2004. július. 06. 19:28 Utolsó frissítés: 2004. november. 22. 12:00 Kult

Joan Miró művek a Szépművészeti Múzeumban

Mostmár elmondható: a Monet-tárlat emlékezetes sikere megváltoztatta a budapesti kiállítási arculatot.

Mostmár elmondható: a Monet-tárlat emlékezetes sikere megváltoztatta a budapesti kiállítási arculatot. Újra egyre több a nagy nevek jelentős műveit ígérő, jól beharangozott tárlat. Még ha a kígyózó sorokat eddig nem is sikerült megismételni, "bármikor bejöhet" a számítás, hisz kiderült, a fogékony hazai közönség érdeklődik a művészettörténet jelentős nevei iránt.

A modernizmus egyik legjelentősebb alkotójaként számon tartott Joan Miró 48 nagyméretű művét tekinthetjük meg július 7-től Budapesten, a Szépművészeti Múzeumban. Az 1983-ban elhunyt katalán festő-, grafikus-, keramikus- és szobrászművész munkáit legutóbb négy éve, ugyancsak a Szépművészeti Múzeumban láthatta a közönség, a Klee-Tanguy-Miró című tárlaton - emlékeztetett a kiállítást beharangozó sajtótájoztatón Mojzer Miklós, az intézmény főigazgatója. Carmen Roman, a madridi Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía képviselője arról beszélt, a kiállítás fő gondolata Miró alkotói szabadsága és a költészet - idézi az MTI.

A látogatók kilenc-kilenc olajfestményt és szobrot, valamint 30 grafikát tekinthetnek meg. A Szépművészeti Múzeum mélyföldszinti Ión és Dór termében látható művek Miró szinte teljes érett kori pályáját felölelik, középpontjában az 1960-1970-es években született művei állnak. A bemutatón szereplő alkotások sorában a legkorábbi 1935-ös datálású, míg a legkésőbbit 1981-ben, 88 éves korában készítette a művész. A harminc nagyméretű grafikai mű a festményekkel, szobrokkal egyenértékű, unikális alkotás. A bemutatóhoz kapcsolódva magyar és angol nyelvű Miró-katalógus is napvilágot látott. A tanulmányokat spanyol művészettörténészek írták.

július 7-től; Szépművészeti Múzeum, Bp. XIV. Hősök tere
Kult Sztupa Melitta Boglárka 2025. január. 08. 19:48

„Varázslatos, de nehéz is látni, hogy valaki, akit már ennyire szeretsz, rohan be sírva az erdőbe, te meg ott vagy kamerával a kezedben”

Felépülő függőkről szól Miklós Ádám negyedik, egész estés dokumentumfilmje, a Varsói Nemzetközi Filmfesztiválon a zsűri különdíját elnyerő Mélypont érzés. A filmben megismerhetjük Borókát, a nehéz családi háttérrel rendelkező gimnazista lányt és Szilvesztert, a fiatal, szexualitásával küzdő férfit, akik a budapesti Megálló Csoport Alapítvány foglalkozásain vesznek részt. A Megálló reintegrációs közösségi házában olyan innovatív módszereket alkalmaznak terápiás céllal, mint amilyen például a sziklamászás. Erről is kérdeztük a film alkotóját, de szóba kerültek még a dokumentumfilmezés etikai dilemmái, a filmesek felelőssége, a függőség társadalmi megbélyegzettsége, valamint a mentális egészségünkkel való törődés jelentősége.