendelő valami újat akart, pedig az előző években sem panaszkodhattak az esztétikai beállításokra: a világklasszisokról Paolo Pellegrin és az Inez van Lamsweerde-Vinoodh Matadin páros is fotózott már a New York Times különkiadásaiba, most azonban az állóképek helyett a videót preferálták: „A sztárportrékat újra kell gondolni” – indokolta Kathy Ryan, a magazin képszerkesztője a döntést, szerinte ugyanis manapság többet kell nyújtani, mint széken pózoló hírességeket.

A színészi teljesítményhez Owen Pallett szolgál drámai alátéttel: a kanadai zenész a Cseh Szimfonikusokkal Prágában vette föl a mimikát és gesztust kísérő zenét: „A zene irányítja azt, amit a néző a képen lát – fűzi hozzá Ryan –, egy életteli jelenet hirtelen fenyegetővé válhat csupán néhány ütem által, izgatott várakozásból egy akkord révén komikus jelenet kerekedhet ki.” A zeneszerzőnek saját elmondása szerint nem volt nehéz dolga, úgy nyilatkozott: „Amint megláttam a képeket, automatikusan tudtam, mire van szükség.”

A teljes anyag megtekinthető a magazin weboldalán.