Mitől vadak a magyar VADAK?
A Magyar Nemzeti Galériában már látható a munkásságukat bemutató kiállítás: valójában nem is voltak annyira „vadak”, mint inkább lendületes, a művészet új eredményeire kíváncsi fiatalok, akik – anélkül, hogy ennek tudatában lettek volna – új korszakot nyitottak a magyar festészet történetében.
Bornemisza Géza: Virágcsendélet (1909) © Kecskeméti Képtár |
Ezeken a képeken, mint például Matisse Collioure, a Nap útja című alkotásán, eltűntek a collioure-i táj egyes részletei: az égbolt, a háztetők, a fák, mind ugyanabban a fehér, sugárzó fényben olvadtak fel.
Henri Matisse, Derain és barátaik 1905 őszén a párizsi Őszi Szalon-ban mutatták be a nyári, és a korábbi termés legjavát. Az erős piros, zöld-sárga színfoltok szinte szétverték a párizsi tárlatokon megszokott szürkés-barnás tónusok monoton unalmát. Természetesen nagy kritikai visszhangjuk támadt: úgy pozitív, mint negatív felhangokkal. Ekkor nevezték őket először „Fauves”-nak, azaz „vadak”-nak, amely elnevezés azután bevonult a művészettörténeti fogalomtárba. Ezen a tárlaton túlnyomórészt franciák állítottak ki, de egy magyar mégis bekerült közéjük: méghozzá Czóbel Béla, aki ekkoriban Párizsban élt. Mikor két évvel később, 1907-ben Jean Puy az első komolyabb elemzést, publikálta a faueveokról, a franciákon kívül csak Czóbelt említette meg.
Czóbel Béla:Téren, Piactér sarkán (1905-06 körül) © mng.hu |
Berény Róbert: Olasz lány aktja (1907) © mng.hu |
Nálunk nem került sor a magyar Vadak olyan látványos bemutatkozására, mint a franciákéra az Őszi Szalon-ban, de a visszhangja nálunk is nagy volt, elsősorban Nagybányán, 1906 nyarán. Ott mutatta be Czóbel Béla Párizsból hazahozott képeit, s akkor a fiatalok számára ezek a festmények jelentették a fauve stílust (noha valószínűleg ezek még akkor egy szelídebb, nem is igazán fauve felfogást képviseltek).
Mindenesetre az új szemlélet azonnal követőkre talált, s tovább bontakozott, gyűrűzött. Képviselői váltakozva dolgoztak aztán Nagybányán, Párizsban vagy Budapesten, Kernstok és Márffy Nyergesújfalun, Rippl-Rónai Kaposvárt, Perlrott Csaba később Kecskeméten, stb. A magyar fauve-ok stílusa a későbbiekben változott, Cézanne hatása erősebben érvényesült, s legtöbben közülük a későbbi Nyolcak csoport tagjai lettek. (De ez már egy következő kiállítás tárgya).
A most nyílt tárlat első ízben mutatja be a magyar Vadak festészetét úgy, mint a hazai huszadik századi művészet egyik fontos fejezetét. A képek első alkalommal kerülnek így, ilyen összeállításban egymás társaságába. Reményeink szerint érzékelhetővé válik majd, hogy milyen szervesen kapcsolódnak a korabeli legmodernebb francia áramlathoz, miközben sajátos karakterisztikumaikat is megtartják. De, hogy ez a francia faueveokkal való kapcsolat ne maradjon tisztán elméleti síkon, hanem vizuálisan is megmutatkozzék, néhány korabeli francia fauve művet is, referenciaként, összehasonlításként (és a teljesség igénye nélkül) bemutat ez a kiállítás. Így például Matisse 1905-ös remekművét, a már említett collioure-i tájképét, ugyancsak Matisse két szobrát és számos grafikáját, valamint André Derain, Albert Marquet, Georges Braque, Raoul Dufy, Charles Camoin és mások festményeit. Ezek – elképzeléseink szerint – úgy fognak a magyar Vadak társaságába beilleszkedni, hogy nem gyengítik, hanem éppen erősítik azok művészi erejét.
A kiállítást több mint három éve készíti elő egy tökéletesen spontán módon, túlnyomóan az ELTE Művészettörténeti Doktori Iskolájá-ból formálódó csoport: Barki Gergely, Molnos Péter, Rockenbauer Zoltán, Rum Attila és e sorok írója. A kutatásokat egy gazdagon illusztrált, a legfrissebb francia és magyar, e témakörben született tudományos eredményeket feldolgozó katalógus összegezi. A kiállítást – amely március 17-től látható a Magyar Nemzeti Galériában – Szücs György, Passuth Krisztina és Barki Gergely rendezik.
Passuth Krisztina