Húszéves a Tátrai Band: mi lett a tagokkal?
Húsz évvel ezelőtt, 1989-ben alakult meg a Tátrai Band Tátrai Tibor gitárossal, Horváth Charlie énekessel, Pálvölgyi Géza billentyűssel, Kovács Tamás basszusgitárossal és Papp Tamás dobossal. Megnéztük, mi van velük ma, hogy kinek merre kanyarodott az útja.
Az egykori Tátrai-Török duó „harmadik kereke”, Kovács Tamás basszusgitáros ötlete adta a végső lökést a Tátrai Band megalakításához. Az első formáció 1987-ben indult el, a Szerencsekerék című albummal. Az azóta elhunyt Vertig József énekessel felálló csapat azonban akkor még nem forrta ki magát, az „igazi” Tátrai Band létrejötte két évvel későbbre datálható. Az új fejezet akkor kezdődött a banda történetében, amikor Tátrai Tibor régi zenésztársát, Horváth Charlie-t megkérte, hogy amikor éppen Magyarországon jár, csináljanak valamit együtt. Charlie ebben az időben az év nagy részét külföldön töltötte. Amikor egyszer itthon tartózkodott, ellátogattak Dorozsmai Péter stúdiójába, Pálvölgyi Géza fogott néhány harmóniát, hozta a ritmust, Tátrai fogott néhány akkordot és improvizált, miközben Charlie kész zöveg nélkül énekelt, egyetlen mondatot, a „take it easy baby”-t ismételgetve. Néhány perc alatt a röpke improvizáció megalapozta a zenekar későbbi dalainak ritmikáját és hangzásvilágát.
A zenekar felállása a következőképpen alakult: Horváth Charlie (ének), Kovács Tamás, (basszusgitár), Papp Tamás (dob), Pálvölgyi Géza (billentyű) és Tátrai Tibor, (gitár). 1989-ben jelent meg a banda Illúziók nélkül című albuma, amelynek lemezbemutató turnéját nem övezte túl nagy érdeklődés. A kezdeti sikertelenséget áttörés követte. A második korong, A küszöbön túl 1991-es felvétele közben Pálvölgyi Géza hozott még egy számot, amelyet fenntartással kezelt, mert „táncdalfesztiválosnak” tartott. A New York, New York aztán a lemez húzódala lett.
A küszöbön túl megjelenése után a zenekar meghívást kapott a New Music Seminar (NMS) fesztiválra, amelyet évente egyszer, New York-ban rendeztek meg. A látogatás során adódnak nehézségek: a zenekar akkori menedzsere miatt a kinti felszerelés nem állt készen időre, így kezdés előtt pár órával úgy tűnt, hogy fel sem tudnak lépni. Tátrai a 42. utca sarkán sétált, amikor szembe jött régi barátja, Király Tamás (Király Linda édesapja), akinek abban az időben már zenekara volt New Yorkban. A véletlen találkozás megmentette a bandát: Király felajánlotta saját felszerelését, így végül az utolsó pillanatban mégis csak színpadra tudtak lépni.
A következő album, a Kísértés 1992-ben készült el, ezt követte egy válogatás 1993-ban (New York, New York), majd egy dupla lemez (Utazás az ismeretlenbe I., Utazás az ismeretlenbe II.). A zenekar – saját bevallása szerint – az 1995-ös Hold szerelme album tájékára forrta ki magát. Ebben az időben kezdett hangsúlyosabbá válni a két zeneszerző instrumentális irányultsága: elkészült az első instumentális album. Amikor a Hajnali szél című lemez készült, megszületett az első közös „elkalandozás” is Tátrai Tibortól és Pálvölgyi Gézától. Ez lett a Városi lebegés, az első lemez, amely megpróbált túllépni a hagyományos dalszerkezeten. A banda utolsó előtti albuma, a Különös álom 1997-ben jelent meg, majd 1999-ben a Mexicano jött ki utolsóként, párhuzamosan a Tátrai Tibor & Pálvölgyi Géza Csillagszél című újabb instrumentális lemezzel.
Az oszlopos tagok ma © Tátrai Band |
Mivel a zenekar sosem beszélt feloszlásról, abban maradtak, hogy akkor állnak újra együtt színpadra, amikor mindegyiküknek kedve támad hozzá. Időközben Kovács Tamás alapító tag elhunyt, rá is emlékezik a zenekar, amikor december 18-án, a Papp László Budapest Sportarénában hosszabb kihagyás után újra koncertet ad az eredeti „kemény maggal”, azaz Charlie-val, Pálvölgyi Gézával, Solti Jánossal, Csiszár Péter szaxofononossal, Jamie Winchesterrel és két vokalistával . Kovács Tamás helyére Glaser Péter basszusgitáros áll be.
TM