Vállalkozás hvg.hu 2024. november. 11. 12:21

Ha életbe lép a kormány által tervezett sztrájkkorlátozás, a MÁV szakszervezetei az Alkotmánybíróságra mennek

Az érdekképviseletek a munkáltató által jóváhagyandó sztrájkmenetrend miatt fordulhatnak az Ab-hoz.

A Mozdonyvezetők Szakszervezete és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet tagsága nem kíván lemondani a sztrájkhoz fűződő alkotmányos jogról, ezért a jogszabály hatályba lépése esetén a két szakszervezet az Alkotmánybírósághoz fordul – közölte a két érdekképviselet hétfőn. A személyszállítási törvény tervezett módosítása miatt lengették be ezt a lépést.

A közleményükben azt írták, hogy a jogszabály módosítása az országos, elővárosi és regionális személyszállítási közszolgáltatások esetében szigorítaná tovább a szabályozást azzal, hogy a közlekedési cégnek minden menetrendi évben sztrájkmenetrendet kell készítenie, amelyet a megrendelő hagy jóvá. Úgy vélik, vitatható annak az alkotmányossága, hogy az elégséges szolgáltatás meghatározását (vagyis az, hogy hány járatnak kell közlekednie munkabeszüntetés esetén) egyoldalúan átengedjék a munkáltatónak.

A szakszervezetek szerint az a sztrájk, amelynek nincs érdemi hatása a munkáltató működésére, amelynek során nem észlelhető a munkáltató működésében gyakorlatilag semmiféle változás, az nem tölti be funkcióját.

A múlt héten derült ki, hogy a kormány átírná a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvényt is egy nagy salátatörvénnyel. Ha elfogadják, akkor gyakorlatilag a kormány határozhatná meg, hogyan lehet sztrájkolni ellene.

Közlekedő Tömeg: Járatritkítást és mellékvonal-bezárásokat készíthet elő a kormány

Nem kell ezután konzultálni az érintettekkel a vonalbezárások előtt, a vonat- és buszjáratok párhuzamosságainak felszámolásánál pedig beleférne, hogy másfélszeresére nőjön a menetidő.

Gazdaság Fülöp István 2024. december. 27. 12:00

Egy friss tanulmány példákkal bizonyítja, hogy terel, elhallgat és valótlanságokat állít a kormányzat és az akkugyárak is a kockázatokról

„Iparbiztonsági kockázatok a magyar akkumulátorgyártásban és az ezzel kapcsolatos kommunikáció” címmel átfogó elemzést tett közzé Éltető Andrea, a KRTK Világgazdasági Intézetének tudományos főmunkatársa, amelyben a magyar akkumulátoriparral kapcsolatban rámutat az iparbiztonsági kihívásokra, a lakossági tájékoztatás hiányosságaira és a civilek elhallgattatására is.