A Stúdió mint virtuális műhely
A Fiatal Képzőművészek Stúdiójának Trafó Galériában rendezett kollektív kiállítása színes és erőteljes munkákat vonultat fel. A stúdió tagsága vagy ennyire átütő erőt képvisel, vagy nagyon jó a válogatás, de a legfontosabb, hogy a bemutatott anyag a globális művészeti szcéna számtalan intézményében találhatna természetes közegére.
Első pillanatra még azt is gondolhatnánk, hogy a felvonultatott művészek Bourriaud divatos köpönyegéből bújtak elő, valójában azonban ennél sokkal összetettebb anyagot látunk. A tárlat a művészek közös alkotása, koncepciójukat blogjaikon egyfajta virtuális műhely keretében egymás munkáira reflektálva alakították ki, a weben formálódó anyag és a kiállítás együttesen adják ki a Minden nap lefekvés előtt tizenhat órát gondolkodom című kiállítás anyagát (http://studio009.freeblog.hu/).
A galériában az installáció dominál. Egy korábbi tárlat, Az első multiplika show részben felidéződik, részben új művekkel bővülve szinte szervesen duzzad, a fluxus szellemét engedve ki Ben Vautier palackjából. Király András Overdose című munkája rejtőzködő alkotás, a patkók, mint a négy sarokba felszerelt ipari kamerák, szimbolikus kontroll alá helyezik a kiállítóteret. Kristóf Krisztián Aquarell című videója – Pipilotti Rist legutóbb a Műcsarnokban vetített művéhez hasonlóan – vízszintes helyzetbe kényszeríti a nézőt, hogy a víz kapcsán pszichedelikus animációt mutasson be, bár meglehet, a pszichedelikus hatáshoz a ringó helyzet éppen annyit tesz hozzá, mint maga a realitás és a számítógépes animáció között ide-oda járó videó. Mécs Miklós és Vándor Csaba „zsebanimációja”, a Kézimozi egyfajta technológiai optimizmusról tanúskodik: egy – az első mozgófilmfelvételekre emlékeztető – snittet öngyújtó-animációvá szerkeszt. A kis projekció mellé helyezett elvarratlan szálak, a szétszerelt öngyújtók a barkácsesztétikát és a módszer demokratikusságát hirdetik, bár nem hiszem, hogy ezt otthon is elő tudnánk állítani, hiába kínálják fel az ötletet továbbhasznosításra, de a gesztus azért értékelendő.
Csiszér Zsuzsi: Postit Ruha, 2009 © Műértő |
Czene Márta és Szabó Klára Petra ruhadarabok előéletét dokumentálják, és a kiállítótérbe helyezett, elvihető ruhákról/tól várnak életjeleket. Akárcsak Joszeliani, aki A Hold kegyeltjei című filmjében tárgyakat követve rak össze egy mozaiktörténetet. Czene és Szabó munkájából azonban kiérződik a piacellenes antiglobalista attitűd is. Szabó Péter Szorzóforintja – egy 0 névértékű pénzérme – ironikus megoldást kínál a gazdasági problémákra. (Ha bármely számot 0-val szorzunk, az eredmény nulla lesz, nem tízszeres.)
Szentesi Csaba Kossuth tér címmel a szimbólumokkal telített területről készített olyan fotókat, amilyeneket minden bizonnyal naponta százával készítenek a turisták, majd ezekből illesztett össze panorámaképet. Az épületekhez és szobrokhoz rendelt, 1936-ból és 1983-ból származó turistakalauzok szövegei arról szólnak, hogy a különböző korszakokban hogyan akartuk láttatni magunkat, míg a 2001-es útikalauz egy kívülálló szemszögéből egy kissé a fejünkre koppint. Egy évszázad történetének zanzásított változata jelenik meg itt – pszichogeográfiai átiratban.
A kurátorok mintha a háttérből figyelnék a kiválasztott művészek elszabadulását, de nyugodtan hátra is dőlhetnek, mert választásukat igazolta a kiállítás. Új hajtások keletkeztek a fluxus és a konceptuális művészet hazai talajából. A közös kiindulópont a Bourriaud által megfogalmazott, szociális érzékenységgel áthatott játékos aktivitás. A művek nem elefántcsonttoronyból szólnak a nézőhöz, hanem partnerként tekintenek rá, az esztétika helyett az etikát tűzve zászlajukra. Ez a közönség, illetve tágabb közösség iránt érzett felelősséggel színeződik át, mely „felhasználóbarát” munkákat eredményez: a művészek a körülöttünk lévő és személyesen megtapasztalható valóságra reflektálnak, produkcióik az évtized uralkodó diskurzusaiba épülnek be.
(Megtekinthető október 18-ig.)
Csizmadia Alexa