Művészeti tehetségbörze Berlinben
Hat napig a kortárs művészet játszotta a főszerepet a berlini vásártelepen, a Messegeländén. Immár tizenegyedik éve szeptember utolsó és október első napjaiban galeristák és művészek, gyűjtök, kurátorok, lap- és könyvkiadók, egyszerű műkedvelők veszik birtokba a hatalmas csarnokokat, hogy új trendekről tájékozódjanak, művek, tapasztalatok és alkotói impulzusok cseréljenek gazdát.
Anselm Reyle: Installáció, 2006 Idén főleg szobrok © Műértő |
A Forum nagy tekintélyű résztvevője, Gerd Harry Lybke (Eigen+Art) kínálatában ezúttal főleg szobrok szerepeltek: 600 és 28 ezer euró között teljes készletén túladott. Lybke évek óta hajtogatja, hogy a szobor lesz a következő trend. Mi több, ez állt az Art Forum hírlevelében is. A New York-i Goff+Rosenthal ennek ellenére grafikákkal ütött nyélbe remek üzletet. Első vásárbevételük elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy fiókgalériát nyissanak Berlinben. Ropac (Salzburg/Párizs) az osztrák Gerwald Rockenschaub nagyinstallációját adta el egy német múzeumnak, Springer Winkler (Berlin) Sigmar Polke és Gerhard Richter műveire kötött kiváló üzletet.
Minden évben ismert kurátorok fordulnak meg a tehetségbörzén, hogy múzeumaiknak, galériáiknak beszerezzék a jövő sztárjait. Idén - többek között - Shamin M. Momin jött el a New York-i Whitney Múzeumból, Nicolas Schafhausen a rotterdami Witte de Withből, Fumio Nanjo a tokiói Mori Artból, Udo Kittelmann a frankfurti MMK-ból, Kitty Scott a londoni Serpentine Galleryből és Gijs van Tuyl az amszterdami Stedelijk Museumból.
A Forum mérsékelt árszínvonalon kínálja fiatal, ismeretlen tehetségek dömpingjét. Sokakat épp ez vonz ide évről évre. A 1996-ban alapított vásárhoz tudatosan választották a „newcomer” profilt, mert ez felel meg a multikulturális világváros mindig újat felszínre dobó sokféleségének. Mára szinte kizárólag XXI. századi fiatal művészek töltik be a Funkturm több ezer négyzetméterét, és sehol sincsenek lábat földbe gyökereztető remekművek, klasszikus „nagy nevek” - legfeljebb a pult alatt vagy hátul a raktárban. Tavaly a festészet volt a favorit, és az maradt idén is, de ahogy utaltunk rá, a trend a jövőben a szobroknak, plasztikai munkáknak kedvez. A tehetős réteg, amelyiknek fontos, hogy lépést tartson a divattal, napjainkban szobrot vásárol.
Már évek óta nincs meghatározó stiláris tendencia, inkább párhuzamok, egyezések, művészettörténeti utalások, idézetek dominálnak. Napjaink zenei irányzataihoz hasonló fogalomhalmaz - nehezen kibogozható tartalmakkal. Idén, vélhetően a külön kiállítás témája (Big City Lab, kurátor: Friderike Nymphius) miatt feltűnően megsokasodtak a neonmunkák, a színes vagy monokróm neonfeliratoktól az elvont monumentális térplasztikáig, valamint a városképek közelről és madártávlatból. A tavaly dübörgő erotika idén visszavonult.
A gyűjtői kör külön program keretében látogatott a vásárra. Itt járt Friedrich Christian Flick Zürichből, Sudann és Michael Hort New Yorkból, Sarni és Anette Bollag-Rothschild Küsnachtból, Bernardo és Carolina Attolico Milánóból, Andrew Cameron Ausztráliából - és még sokan mások, közel száz meghívott.
A vásár hat napja alatt a meghívott szakemberekkel folytatott beszélgetések során az előadóterem főleg a nemzetközi művészeti piac kapcsolatrendszerét és az esztétikai pozíciókat tárgyaló viták, valamint három díjátadás - a legjobb freestyle stand (Ronmandos Rotterdam), a legjobb prezentáció (Kicken, Berlin), valamint a Christian Karl Schmidt-díj - alkalmával telt meg. Máris kitűzték a következő Art Forum időpontját: 2007. szeptember 29-október 3. A különkiállításra (kurátora Ami Barak) a képzőművészet és dizájn metszéspontjának témájában lehet pályázni.
Varga Marina
A cikk a Műértő című lap novemberi számában olvasható.