2009. március. 04. 08:05 Utolsó frissítés: 2009. március. 04. 08:01 Kult

A boldogság és mi

Szemrevaló: kortárs német filmek ősbemutatói Pesten és Szegeden. Hajrá, boldogság! - Mike Leigh filmje a mozikban. Őrzők - képregényből mozgókép. Nyugati jazzerek és keleti nosztalgikusok az A38-on. Keleti motívumok popba ültetve: Rácmolnár Sándor kiállítása. Ambient zenék a Boráros tér zajában: Cökxpon fesztivál. Ajánlatok egy hétre a hvg.hu-tól.

Ich hab keine Angst...
Szemrevaló

Új német filmek szerepelnek a Goethe Intézet Szemrevaló című filmfesztiválján, amelyet március 4. és 14. között 14. alkalommal rendez meg a Goethe Intézet Budapesten és Szegeden. A budapesti vetítések az Örökmozgó és a Művész moziban, a szegediek a Grand Caféban lesznek. 

A nyitófilm vetítésén az Örökmozgó Moziban jelen lesz a Tavaly télen producere, Uschi Reich, akivel a közönség beszélgethet a vetítés után.

                                                 
Christian Petzold új filmjét, a Jerichow-ot, ami A postás mindig kétszer csenget Németország keleti felében játszódó mai változata, március 5-án vetítik a Művész moziban. Veit Helmer új munkája, az Abszurdisztán, egy Európa és Ázsia határán játszódó költői komédia március 8-án lesz látható, szintén a Művészben. A Krabatot (rendező: Marco Kreuzpaintner) a német Harry Potterként emlegetik;  a nagysikerű fantasy egyik főhősét a nálunk is jól ismert Daniel Brühl alakítja. A filmet március 8-án az Örökmozgóban vetítik.

                                                 
A fesztiválprogram igazi csemegéje két, Magyarországon először látható dokumentumfilm: az egyikben Wim Wenders ezúttal a kamera előtt állva tekint vissza pályájának korai szakaszára (Wim Wenders - a korai évek, a rendező Marcel Wehn, március 10-én látható a Művész moziban), a másikban (Szemtől szemben, rendező Michael Althen és Hans Helmut Prinzler, vetítés: március 9., Művész) pedig a legnevesebb kortárs filmesek mesélnek kedvenc német filmjeikről, és nyújtanak szubjektív filmtörténeti összegzést.
   
A Szemrevaló zárófilmje is joggal számíthat kiemelt érdeklődésre: az idén Oscarra jelölt A Baader-Meinhof csoport a legnagyszerűbb német színészek közreműködésével dolgozza fel az NSZK-ban 1970-ben megalakult szélsőséges baloldali terrorista csapat, a Rote Armee Fraktion (RAF) történetét: Moritz Bleibtreutól kezdve Martina Geddecken keresztül Bruno Ganzig szinte minden neves német színész játszik benne.

márc.4-14.; Bp. és Szeged


Cyberpunkon innen és túl
Watchmen – Az Őrzők

Cyberpunkon innen és túl, időalagút, idézetek oda és vissza. Watchmen, megint egy film, amelynek alapja egy kultikus képregény.


A Watchmen egy tizenkét részes képregénysorozat, melynek írója Alan Moore, rajzolója pedig Dave Gibbons. A képregény a DC Comics gondozásában jelent meg, eredetileg havi rendszerességgel 1986 és 1987 között, majd ezt követően a kiadó több alkalommal is ismét megjelentette a művet gyűjteménykötetek formájában. Ezidáig a Watchmen az egyetlen képregény, amely elnyerte az irodalmi sci-fi és fantasy művek elismert Hugo-díját, valamint szintén az egyetlen képregény, amely helyet kapott a Time-magazin 2005-ös, A 100 legjobb angol nyelvű irodalmi mű 1923-tól napjainkig című listáján. A belőle készült film kötelező minden képregényrajongónak.


Vegyük könnyen?
Hajrá, boldogság!

Poppy (Sally Hawkins) könnyen veszi az életet. Imád táncolni, ugrálni a trambulinon és utazgatni erre meg arra. Az sem hozza ki a sodrából, hogy ellopják a biciklijét, miközben egy londoni könyvesboltban nézelődik. Még a rendőrségnek sem tesz feljelentést, ehelyett inkább elhatározza, hogy megtanul vezetni. Jellemző! Poppy határtalan életigenlése és elképesztően pozitív hozzáállása a mindennapokhoz alapjaiban változtatja meg a körülötte élőket.

Poppy Scotthoz (Eddie Marsan), a meglehetősen ingerlékeny oktatóhoz kerül, aki sportot űz abból, hogy kritizálja őt a cipőjétől kezdve kaotikus magatartásáig. Úgy véli, az a feladata, hogy a tanulókat megszabadítsa rossz szokásaiktól. Azonban Poppyról lepereg a kritika, és konstans jókedve egy idő után a mufurc fickót szembesíti saját rossz szokásaival, így azon kapja magát, hogy vonzódik a lányhoz. Úgy tűnik, Poppy mindenkiben képes meglátni a jót - függetlenül attól, hogy egy rosszcsont csemetét kell jobb belátásra bírni az iskolában, ahol a lány tanít, vagy egy veszélyesnek tűnő hajléktalannal kell szóba elegyednie az éjszaka közepén. És Poppynak gyakorta bejönnek a megérzései, hisz az iskola szociális munkásától, Timtől (Samuel Roukin) megtudja, hogy a rossz magaviseletű srácot a szülei bántalmazzák otthon, a hajléktalan pedig valójában a légynek se tud ártani.

