Nincs kávé – nincs forradalom
Most is, mint mindig, nagy várakozással indultam Kis Varsó-műveket nézni – ezúttal a Kiscelli Múzeumba. A Két darab című kiállításukon valóban két dolog látható: egy, az Innen kiadó által a „Kis Varsó archívumából” összeállított faliújság és az Erhardt Miklóssal közösen készített Bolondok hajója című film. - Kritikusunk a Kis Varsó kiállításáról.
© Kis Varsó |
© Műértő |
Az Erhardt Miklós és a Kis Varsó közös filmjének bemutatása voltaképp beszámoló a magyar közönségnek arról, mivel szerepeltek a 7. Manifestán. A 2008-ban Roveretóban bemutatott videofilm helyspecifikus volt olyan értelemben, hogy abban az épületben vetítették, amelyet 2002-ben egy anarchista csoport elfoglalt, s Erhardték ezt a történetet dolgozták fel, „nyerték vissza” videón. A pszichodráma keretében felelevenített (összegyűjtött) történetfeldolgozást Roveretóban – nyilván a hely szelleme és hazafias elfogultságunk miatt – társaimmal együtt nagyon jónak tartottuk; pedig egy megakiállítás nehéz közeg, annál is inkább, mert amikor ott jártunk, a filmet hang nélkül, angol feliratozással nézhettük csak. Biztosak voltunk abban, hogy e kellően összetett film gazdagabb és élvezetesebb hangjával együtt.
A videón Erhardt Miklós az aktuális budapesti fiatal értelmiség színe-javából összeállított „pszichodrámacsoportot” bevezeti a „drámajátékba”, majd a „szereplők” a legkülönfélébb módon bemutatkoznak, bejárják a „helyszínt”, röviden kinyilvánítják véleményüket, és eljátsszák az „akció” egy-két epizódját. Eközben – a brechti elidegenítés szellemében – néha látjuk a kamerát; semmi felesleges díszlet, cicoma, a világítás a szituációnak megfelelő. Roveretóban a „néma” filmben az esetlegességek a „tartalom” esetlegességeinek tűntek, kohéziót épp a művészi munka teremtett.
A hang azonban – mint most kiderült – nem árnyalta az alkotók gondolatait, de magát az esetet sem világította meg jobban (ki miért, mennyire, milyen meggyőződésből, logikával, kitartással „harcol” vagy éppen nem harcol), a narratíva inkább szétesett. Zavaróvá vált, hogy nincs végigvitt karakter, beleélés, őszinteség, csak rosszul eljátszott a szerepek.
A Bolondok hajója cím amúgy telitalálat; a (szintén nem egyértelmű) középkori allegória újabb értelmezését adja: vajon a világ ellenében hajózók volnának bolondok (ekkor metafizikai értelemben ők a nyerők: a tiszták, az igazak), vagy az egész világot jelképezik, amelynek lakói tetteik, felfogásuk és viselkedésük miatt – bolond módon – a pokol felé hajóznak? Ők vajon a társadalmi vagy az isteni norma szerint bolondok? A társadalmat képviselik vagy a társadalommal szembeszegülőket? Esetleg szembeszegülőknek mutatkoznak, miközben másságukat csak egy másfajta szituációba keveredésük hívta életre?
Az akciót félbevágó, a filmet záró mondat: „Elfogyott a kávé”, az egész filmet szarkasztikussá teszi; a kicsinyes, köznapi kijelentéssel az alkotók a forradalom lehetetlenségét, reménytelenségét, a kiábrándultságot sugallják – vagy csupán fájón, kiélezetten realisták volnának? Ma, amikor Che Guevara és Marx az autók technikai és kényelmi újítását képviselő arcokká váltak?
(Megtekinthető március 29-ig.)
Tatai Erzsébet
Az írás a Műértő című művészeti folyóirat márciusi számában jelent meg.