A többszörösen Oscar-díjra jelölt Mike Leigh magával ragadó filmje azt a kérdést vizsgálja, hogy a naiv életszemlélet szellemi kiegyensúlyozatlanság eredménye és önveszélyes felelőtlenséggel társul, vagy színtiszta jóérzésből fakad. Úgy tűnik, Poppy esetében az utóbbiról lehet szó. Egyszerűen nem engedi, hogy bármi is beárnyékolja az életét - legyen az a testvére állandó piszkálódása, amiért nem veszi komolyan az életet, vagy Scott egyre erőszakosabb nyomulása. Poppy úgy véli, az élet nem habostorta, de azzá tehetjük.

Happy-Go-Lucky, r.: Mike Leigh

Népi és populáris
Jataka-variációk; Rácmolnár Sándor

Rácmolnár előszeretettel sajátít ki népi, illetve populáris témákat, műfajokat, médiumokat. De nem "ready made" módjára, már meglévő tárgyakat emel a műalkotás dimenzióiba, hanem köznapi  szemléletmódokat dolgoz fel és helyez a művészet státusába.

"A régi és új népi és populáris motívumok, médiumok és témák alkalmazása egy-egy kortárs mű keretében nem egyedülálló kezdeményezés, és nem csak a kortárs művészetben. Korábban a pop art élt vele, de sokkal régebbre is visszavezethető ez a szemléletmód. A pop art ideológiája eleve ezen az elven működött, hol populáris médiumok, hol populáris témák szolgáltak inspirációul. Azok a kortárs művek, melyek a populáris médiumokat alkalmazzák, lényegükből adódóan mégsem töltik be ugyanazt a szerepet, mint a médiumuk eredendően, ugyanis ezeket a tárgyakat inkább látjuk kiállítóterekben, mint a maguk funkciójában - nem használati tárgyként, hanem képként, műtárgyként kezelik" - írja a kiállítás elé Bordács Andrea. 

márc.5-től ápr.5-ig.; Bp. Ráday Galéria

 Underground és mainstream metszéspontjában
Cökxpôn Ambient Fesztivál

 
Aes Dana (FR), Solar Fields (S), Schmerzen unbekannt (Kárpáti Dodi & Décsi Attila live act-je) (HU), Dj Ninth (HU), Vj Fotomi; Chill Room: Cybergátló Analógusok

Aes Dana (FR) 16 éve meghatározó tagja az ambient zenei életének. Chill out zenéivel itthagyta a nyomát a világ számos pontján. Éppen úgy hatással volt rá a 70-es évek lebegő zenéje, akár az electro acid. Hipnotikus, meditatív, etno-ambient zenéjében csillagok szikráznak a végtelen mélyben, s egymást fedi köd, fény és árnyék.


A Solar fields (S) zenéje svéd zenei alapokon nyugvó elektronikus zene. Különös, sajátos világ, amelyben állandó a változás. Az ambient folyékony varázslata olykor tört ütemekbe rendeződik. Szemhéjunk mögött erőteljes képsorok, töredezett hullámok futnak tova. Dob, gitár, szitár és elektronika.

Schmerzen unbekannt (Kárpáti Dodi & Décsi Attila live-act-je) (HU) a régóta együtt zenélő barátok pszicehedelikus ambient zenét játszanak. Décsi Attlia általában gitáron, Kárpáti Dódival, aki amellett, hogy festészetet tanít, általában a Quimbyben fújja a rezet.

Dj Ninth-t pályájának kezdetén eleinte goa-közeli zenékről lehetett megismerni, de mára már szinte minden zenei irányzatot kipróbált (psy-trance, hardstyle, hardcore, hard-electro, minimal, downtempo, industrial, metal, drum & bass, breakcore, chill-out, ambient). Főként az underground és a mainstream találkozási pontjai és a fúzió az, ami igazán megmozgatja. A szettek központjában a hangulat van, természetesen installálva az adott helyzetre és közönségre.

márc. 7, 8.; Bp. Cökxpôn


Kék jazz a kék Dunán
Blue Note Trip
Dj Maestro, Hi-Fly Orchesra, The Qualitons

Dj Maestro mai szemszögből mutatja be a jazztörténelem legnagyobbjait, s nem is akárhogyan: igazi vérátömlesztést kaptak a régi, ámde már akkoriban is igen kifinomult dalok, táncparkett-sebbességűre váltottak, és az oly divatos retro-hullámmal hihetetlen népszerűségre tettek szert.

A Hi-Fly Orchestra az abszolút akusztikus jazz kiváló képviselője, zenéje mindig beindítja a közönségét. A súlyos és kemény ritmusok, amelyeket a dob nyom, s melyek mellé a basszus pumpál és a kongák adnak díszítést, együttesen a csodálatos fúvósokat támogatják, a pozánt és a szaxofont.


Magyar beat és amerikai r&b a hatvanas évekből, ritmus alapú easy és kemény afrobeat a hetvenesekből - a Qualitons ezekből a térben és időben egymástól távol létrejött zenékből áll össze. Összeköti őket a legszélesebb értelemben vett funk, meg a lemezlovasok ízlésvilága.

márc.7.; Bp. A38